שיבושים בתנועת הרכבות: נוסעים רבים חוו היום (שני) שיבושים שונים בתנועת הרכבות. במקטע שבין תל אביב להוד השרון נעצרה רכבת למשך למעלה מחצי שעה "בגלל אי סחיבה". רותם, אחת הנוסעות, סיפרה למעריב אונליין: "45 דקות של המתנה ובסופו של דבר עברנו בדרך לא בטוחה לרכבת המקבילה. אנחנו שלוש נשים בהריון מתקדם פה שהיינו צריכות לרדת מהרכבת מגובה רב, ללכת על המסילה, ומשם לטפס לרכבת המקבילה. זה מחפיר. אמנם הגיע נציג של הרכבת לסייע אבל זה לא הגיוני מה שקרה פה". זוהי רק דוגמה מיני רבות לשיבושים שונים שנאלצו לספוג ציבור הנוסעים ברכבות.



מטעם הרכבת נמסר המקור למצב: גלגל של רכבת משא שסטה ופגע במסילה, אתמול לפנות בוקר סמוך לשפיים, גרם לנזק כבד ולשיבושים קשים בתנועת הרכבות שיימשכו עד סוף השבוע. מאז עוסקים צוותים מתוגברים של רכבת ישראל בתיקון הנזק. בתחילה הייתה הערכה שמדובר בהחלפת מקטע קטן מהמסילה, אבל במהלך היום הסתבר שיש צורך להחליף מסילה באורך של כשני קילומטרים והעבודות המורכבות צפויות להימשך עד יום שישי.



המנכ"ל בפועל של רכבת ישראל, בני לביא, הורה על הקמת צוות בדיקה לנסיבות שהביאו לאירוע. בעקבות השבתת המסילה לצורך שיקומה, תנועת הרכבות נותבה בין מרכז לצפון הארץ נותבה למסלול אחד בלבד באזור שפיים.



המסילה היחידה באזור שפיים אינה יכולה להכיל את התנועה העמוסה בין תל אביב לצפון וברכבת ישראל נאלצו לבצע שינויים משמעותיים במסלולים ובלוחות הזמנים, דבר שגרם לשיבושים כבדים. החל מאתמול בבוקר הרכבות מנהריה לבאר שבע מסתיימות בתחנת חיפה-חוף כרמל, הרכבות מבאר שבע לנהריה מסתיימות בתחנת ההגנה בתל אביב, הרכבות מירושלים ומראשון לציון (תחנת ראשונים) יסתיימו בתחנת ההגנה. באותן תחנות נאלצים הנוסעים להחליף רכבת להמשך נסיעתם ליעדם. 



בנוסף, הוחלט על ביטול הרכבות בקו נתניה-תל אביב (שיעדן תחנת ראשונים בראשון לציון) והן מופעלות עד רק עד תחנת ההגנה בתל אביב. רכבות הנוסעים מירושלים ובית שמש מגיעות לתחנת ההגנה בלבד ורכבות הלילה בין נהריה ונתב"ג, בשני הכיוונים מופעלות החל מאתמול רק עד תחנת נתניה. רכבת ישראל הודיעה על הפעלת שירות אוטובוסים בין נתניה לנתב"ג. לעומת זאת, התנועה בקו הסואן בין חיפה לתל אביב מרכז (סבידור) תימשך על פי לוחות הזמנים.



עומס בתחנת כפר סבא אחרי שיבושים בתנועת הרכבת. צילום: רותם כהן הנדרי




החשש: העומסים בתנועה יחמירו ביום חמישי


השינויים גרמו לעומסים כבדים בתחנות ולפקקי תנועה כבדים, כאשר כבר אתמול נוצרו שיירות של כלי רכב בצירי תנועה ראשיים בכניסות וביציאות מתל אביב. החשש הוא שהעומסים יחמירו ביום חמישי, כאשר חיילים רבים חוזרים לחופשת סוף השבוע. "אנו עושים ככל שניתן על מנת להשיב את התנועה לסדרה ובמקביל, להפעיל את הרכבות באופן מיטיב עד לתיקון המסילה שנפגעה", ציין לביא.



בתוך כך, על רקע העומסים הכבדים בתנועת הרכבות והצפי לתוספת משמעותית בקווים וברכבות, אישרה אתמול הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות תכנית להגדיל לארבעה את מספר המסילות ברצועת נתיבי איילון. הוועדה, בראשותו של אביגדור יצחקי, קבעה בהחלטתה שהמסילה הרביעית תוקם בקטע שמצפון למחלף ההלכה ולתחנת סבידור ועד למתחם הרכבת בלוד. הוועדה ציינה בהחלטתה שכיום קיימות בנתיבי איילון שלוש מסילות והמקטע הזה מהווה צוואר בקבוק לרשת המסילות הארצית. בנתיבי איילון עוברים מידי יום 75% מתוך 40 מיליון הנוסעים השנתיים ברכבות ו-85% בשעות השיא.



עם זאת, המסילה הרביעית תוכל לעבור רק בנחל איילון ולצורך כך ההחלטה כוללת תכנית מורכבת לניקוז באגן איילון באמצעות מובל לים ובנוסף איגום והחדרה במחצבות נטוף, מודיעין ונשר ואיגום מוגבר במאבק פארק אריאל שרון ואף איגום בשטחי מקווה ישראל, מדרום לכביש 1.