עובדי שליחויות, מלצרים ונותני שירותים נוספים סובלים בדרך כלל משכר נמוך ותנאי עבודה לא מספקים. "עבדתי ב'דומינוס פיצה' לפני בערך שלוש שנים כשליחה על קטנוע. במהלך שליחות ילד קפץ לי לכביש, עצרתי עצירת חירום והתהפכתי. היה כאוס מטורף", סיפרה יעל שילה סילוק, שעבדה כשליחה בחברה, סיפרה בראיון בתכניתו של גבי גזית ב-"103FM", "הייתי חבולה מאוד ואנשים רצו לעזור. תוך כדי הבכי התקשרתי למנהלת שלי ואמרתי לה שהזמינו לי אמבולנס. היא בהתחלה ניסתה להרגיע אותי ואחר כך שאלה אם אני יכולה לפנות את עצמי לבית חולים, כי הם לא ישלמו על האמבולנס".



"זו הייתה התאונה הראשונה שלי בחיים, אני לא מבינה בזה, אז אמרתי לבוסית שלי שאני אבצע את מה שהיא אומרת", הסבירה, "התקשרתי לחברה שלי שבאה לפנות אותי לבית חולים". היא הוסיפה: "עברתי טיפול ארוך מאוד במיון שבמהלכו הרופאים שאלו אותי למה לא התפניתי באמבולנס שהיה חוסך לי המון זמן טיפול".



"אחרי שיצאתי מבית החולים הגשתי את כל הטפסים ויצאתי לחופשת מחלה של שלושה שבועות, וכמעט ולא שמעתי מהחברה", המשיכה שילה סילוק בשבריה. "לא יודעת אם קיבלתי משכורת. היינו מקבלים שכר מינימום שאז היה 25 שקלים לשעה ושאר התשלום מטיפים. לא קיבלנו שום תוספות על שעות לילה, שבתות וחגים. התחלתי לקבל פניות מחדר המיון שלא שולם החוב עבור הטיפול".





לדבריה, למרות פניות חוזרות ונשנות לחברה היא לא קיבלה מענה. "ניסיתי לפנות לחברה והתחילו לסנן אותי, לא לענות לי לסמסים וואטסאפ, בכל פעם שאני מגיעה למקום המנהלת בדיוק לא נמצאת. המון המון סיבות שבסופן אני מוצאת את עצמי עם חוב לחדר מיון שהולך וגדל. התחלתי לפחד, פחדתי מלהיכנס לחוב גדול יותר", אמרה, "פניתי להסתדרות ואחרי כמה ימים הודיעו לי ששולם החוב. קיבלתי מהמנהלת שלי נזיפה מאוד חמורה על זה שלא פניתי אליה. היחס כלפי השתנה מאוד".



"כשהתפטרתי מהחברה ובאתי לקחת את הצ'ק הם ניסו להחתים אותי על מסמך שאומר שאין לי שום תביעות כלפיהם", סיפרה שילה סילוק. "אמרתי שאני לא רוצה לחתום כי יש לי כלפיהם המון טענות. גם במכתב ההתפטרות כתבתי את כל הדברים. ניסיתי לברר אם זה חוקי או לא, וחתמתי כי הם התנו את קבלת הצ'ק בחתימה הזו. החברה מתעללת בעובדים שלה", הסבירה, "החברה, אגב, לא מספקת אמצעי מיגון נגד גשם. הם כן מספקים מעילי דובון. יצא לי לספק פיצות בגשם נוראי".



"רוב הבעיות היו נחסכות אם היתה מבררת מה הזכויות שלה"



עו"ד אליעזר פני-גיל, מומחה בדיני נזקין ועבודה, ייעץ לה בנושא: "לחתימה על המסמך שהכריחו אותה לחתום עליו בסיום העבודה אין תוקף. אם עובד יוכיח שהיו לו זכויות כלפי מעסיקו זה מספק משפטית, גם אם חתם על 800 מסמכים כאלה. כי עובד לא יכול לוותר על זכויותיו שהן זכויות מגן, אם יוכיח שהם מגיעות לו".



"רוב בעיות העובדת היו נחסכות אם הייתה מבררת מה הזכויות שלה כמי שנפגעה בתאונת דרכים בזמן העבודה", הוסיף עו"ד פני-גיל. "75 אלף עורכי הדין שפועלים בישראל ומבינים בנושא תאונות הדרכים היו אומרים לה להגיש תביעה לביטוח הלאומי, ואז היו נפתרות חלק מהבעיות. הביטוח הלאומי אמור למשל לשלם על האמבולנס. לא צריך לחסוך בעניין הזה וכן להזמין אמבולנס כדי שלא לקחת סיכון על הבריאות, גם אם המעביד אומר שלא יממן את האמבולנס. היא הייתה צריכה להזמין אמבולנס ואז להפנות את הדרישה של מגן-דוד אדום לביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי ישלם גם למי שעשה תאונה כאשר הוא נוסע ללא רישיון וללא ביטוח".



אני מבין את הרתיעה מכניסה לפרוצדורות של הגשת תביעה לביטוח הלאומי אבל אין מנוס. על פי פסיקת בית המשפט העליון מי שנפגע בתאונת עבודה חייב להגיש תביעה לביטוח הלאומי, משום שכאשר יתבע את חברת הביטוח, היא רשאית לקזז מהתשלום שמגיע לו את מה שאמור היה הביטוח הלאומי לשלם, גם אם לא הגיש תביעה לביטוח הלאומי. כנ"ל בנושא חדר המיון", הסביר.



אילוסטרציה. צילום: אינגאימג



אם היא חושבת שקופחה מבחינת תשלומים על שעות נוספות, עבודה בלילה, בשבתות וחגים, היא יכולה להגיש תביעה. אמנם כבר חלפו שלוש שנים והיא לא תוכל לתבוע על הלנת שכר, אבל את הכסף שמגיע לה היא תקבל", ציין הפרקליט, "ההתיישנות על תביעה בגין שכר עבודה היא עד שבע שנים. אם התביעה לא הוגשה בתוך חצי שנה, העובד ויתר על הזכות שלו לתבוע פיצויי הלנה, אבל זה לא הפסד גדול, כי בדרך כלל בתי הדין לא פוסקים פיצויי הלנת שכר, ששיעורם הוא בדרך כלל דרקוני".



תגובת "דומינוס פיצה": "דומינוס פיצה מתייחסת לעובדיה כמשאב החשוב ביותר. על כן החברה משלמת לעובדיה את כל התשלומים על פי חוק ואף מעבר לכך. טענות העובדת שפנתה אליכם הן טענות ממוחזרות כבר מעל לשלוש שנים ואין בהן דבר. צר לנו לראות שלא בדקתם את העניין, כי אז הייתם מגלים שכל התשלומים המגיעים לאותה עובדת על פי חוק שולמו במלואם ולא כפי שהיא טענה. צר לנו על מסע ההכפשות, אותו מובילה הסתדרות הנוער העובד והלומד, שאינו ארגון יציג בחברה, תוך ניצול כוחו ברשתות חברתיות ובאמצעי התקשורת, המתמסרים לטענות חסרות בסיס כמו במקרה זה. חשוב לציין שהתנהלות לא חוקית של ההסתדרות מול חברתנו וחברות נוספות נחקרת בימים אלה על ידי משטרת ישראל, בתלונות מסודרות, שהוגשו ומגובות עובדתית".