חקירת אירוע השריפה בירושלים: בית המשפט אישר הבוקר (שני) את בקשת המשטרה לביצוע נתיחה חלקית בגופותיהן של אם בת 36 וארבע בנותיה אשר נמצאו ללא רוח חיים בדירה בירושלים, מקרה שנחשד כאירוע רצח והתאבדות. אב המשפחה סירב תחילה לנתיחה שלאחר המוות, ועל כן תתבצע כאמור נתיחה חלקית בלבד.



בתוך כך, מהמשטרה נמסר כי ישנו חשד כי על שתיים מהגופות של הילדות, הגדולות יותר, מופיעים סימני חניקה, אך רק הנתיחה תקבע זאת באופן רשמי. כמו כן נמסר כי על כל הגופות נמצאו סימני כוויות ושריפה.



ארבע ילדות שרופות

הכבאים והחובשים שהוזעקו אתמול לדירה בקומה השישית בדרך חברון 93 שבירושלים נחרדו נוכח הזוועה: חמש גופות, אם וארבע בנות, נראו מוטלות שרופות מבעד לעשן הסמיך בין כותלי הדירה. האם נעלה את הדירה קודם המעשה, וכאמור החשד במשטרה ובשירותי הכבאות הוא שהיא שמה קץ לחייה ובמקביל רצחה את בנותיה באמצעות אותה הצתה קטלנית. לאחר נתיחת הגופות הצפויה אמורה המשטרה לקבוע את נסיבות המוות.
שריפה בדירה בירושלים

האם, בת 36, לא הייתה מוכרת לשירותי הרווחה בעיריית ירושלים. אמש דווח כי היא הייתה מוכרת בשירות הפסיכיאטרי, והייתה בהליך טיפולי. הילדות ההרוגות הן בנות 11 וחצי, תשע וחצי, שבע ושנתיים והאסון התגלה בעקבות דיווחים של שכנים שראו את גופת האם תלויה במרפסת הבית, וחלקם חשו בריחות חריפים של עשן הבוקעים מהדירה.

זירת השריפה בירושלים. צילום:כבאות והצלה ירושלים


כמה רגעים לאחר היוודע דבר האסון הגיע למקום האב. המשטרה וצוותי החירום מנעו ממנו להיכנס לתוך הדירה. הוא הוכנס לדירה של שכנים, ורק לאחר כשעתיים שמע את הבשורה הנוראית, כשלצדו עובדים סוציאליים, אנשי רפואה ובני משפחה.  מי שעוד נראתה מזועזעת הייתה הסבתא של הילדות, שמתגוררת בסמיכות וכיוונה את כוחות החילוץ וההצלה כיצד להיכנס לדירה אפופת העשן.

משה קליין, מתנדב זק”א שפרץ לדירה ראשון יחד עם כבאים, גילה את המחזה המזוויע של גופות ארבע הילדות. "כבר ראיתי דברים קשים, אבל לא נתקלתי במראות כל כך קשים ומזעזעים. זה היה נורא", תיאר אתמול. אריק אבולוף, קצין כבאות מתחנת ירושלים, נכנס לדירה שהייתה נעולה דרך המרפסת. הוא זיהה את גופת האישה המוטלת על הקרקע ללא סימני חיים. "איתרנו בתוך החדר את ארבע הילדות וחילצנו אותן החוצה, אחת אחרי השנייה. צוות מד”א החל בפעולות החייאה, אך נאלץ לקבוע את מותן”, סיפר אתמול אבולוף. “השריפה פשוט כילתה את כל החמצן בחדר הזה".

חובש רפואת חירום וכונן מד”א מנחם אסטריק תיאר אף הוא את שראה: “נכנסתי לבית שהיה אפוף עשן יחד עם הכבאים. ראיתי אישה מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה. ביצעתי בדיקות רפואיות ראשוניות, אבל היא הייתה ללא רוח חיים ובתוך זמן קצר נקבע מותה. הכבאים חילצו אלי למרפסת הדירה את הילדות שהיו מחוסרות הכרה. הן סבלו מכוויות קשות. ניסינו להעניק להן טיפול רפואי ולבצע פעולות החייאה, אבל בתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותן בשטח”.

