בדיוק שנה לאחר הפיגוע שזעזע את מרכז תל אביב, ממשיכים חבריו של אלון בקל ז"ל ומשפחתו לנצור את זכרו. שורת אירועים שאורגנו על מנת שלא לשכוח את נרצחי הפיגוע, יצאו לדרך בימים האחרונים וטקס לכבודים יתקיים היום (ראשון) בפאב הסמטא, אך עוד לפני שהחברים עצמם מתחילים לפתוח שוב את הפצעים, כתבה הלילה אמו של אלון, ניצה, פוסט מרגש וקורע לב.



"אלון שלי שנה בלעדיך, ואיתך", פתחה אמו של הנרצח והוסיפה "'היה ילד, ואיננו עוד היה לנו טוב, טוב עד גדותינו.. בני, יקירי, אושר שלי, משוש חיי, מחמל נפשי, ג׳ונם שלי, אלון שלי'. זה המשפט שהקראתי ביום בו טמנו לי אותך. ומאז, תוהו ובוהו - זמן חדש התחיל אצלי בראשון לינואר 2016. השעונים סביבי צועדים את הזמן שעצר מלכת. השעונים בוכים את הדקות שאתה אינך... אי אפשר להבין, לעכל, שזה לתמיד בלעדיך. שזה סופי, שזה לנצח, שזה לעד..."
"אך - ברור לי שלנצח, לעולמים, לעד, אתה איתי, איתי, איתי. איתי, אך, אחרת... המשא, שידעתי למן ההתחלה שלא אוכל לשאת לעולם - אכן הופך להיות כבד. כבד מנשוא. כבד מעומס זיכרונות, כבד מאוסף חוויות, כבד מאירועים שהיו לנו יחד. מסיימת, כמו תמיד, כשם שהייתי מסיימת כשכתבתי לך דבר מה: אימא אוהבת, והמון המון!". לפוסט צירפה ניצה תמונה בה כתבה: "הביחד האחרון - חנוכה 2015".


מספר ימים לאחר הפיגוע, התראיין אביו של אלון, דוד, וסיפר כיצד נודע לו על מותו של בנו: "יש לי בן נוסף, אבי, שבדיוק עבר דירה בתל אביב ברחוב ארלוזרוב. אנחנו תושבי כרמיאל ובאתי להעביר לו את הדירה. בסביבות רבע לשלוש אנחנו שומעים סירנות של אמבולנסים ואני אומר לכלה ירדן, 'תקשיבי יש פה פיגוע'. 

"באותו רגע אנחנו מקבלים שיחת טלפון מחברה של אלון, ליאור, והיא אומרת 'היה פיגוע בפאב שאלון נמצא בו'. אבי, הבן השני שלי, לקח את האוטו, טס לשם, וסיפר לי שהוא הגיע עד לדיזנגוף, איפה שהיו כבר מחסומים, ראה את אחיו על הרצפה שוכב ומטפלים בו. הוא אמר שלא ראה עליו הרבה סימנים, ושהראש היה שלם. הוא אמר שאלון נפצע ושמטפלים בו".
"נסענו לבית החולים, וחיכינו. מגיע אמבולנס, וזה לא הוא, ועוד אמבולנס, וזה לא הוא. הלב שלי אמר שזה לא יכול להיות, כי מי שמגיע זה הפצועים, שעוד מנסים להציל אותם בשטח, ואז מגיע אמבולנס אחרון ואני רואה שמורידים אותו מהאלונקה, הראש שלו היה שמוט, הרגל שלו הייתה שמוטה. הסתכלתי עליו ואמרתי 'זהו, הבן שלי מת'. התעלפתי, ולקחו אותי לתוך בית החולים, קראו לי נפגע חרדה. אני כל הזמן שואל מה עם הבן שלי, מה עם אלון. נתנו לי כדור, ערפלו אותי. ואז אמרו לי שהרופאים רוצים לדבר איתי. אמרתי שאני יודע מה הם רוצים להגיד לי, שוב פעם איבדתי את ההכרה, וזהו, הלך הילד".

 ירה, נמלט ונלכד לאחר מצור



כזכור, באירוע הירי, שאירע בלב תל אביב נרצחו שלושה בני אדם, שמעון רואימי ז"ל, שבילה במקום, אלון בקל ז"ל, מנהל המשמרת בפאב ואמין שעבאן, נהג המונית שלקח את המחבל, נשאת מלחם, ולאחר מכן נרצח על ידו. עוד שמונה אנשים נפצעו בתקרית ירי שאירעה ביום שישי אחר הצהריים בפאב "הסימטא" ברחוב דיזנגוף 130 בתל אביב.

