תושבי עמונה פנו היום (שישי) במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו ודרשו כי המדינה תעמוד בהתחייבויותיה לתושבים. "לא נסכים למציאות בה מוליכים אותנו ואת הציבור שולל". במכתב הבהירו התושבים "אם המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה ותפר את הסכם, אנו נאלץ לשקול מחדש את דרכנו".



במכתב שנשלח אמש לראש הממשלה נתניהו, כותבים אנשי עמונה כי בחלוף 20 יום מחתימת ההסכם בו התחייבה המדינה להעתקת המשפחות לחלקה סמוכה, טרם החלו עבודות בשטח, ולמעשה לא התקדם דבר: "ההערכה הרווחת במערכת היא שחלקה 38, אבן הפינה של ההסכם כולו, לא תושמש כלל וכי העבודות יחלו לכל המוקדם ביום 18 בינואר 2017, ימים בלבד לפני מועד ביצוע פסק הדין, זאת בניגוד מוחלט לאמור בהסכם, כי העבודות בחלקה 38 יחלו לאלתר, והפעולות הנדרשות להשמשת יתר החלקות יחלו לאלתר".



תושבי עמונה הודו לראש הממשלה על המאמץ למימוש ההסכם, אך מדגישים כי "האמת צריכה להיאמר ויפה שעה אחת קודם: נראה שהמדינה, אינה מתכוונת לעמוד בהתחייבותה כלפי אנשי עמונה".



תושבי עמונה בפנייה לנתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
תושבי עמונה בפנייה לנתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



בפנייה לנתניהו הוסיפו: "כך או כך, אנו מצדינו לא נסכים למציאות בה מוליכים אותנו ואת הציבור שולל. לא נאפשר לקרוע אותנו מבתינו ולהשליך אותנו לרחוב, תוך אי עמידה בהתחייבויות שגובשו. הציבור לא יקבל מציאות בה ממשלה לאומית בראשותך מוחקת ישוב יהודי שלם".



המכתב מסתיים בפניה לראש הממשלה להפעיל את כל כובד משקלו על מנת להתניע את התהליך "כך שנוכל כולנו לברך על המוגמר בזמן. בעוד כמה ימים נגיע לנקודת האל-חזור בה אובייקטיבית לא תהיה אפשרות לבצע את המתווה".



"פינוי בדרכי שלום וללא התנגדות"

מאבק לפינוי עמונה. צילום: מרק ישראל סלם
מאבק לפינוי עמונה. צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, לפני כשבועיים קיבל בג"ץ את בקשת המדינה לדחות את פינוי עמונה ב-45 ימים נוספים, זאת לאחר שמוקדם שתושבי המאחז הצהירו כי יתפנו בהסכמה וללא תנאים. השופטים ציינו כי "זוהי ארכה סופית ואחרונה, וזאת גם אם לא יימצא פתרון חלופי כזה או אחר". על פי ההחלטה, עמונה תפונה עד ה-8 בפברואר בשנה הבאה, זאת למרות שבעלי הקרקעות הפלסטיניים טענו כי מדובר ב"בקשה חצופה".



השופטים, נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, אסתר חיות חנן מלצר, נזפו במדינה, כשציינו בהחלטתם כי "כל מה שנעשה עתה יכול היה להיעשות זה מכבר". עם זאת, פסקו השופטים, "בעקבות מאמצים שנעשו בעת האחרונה להגיע לפתרון מוסכם, אף שבאיחור ניכר, יש עתה התחייבות לפינוי בדרכי שלום ובלא עימות והתנגדות במועד הנדחה שנתבקש. התחייבות זו הינה בלתי-מותנית, ולפיכך אנו נעתרים לפנים משורת הדין לבקשה וניתנת ארכה קצרה של 45 יום לביצוע פסק הדין".



החלטת בג"ץ הגיעה לאחר שמוקדם יותר דרשו השופטים מהתושבים "הצהרה בלשון חד משמעית לפינוי בדרכי שלום ובלא התנגדות, במועד הנדחה, ככל שייקבע כזה". השופטים הבהירו כי "הצהרה זו מתנה את התחייבות התושבים לפינוי בדרכי שלום ללא כל עימות והתנגדות במימוש ההסכם והמתווה שצורפו לבקשת המדינה להארכת מועד (הפינוי)". בעקבות הדרישה הבהירו תושבי עמונה כי הם "מסכימים ומתחייבים כולם כאיש אחד לפינוי בדרכי שלום וללא עימות".