הבניין בו נמצאת הדירה בירושלים שעלתה באש. צילום:תיעוד מבצעי מד"א


מפקד משטרת מחוז ירושלים ניצב ירום הלוי, שהגיע לזירה, אמר: “זה אירוע שהתחיל בשריפה. הדירה הייתה נעולה והכבאים פרצו לתוכה. אנחנו חוקרים מה קרה, למה ואיך הגענו לתוצאה כזאת. מה הרקע של האישה ומה גרם לתוצאה כה טרגית. כל האפשרויות נבדקות. יכול להיות שמדובר בשריפה, ואנחנו בודקים את האפשרות של התאבדות ורצח”.

בעיריית ירושלים ציינו אמש שהמשפחה אינה מוכרת, ומעולם לא טופלה על ידי שירותי הרווחה של העירייה. עם זאת, לפני כשלושה חודשים פנתה האם בשיחה טלפונית ללשכת הרווחה באזור מגוריה לבירור פרטים באשר לאיתור שירותי שמרטפות. בעירייה הוסיפו שבשיחת הטלפון הוסבר לאם כי שירותי הרווחה לא מעניקים שירותי בייביסיטר, אולם הוצע לאם שאם היא מעוניינת, עליה להגיע ללשכה ולברר על שירותים אחרים שלהם היא נזקקת. אבל האם לא הייתה מעוניינת, ולא פנתה שוב ללשכת הרווחה.

הדירה השרופה. צילום: אריק אבולוף, כבאות והצלה ירושלים


"זו משפחה נורמטיבית, כולנו בהלם"


אמש התקיימה פגישה ראשונה עם צוות בית הספר שבו למדו הילדות שנספו לצורך היערכות לקראת הלימודים הבוקר. צוותים של השירות הפסיכולוגי יתגברו את הצוות החינוכי בבית הספר של בנות המשפחה, כדי לסייע בשיחות עם החברים לכיתה וללימודים. שכנים וחברים שהכירו את המשפחה הגיבו בתדהמה. ההורים עלו לפני שנים ארוכות מצרפת והתחתנו בירושלים. הם דתיים מסורתיים, והאב עובד כאופטיקאי. "אני המום ומזועזע. זו משפחה נורמטיבית. אנשים חמודים ונחמדים, חובשי כיפות סרוגות, שנולדו בצרפת ועלו לירושלים, וכאן נולדו להם ארבע בנות”, סיפר ידיד של המשפחה, "לא שמעתי על מריבות או דברים חריגים. כולנו מופתעים ובהלם".

לדבריו, האם תמיד נראתה מחייכת ובני המשפחה היו צנועים. “הילדות היו יפות והמשפחה נראתה נורמטיבית. כששמעתי בהתחלה על מה שקרה לא האמנתי. זה לא נתפס. היו כנראה דברים שלא ידענו”. שכנה של המשפחה סיפרה: "רק אתמול ראיתי את האם והילדות כשהן צוחקות. אני מזועזעת. לא שמעתי שום דבר חריג".

מעיריית ירושלים נמסר אמש בתגובה: "עם היוודע הטרגדיה הקשה והמזעזעת הנחה ראש העירייה ניר ברקת את שירותי הרווחה, החינוך והשירות הפסיכולוגי העירוני לתת מענה לצורכי המשפחה ולמוסדות הלימוד שבהם למדו בנות המשפחה ולהיערך לקראת יום הלימודים. צוות של שלוש עובדות סוציאליות יצא מידית לשטח על מנת לטפל במקרה ולהעניק את כל הסיוע הנדרש. כמו כן, שני עובדים סוציאליים נוספים פועלים".