הממשלה צפויה לדון היום (ראשון) בחוק השבת, שיאפשר את המשך פתיחת המרכולים והפיצוציות בתל אביב. הדיון מתקיים כדי לאפשר לפרקליטות המדינה להגיש את עמדת המדינה לדיון בבג"ץ, שנקבע ל־23 בינואר. עיריית תל אביב עתרה לבג"ץ נגד הממשלה על שאינה מאשרת את חוק העזר שלה, המאפשר פתיחת 160 פיצוציות ומינימרקטים בשבת.



לקראת ישיבת הממשלה ניסה השר יריב לוין לנהל מגעים עם ראשי המפלגות החרדיות בניסיון להגיע לפשרה בנושא. מפלגת הבית היהודי תתנגד להמשך פתיחת הפיצוציות והמרכולים. ח"כ בצלאל סמוטריץ כתב לראש הממשלה כי עליו לאכוף את החוק. לדבריו, "אם חלילה ייפרץ הסכר בתל אביב, הגל העכור הזה של חילולי שבת ישטוף מהר מאוד את הארץ כולה".



ראשי המפלגות החרדיות שלחו בשבוע שעבר מכתב לנתניהו, שבו הם דורשים שהממשלה תדחה את חוק העזר, כלומר, תחליט על סגירת הפיצוציות והמינימרקטים בתל אביב. לטענתם, "לא עולה על הדעת כי ממשלת ישראל, בוודאי בהרכבה הנוכחי, תיתן את ידה לפגיעה בשבת".




"תל אביב לא תהיה בני ברק"



בעיריית תל אביב מביעים דאגה וחששות לקראת הדיון בממשלה. חבר מועצת העיר ומנכ"ל ארגון ישראל חופשית מיקי גיצין דרש לקבל את חוק העזר שגיבשה העירייה: "הגשנו הצעה מאוזנת, שמדברת על פתיחה מתונה של עסקים בשבת, ושהתקבלה באופן דמוקרטי על ידי חברי המועצה. ולכן על הממשלה לאשר אותה".



לדבריו, "מי שחושב שהוא יהפוך את תל אביב לבני ברק או לבית שמש - טועה. התהוות של שיח כפייתי מהסוג הזה תוביל לפילוג ציבורי שאין לו מקום ובטח שאין לו סיבה".



מנגד, המשנה לראש העירייה ארנון גלעדי (ליכוד) אמר כי "יש לפעול לצמצום מספר המרכולים והפיצוציות הפתוחים בשבת, כך שבכל רובע או שכונה שבהן קיים ביקוש לחנויות כאלה יש לפתוח אותן בצורה מצומצמת ביותר. כך למעשה יישמר הסטטוס קוו. עד לפני עשור היו בסך הכל שלושה מרכולים פתוחים בכל תל אביב וכולם חיו עם זה בשלום".




הממשלה תדון בהצעה למנוע פעילות ארגוני שמאל במערכת החינוך



ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום בהצעת החוק שמקדמת מפלגת הבית היהודי למנוע מפעילי שוברים שתיקה וארגוני שמאל נוספים לפעול בבתי ספר ובמערכת החינוך. לטענת שר החינוך נפתלי בנט, יו”ר המפלגה המקדם את החוק, “מי שמסתובב בעולם כשמטרתו לפגוע בחיילי צה״ל - באו”ם, בדרום אפריקה ובמדינות אירופה - לא ייכנס לבתי הספר בישראל”.



מלבד בנט מובילים את הצעת החוק חבריו לסיעה שולי מועלם רפאלי ובצלאל סמוטריץ', ובין החתומים עליה ניתן למצוא את שמותיהם של יו”ר יש עתיד ח״כ יאיר לפיד והח”כים מירב בן ארי (כולנו), עודד פורר (ישראל ביתנו) ויואב קיש (ליכוד). בדברי ההסבר לחוק נכתב: “הצעת החוק מבקשת להקנות לשר החינוך, כראש המערכת וכזה הנושא באחריות על תלמידי ישראל, את הסמכות לאסור על אישים או ארגונים שאינם חלק ממערכת החינוך לקיים פעילות בתוך המוסד חינוכי כאשר אופי הפעילות הוא כזה החותר תחת מטרות החינוך, או כזה הפועל לפגוע בחיילי צה”ל שהם קונצנזוס בחברה הישראלית”.



פעילות שוברים שתיקה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
פעילות שוברים שתיקה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



מנכ”לית שוברים שתיקה, יולי נובק, אמרה בתגובה: “האובססיה של בנט על שוברים שתיקה רק מחזקת אותנו. ככל שהוא מנסה להשתיק אותנו, כך יותר ויותר בני נוער שומעים על הכיבוש. ומה שעצוב ופתטי בהצטרפות של יאיר לפיד לחוק זה שיאיר הפך לאידיוט השימושי של הסמוטריצ'ים והיוגבים. הוא אומנם מקבל תמונה בעיתון עם בנט, אבל הם מקבלים לגיטימציה, כוח ועוצמה להמשיך לכבוש, להתנחל ולהרוס את הדמוקרטיה”.



האגודה לזכויות האזרח מסרה בתגובה להצעת החוק כי היא “מתנגדת לניסיונות להצר את אופקיהם של תלמידי ישראל. מדובר בניסיונות לסתימת פיות ולמניעת דיון חינוכי וציבורי. נדמה כי ישנם שרים וחברי כנסת שמעדיפים שהתלמידים לא יחשבו כלל”.