כשבוע אחרי אירוע שריפת מיכל תזקיקי הנפט במפעל בז"ן (בתי זיקוק לנפט) במפרץ חיפה, הגיש היום (שני) צוות הבדיקה המיוחד (צח"מ) את מסקנותיו הראשוניות, מהן עולים בין היתר חשדות לפלילים במגוון עבירות סביבתיות, הנוגעות להתנהלות בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן - לפני אירוע השריפה ובמהלכו. עד כה זומנו לחקירות במשרדי המשטרה הירוקה מספר בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן. 



בחקירה זו נבחנים היבטים הנוגעים להתנהלות בעלי תפקידים - אחרי ובמהלך האירוע - וההפרות הרגולטוריות שבוצעו. מהמשרד להגנת הסביבה, שמינה את צוות החקירה, נמסר כי בשל העובדה שמדובר בחקירה פעילה הנמצאת בעיצומה, הוא מנוע מלציין פרטים כלשהם הנודעים לתוכן החקירה וכי הפרטים המלאים ידווחו לציבור באופן מלא, עם מיצוי החקירה. 



השריפה בבתי הזיקוק בחיפה. צילום:דוברות המשטרה



בז"ן: "פועלים בהתאם לכל החוקים"



מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה לחשדות כי "הקבוצה פועלת בהתאם לכל החוקים והתקנים החלים עליה, שהם מהמחמירים בעולם המערבי. אירוע השריפה טופל באופן מקצועי, היא כובתה תוך מספר שעות ללא נפגעים ומבלי שהיא יצאה מגבולות המיכל. החברה משתפת פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ותפעל בהתאם לכל הנחיה מוסמכת של הרשויות".



מהתא הקהילתי של מפרץ חיפה בארגון מגמה ירוקה נמסר בתגובה: "ממצאי הרגולטור לא מפתיעים, מול בז"ן מתנהלים כרגע שישה כתבי אישום בגין עבירות סביבה. במקביל לתוצאות שימוע שעדיין לא התקבלו מכרמל אולפינים ובהמשך לשתי תקלות נוספות השבוע בבזן בימים העוקבים לשריפה. אנחנו קוראים למועצה הארצית לתכנון ולבנייה שלא לאפשר את התרחבותו של התאגיד המתנהל באופן בעייתי ובסופו של יום פוגע באיכות חייו ובריאותו של הציבור בחיפה".



מעמותת "אזרחים למען הסביבה" נמסר: "אנחנו מקווים שהפעם ההליך ימוצה עד הסוף בתוך הזמנים הקבועים בנוהל על מנת להבטיח מיצוי מלא של הראיות והעדויות ואפשרות ההסתמכות עליהן בבית המשפט בהמשך. אין ספק שאם המשרד יפעל ככה בכל אירוע, ואם הוא היה מפעיל אכיפה מידית ותקיפה באירועים אחרים בעבר - המצב במפרץ חיפה היה נראה אחרת היום".



מעיריית חיפה נמסר: "בז"ן מוכרחים לתת את הדין על המחדל העצום שהתחולל וסיכן את מיליון תושבי חיפה והמפרץ. אנו מצפים לסיום יסודי ומלא של החקירה וקוראים לביטול כל תוכנית להרחבת בז"ן . זו העת לגורמי הממשלה לפעול לצמצום מיידי של הפעילות הפטרוכימית במפרץ לחיפה ולסילוקם של המיכלים, הן של הדלק והן של האמוניה".