בסביבות השעה 15:00 הגיע המחבל נשאת מלחם לרחוב דיזנגוף בתל אביב, נכנס לבית הטבע "אניס", שם מילא שקית בפיצוחים, הלך לקופה, ואז החזיר את הפיצוחים. ניגש לעבר הדלת, הוציא את הנשק מהתיק והחל לירות לעבר אדם שמנסה להימלט. לאחר מכן הוא ניגש לעבר פאב "הסימטא" והתחיל לירות לעבר היושבים בו.

מלחם תכנן וביצע את הפיגוע לבדו, ללא מעורבות של נוספים. עוד עלה בחקירה כי מלחם רכש סמים מיד עם חזרתו לכפר ערערה לאחר הפיגוע, ואף ביקש מסייעניו להשיג עבורו תחמושת נוספת, ככל הנראה לצורך ביצוע פיגועים נוספים. מידע נוסף שהתקבל במהלך החקירות והחיפושים אחר מלחם התריע על כך שבכוונתו של מלחם לבצע פיגוע נוסף בטווח הזמן המידי בריכוז אוכלוסייה באחת הערים במדינת ישראל.

מהחקירה עלה כי נשאת מלחם סיפר שבכוונתו לבצע פיגוע נוסף בעפולה וציין בפניו כי נותרו ברשותו 32 כדורים. לכן ביקש נשאת מסייען סיוע בהשגת תחמושת נוספת לביצוע הפיגוע המתוכנן. באותו פיגוע שתכנן התכוון נשאת מלחם להשתמש בכל התחמושת שתהיה ברשותו על מנת לגרום למותם של כמה שיותר בני אדם. עוד תכנן נשאת מלחם לחטוף נשק ולהמשיך לירות עד שיומת. בתגובה, ניסה אמין לקשור קשר עם נשאת, בכוונה לסייע לו במלחמתו נגד ישראל, והציע לסייע לו ולבצע את הפיגוע המתוכנן בבסיס צה"ל "מחנה 80", במקום בעפולה.

בחקירה שהתמקדה בבריחתו של מלחם עוד עולה כי מיד לאחר הירי נמלט המפגע מזירת הפיגוע. ברחוב אבן גבירול הסמוך עלה על מונית מזדמנת, עמה נסע לאזור הצפוני של חוף הים בתל-אביב, סמוך למלון "מנדרין", שם רצח את נהג המונית, אמין שעבאן ז"ל מלוד. בשב"כ מוסיפים כי מלחם נטש את המונית בדרך נמיר, סמוך למכללת "לוינסקי", לאחר שנתקל בקושי בתפעולה, והמשיך לוואדי ערה בתחבורה ציבורית.
 
בהמשך אותר הטלפון הנייד של מלחם, אותו איבד ברמת-אביב בבוקר הפיגוע. בטלפון אותרו סרטונים בהם צילם את עצמו. מהסרטונים עולה כי מלחם מעיד על עצמו כמי שצורך סמים כגון חשיש ומריחואנה ושותה סוגי אלכוהול רבים. לצד סרטונים אלה התגלו בטלפון הנייד חומרים המעידים על כך שמלחם צפה בתכנים דתיים המשמשים כהכנה נפשית טרם יציאה לפיגוע וכן עסק בתיעוד עצמי במסגרתו פירט את שנאתו העזה כלפי "אויבי האסלאם" מבחינתו: שיעים, נוצרים ויהודים.

מלחם השתמש במונחים המתאימים לאידאולוגיה של דאעש. עוד פירט מלחם בסרטונים את שנאתו הרבה כלפי הרוסים. בארבעה סרטונים, בהם נראה כי נשאת מלחם שיכור, או תחת השפעת סמים, הוא סיפר למצלמה על אורח חייו, על שנאתו הרבה כלפי היהודים, השיעים וכלפי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. בסרטונים נראה נשאת מלחם מדבר על הרגע בו הוא רוצה לפגוש את הנביא מוחמד ולראותו בעיניים שלו.
 
במהלך הסרטונים נראה מלחם שהוא צועד ברחובות, ומספר למצלמה על מה שהוא עושה: "מה המצב", פותח המחבל, "דופקים קרלסברג", אמר ושתה מהבקבוק. לאחר מכן הסביר על אורח חייו, שנדמה כי לא היה ממש דתי: "אני רוצה להסביר לכם. עישנתי חשיש, הסנפתי, החלקנו בגבוה, בנמוך, בירוק, חשיש, כל מוצרי הסוטול למיניהם, מהנוזלים, למוצקים, אפילו אבקה", סיפר בגאווה.