יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, החליט להעלות מחר להצבעה בקריאה טרומית את הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים, זאת למרות שוועדת השרים לענייני חקיקה החליטה בישיבתה ביום ראשון בתחילת השבוע לדחות את ההחלטה בנושא בשלושה חודשים. ח"כ לפיד ועימו ח"כ יעקב פרי וח"כ מאיר כהן מסיעתו, חתומים על הצעת החוק ביחד עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן וח"כים נוספים מהליכוד.



גורם בכיר במפלגת יש עתיד אמר היום (שלישי) כי "יש לנו תחושה שהממשלה לא באמת מעוניינת לקדם את החוק וההחלטה לדחות את הדיון בנושא בשלושה חודשים נועדה למסמס את כל הנושא". לדבריו, מדובר בהצעת חוק חשובה מאין כמותה ועל כך החלטנו להעלות אותה מחר להצבעה ולהעמיד במבחן את רצינותם של חברי הקואליציה שהצהירו לא אחת על הצורך בגירוש משפחות מחבלים".



הצעת החוק היא תוצאה של שיתוף פעולה בין הקואליציה והאופוזיציה וקידמו אותה יחד שר התחבורה ישראל כץ, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן יחד עם יו"ר מפלגת יש עתיד וראש השב"כ לשעבר ח"כ פרי. על החוק חתומים גם ח"כ כהן, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) וח"כ עליזה לביא (יש עתיד), חברי סיעות הליכוד, הבית היהודי, כולנו, יהדות התורה וישראל ביתנו. אך כאמור, היום מציגים ביש עתיד חשש מכך שהקואליציה לא רוצה לקדם את החוק לו הייתה שותפה.



יעלה את הצעת החוק, ח"כ יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם



מה כוללת הצעת החוק?



ההצעה מחולקת לשני חלקים: ביטול אישור שהיית קבע למשפחות מחבלים תושבי ישראל, כולל תושבי ירושלים ותיחום מקום מגורים והרחקה למשפחות מחבלים מיהודה ושומרון. חלקו הראשון של החוק הוא זה שיעלה מחר להצבעה.



ביש עתיד קראו היום לראש הממשלה בנימין נתניהו "להניח את האינטרסים הפוליטיים בצד ולאפשר חופש הצבעה על החוק שמטרתו לסייע במלחמה". ח"כ כהן מסר כי "אסור שהמשחק הפוליטי יהיה מחר שיקול בקבלת ההחלטה". ח"כ פרי הוסיף כי ביטחון אזרחי המדינה היינו האינטרס החשוב ביותר של מדינת ישראל וטובת האזרחים היא שצריכה לעמוד לנגד חברי הקואליציה".  



ח"כ מיקי לוי ביקש להדגיש כי "כדי ליצור הרתעה אפקטיבית ולגרום למחבל הבא לחשוב פעמיים, חייבים לעלות מדרגה ולגבות מחיר אישי וכבד ממשפחתו. אין צודק ומוסרי מזה. ח"כ עליזה לביא הוסיפה כי "לא הגיוני שאותם אנשים שקוראים מעל לכל במה אפשרית להחמרת הענישה ולחיזוק ההרתעה, יצביעו נגד חוק שנועד לעשות בדיוק את הדבר הזה".  



הריסת בתי מחבלים. ארכיון: רויטרס