רכבת ישראל תחל לבצע החל מהיום (רביעי) בשעה 19:00 עבודות תשתית לשדרוג המסילות, שבמהלכן ייסגרו תחנות הרצליה והאוניברסיטה בתל אביב עד יום ראשון בשעה 05:00 בבוקר. ברכבת ישראל הבהירו שהעבודות יתמקדו בהסטת תוואי המסילה שבין תל אביב להרצליה והנחת מחלף מסילתי כפול בסמוך לתחנת תל אביב מרכז (סבידור). זאת, במסגרת עבודות התשתית לחיבור הקו המהיר שבין תל אביב וירושלים לרכבת השרון, שנמצא לצד תוואי כביש 531, ומצוי בשלבי הקמה מתקדמים.



תנועת הרכבות מצפון תופעל עד תחנת בית יהושע. תנועת הרכבות מדרום תופעל עד תחנת תל אביב מרכז והרכבות מירושלים ומבאר שבע (דרך אשקלון וראשון לציון) יגיעו עד תחנת ההגנה בתל אביב. 



ברכבת הודיעו שיופעל שירות אוטובוסים ללא תשלום בין תחנות נתניה ונמל התעופה בן־גוריון וכן שירות אוטובוסים בין תחנות תל אביב מרכז לאוניברסיטה בשני הכיוונים. במקביל, משרד התחבורה אמור להפעיל מערך הסעות ללא תשלום בין תחנת בית יהושע לתחנות הרצליה ולכל תחנות הרכבת בתל אביב בשני הכיוונים.



רכבת ישראל. צילום: אבשלום ששוני
רכבת ישראל. צילום: אבשלום ששוני



ובתוך כך, המשרד להגנת הסביבה זימן לשימוע את הנהלת רכבת ישראל במסגרת אכיפת חוק אוויר נקי, וזאת בשל ממצאים חמורים ברמת זיהום האוויר שנמדדו בשעות הבוקר אתמול ברציפי תחנות הרכבת בתל אביב (תחנת השלום) ובבת ים (יוספטל). המשרד הודיע כי "קיימת סכנה לבריאות הציבור השוהה בתחנות, בעיקר לאוכלוסייה הרגישה", והדגיש כי מדובר בחריגות חוזרות ונשנות. בהתייעצות עם משרד הבריאות הוצאה לציבור הודעה: "אנו מתריעים בפני ציבור הנוסעים, ובמיוחד אלה הנמנים עם האוכלוסייה הרגישה (חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון), לצמצם למינימום האפשרי את זמן השהות ברציפים בתחנות הרכבת שבהן נמצאה חריגה מסוכנת בזיהום האוויר".



ואם זה לא מספיק, תושבי ירושלים חווים החל מהבוקר שיבושים קשים בתנועה בשל השבתת כל קווי האוטובוסים של אגד. ההסתדרות הודיעה אמש, שלאחר שבמו"מ עם הנהלת אגד ונציגי משרד האוצר לא הושגו הסכמות, פתחו  בשביתת אזהרה למשך יממה וזאת, כשביתת אזהרה. "אגד נמצאת על סף תהום. לא ייתכן שלחברה בעלת מסורת מפוארת בת יותר מ־80 שנה נותנים להתפורר, תוך הפקרת נהגיה המסורים והנאמנים ותוך פגיעה בציבור הנוסעים", נטען אמש בהודעת ההסתדרות.



דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "בחודשיים האחרונים לא התקדם המו"מ לקראת הסכם סובסידיה חדש בין הממשלה לבין אגד. הבטחות הממשלה לקיומו של מו"מ מואץ נותרו ללא כיסוי. למרות האמור, השביתה בירושלים מיותרת וחסרת כל סיבה נראית לעין. עמדת אגד הובהרה לעובדים בירושלים, שדחו את הצעת ההנהלה לקיום הליך גישור בין הצדדים. הנהלת אגד תפעל למזעור נזקי השביתה ככל שתוכל".



במשרד האוצר טענו שעל אף שטרם הושגו הסכמות ועל מנת שלא לפגוע בשירות התחבורה הסדיר, המדינה הגדילה את התשלומים שהעבירה לאגד והקדימה את המקדמות לחברה. סלע המחלוקת העיקרי נובע מטענת ההסתדרות לפגיעה של 6.5% בגובה הפרמיות של נהגי אגד בירושלים. הפרמיות ניתנות כתוספת לשכר בסיס של 39 שקל לשעה.



בארגון בדרך שלנו - נוסעי תחבורה ציבורית גינו את ההשבתה ויצאו בקריאה למדינה להוצאת צווי מניעה שימנעו את השביתה ואת קריסת מערך התחבורה בבירה.