החורף פה ואיתו גם העומסים בחדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ. בבית חולים וולפסון אזלו המיטות בחדר המיון. כבר לא מדובר שם על אחוזי תפוסה משום שאין מיטות להשכיב את החולים ומנהל המיון נאלץ לקחת מיטות ממיון החירום של בית החולים על מנת להשכיב חולים. מהבוקר כל המחלקות הפנימיות בבית חולים נמצאות בתפוסה של 120%.



ד"ר משה שריסט, מנהל המיון של וולפסון, אמר כי המשמעות של העומס היא שיש כמות חולים גדולה מהיכולת שלנו לטפל ביום יום ואנחנו מנסים לתת את המיטב. "אנחנו מבצעים בחולים רק את הפעולות הדחופות המינימליות לפני שמעלים אותם למחלקות הטיפול. זמני ההמתנה ארוכים ממה שצריך - והרופאים רואים חולה רק אחרי שעתיים עד שלוש וזה בעייתי כי הסיכוי שמצבו של חולה בדלקת ריאות יחמיר עולה".



"המטרה שלנו לאבחן את החולים היותר קשים ולתת להם טיפול מקסימלי ומי שפחת דחוף הטיפול בו מתעכב", אמר ד"ר שריסט. "ממחקרים אנחנו יודעים שבמצבים של עומס וחוסר כוח אדם רמת התמותה עולה. זו תופעה ידועה. למחסור באמצעים וכוח אדם ועיכוב חולים יש משמעות מבחינת תמותה. אנחנו צריכים יותר משאבים, יותר כוח אדם, בעיקר בחדרי המיון ויותר מיטות. זה מאוד פשוט. אנחנו יודעים מה לעשות אבל אין לנו את האמצעים הדרושים".



גם בבית חולים שיבא, אחד הגדולים בארץ, התפוסה גולה מ-100%. בחדר המיון בבית החולים מתלוננים על עומס כבד גם במיון מבוגרים וגם במיון ילדים. כך גם בכל המחלקות הפנימיות והמחלקות הכירורגיות. "אנחנו מתגברים את המחלקות הללו ועושים הכול על מנת לתת לחולים את הטיפול היעיל ביותר כולל תגבור של חדרי הניתוח", נמסר מבית החולים.



מתגברים את המחלקות. בית החולים שיבא בתל השומר. צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90
מתגברים את המחלקות. בית החולים שיבא בתל השומר. צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90



בבית חולים איכילוב, המחלקות הפנימיות עמוסות בתפוסה של 120% אבל חדר המיון פועל כרגיל ולא מורגשים עומסים חריגים. "העומסים במיון אצלנו נרשמים בדרך כלל כמה ימים לאחר הגשמים", נמסר.



מבית חולים אסף הרופא נמסר: "הפנימיות אצלנו בתפוסה גבוהה במיוחד שמגיעה ל-140%. החולים שוכבים במסדרון כי יש הרבה בבידוד ואנשים שמונשמים. לצערנו, מי שלא במצב חמור מוצא את עצמו במסדרון. אין לנו מקום אחר. אנחנו פועלים בשיטת המיטה החמה. והמיון רגיל כרגע אבל אנחנו בטוחים שאחר הצהריים גם התפוסה שלו תעלה בחדות".



בבתי החולים של הדסה מורגש עומס גבוה בחדרי המיון. בהדסה עין כרם ישנה תפוסה של 180%. בהדסה הר הצופים התפוסה עומדת על 120%, עומס גבוה שיתגבר כבכל יום לקראת שעות הצהריים והערב. אתמול בערב עמד העומס בהר הצופים על 180%. בית החולים נערך כל העת להעברת חולים אל המחלקות על מנת להמשיך ולקבל חולים במיון.



180 אחוזי תפוסה. הדסה עין כרם. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
180 אחוזי תפוסה. הדסה עין כרם. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מבית חולים ברזילי נמסר: "הפנימיות אצלנו בתפוסה של 112%. לחדר המיון היו 372 פונים עד 10:00 בבוקר ועכשיו מדובר ב-400 והמיון עמוס מאוד". מבית חולים לניאדו דווח על עומס של 127% בפנימיות אך אין כרגע עומס חריג במיון. מבית חולים קפלן נמסר, כי יש עומסים אבל הם לא חריגים. "הכל בשליטה מלאה עם צוותים מתוגברים".

במיון רמב"ם נרשמה תפוסה של 120% והמחלקות הפנימיות מלאות. בבית החולים צפויים להגברת העומס לקראת שעות הערב. בבית חולים מעייני הישועה התפוסה היא של 125% במחלקות הפנימיות וניכר עומס גדול במיון, במרכז הרפואי פדה פוריה 120% תפוסה בפנימיות ובבית חולים העמק 123% תפוסה בפנימיות ובמיון. 



בית חולים היחיד בארץ שבו אין דיווחים על עומסים הוא בית חולים יוספטל באילת. "אצלנו שמש מדהימה בחוץ, נהנים ואין אצלנו שום עומסים חריגים", נמסר.