פקקי התנועה בארץ, במיוחד בגוש דן, הולכים ומחריפים משנה לשנה, והשאלה הגדולה היא כיצד להתמודד איתם. הבוקר (שלישי), גבי גזית העלה בתוכניתו ב-"103FM" את סוגיית הפקקים והיעדר תחבורה ציבורית יעילה והולמת. לשם כך שוחח עם גיל יעקב, מנכ"ל ארגון "15 דקות", המשמיע את קולם של המשתמשים בתחבורה הציבורית. 



יעקב אמר לגזית: "לפי התחזיות, אם לא יערכו שינויים בתחבורה הציבורית, בשנת 2030 נעמוד עוד שעה בפקקים. הצעדים שאפשר לעשות כבר בשנים הקרובות הם פשוטים וידועים ונעשים כבר בכל העולם. בראש ובראשונה, נתיבים מיוחדים ומהירים לתחבורה הציבורית שעוקפת את הפקקים בכבישים בין עירוניים ועירוניים. זה יגרום לרבים לעבור לתחבורה הציבורית. בגוש דן, למשל, יש עשרה צירים מרכזיים שדרוש בהם נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית. אנחנו מדברים על נתיבי איילון, כביש 4, כביש 5 וכביש 2 לכיוון צפון. בשנים האחרונות הכבישים האלה הורחבו ושודרגו ובעיית הפקקים רק הולכת ומחמירה".



"יש צורך בעוד כ-1,800 אוטובוסים" 



לדברי יעקב, מימוש נתיבים לתחבורה ציבורית ניתן לעשות באמצעות שינויים קלים של שולי הכביש, שיסומנו למעשה כנתיב מיוחד המיועד לתחבורה הציבורית. "זה כבר עובד בהצלחה בכביש 2 בין נתניה לתל אביב, והשנה גם מתחילה אכיפה שם. לקח הרבה מאוד זמן עד שמשרד התחבורה התארגן על הפעולה הפשוטה של מצלמות ואכיפה ויש כרגע גם קמפיין ציבורי. הם הבטיחו בחודשים הקרובים להתקין מצלמות לצורך האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית. אנחנו חושבים שזה מאוד חלקי וקטן. פעלנו, וזה גם אושר לאחרונה בכנסת, להעביר סמכויות לרשויות המקומיות לבצע אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית. יש מצלמות עירוניות ויש פקחים שמסתובבים בשטח, פשוט צריך להפעיל אותם".



יעקב סיכם: "הפתרון של נתיבי תחבורה ציבורית יהיה אפקטיבי רק אם יוסיפו שירותי תחבורה ציבורית מהירים וישירים. ב-240 יישובים בישראל חסר שירות תחבורה ציבורית מינימלי מבחינת התדירות. זה אומר שאין מספיק אוטובוסים כיום ויש צורך בעוד כ-1,800 אוטובוסים, שזה מספר מאוד משמעותי. לצערנו, במשרד התחבורה יש נתק בין מי שיוצר את נתיבי התחבורה הציבורית לבין מי שאמור לאשר את האוטובוסים. למשל, בנתיב התחבורה הציבורית בנתיבי איילון מכיוון דרום עד לתל אביב לא נוסעים מספיק אוטובוסים מהירים וישירים, אז מה הטעם לקחת נתיב אם אין אוטובוסים. לא מדובר בפרויקטים שנמשכים שנים, אפשר לבצע אותם בשנה-שנתיים".



נתיב תחבורה ציבורית בעקבות הרכבת הקלה. צילום: אבשלום ששוני