אלפי אנשים הפגינו היום (שבת) באזור ואדי ערה בעקבות הגילויים האחרונים על מותו של יעקוב אבו אל-קיעאן בנגב השבוע ובעקבות הריסות הבתים האחרונות במגזר הערבי. מפגינים חסמו את כביש 65 באזור. המשטרה עשתה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, ביניהם ככל הנראה רימוני הלם. לא היו עצורים או נפגעים. הכביש נפתח מחדש לתנועה הערב.


ההפגנות בוואדי ערה

"באנו לכאן כדי למחות על הפשעים של הממשלה", אמרו המפגינים. "ההרס של ביבי בא כדי לכסות על השחיתות שהוא חשוד בה". המפגינים הניפו שלטים בערבית, עברית ואנגלית, וכן דגלי פלסטין ודגלים שחורים כאות אבל על האירועים באום אל-חיראן בנגב. "הריסת הבתים והרג האזרחים הערבים הם פשע נגד האנושות", קראו המפגינים. "יש לפטר את השר הגזען, המסית והשקרן ארדן". המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב, כי "כולנו עם אחד – מחורפיש, דרך קלנסווה ועד אום אל-חיראן".



אתמול נחשף שדוח נתיחת גופתו של יעקוב אבו אל-קיעאן, האזרח הבדואי שדרס למוות את השוטר רס"מ ארז (עמדי) לוי במהלך פינוי אום אל-חיראן, קבע כי הוא נורה בברכו. לטענת גורמים שונים, הדבר מהווה אינדיקציה לכך שאל-קיעאן האיץ באופן לא רצוני כתוצאה מפגיעות הירי בו. כזכור, המשטרה הציגה את האירוע כפיגוע טרור מכוון, וקישרה את אל-קיעאן לארגון דאעש.

יעקוב אבו אל-קיעאן, הדורס מאום אל-חיראן

 

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה אמר במהלך ההפגנה: ״הגיעו לפה היום מעל לעשרת אלפים אנשים, בדרישה חד משמעית להקמת ועדת חקירה שתחשוף את מסכת האינטרסים והשקרים של נתניהו, ארדן והמשטרה, מעצם ההחלטה לפוצץ את המשא ומתן עם אנשי אום אל חיראן ועד לכל השתלשלות האירועים במהלך הפינוי האלים של הכפר. המשטרה היא האחראית לשפיכות הדמים באום אל חיראן ביום רביעי, והיא חייבת לשחרר לאלתר את גופתו של יעקוב אבו אלקיען. השר גלעד ארדן שלא פיספס אף מיקרופון ביום הפינוי בשביל לשקר, להסית וללבות את הלהבות חייב להתפטר לאלתר". 

ראשי הציבור הערבי קראו כבר ביום שישי, במהלך תפילת יום שישי באום אל-חיראן בה השתתפו על פי הערכות כעשרת אלפים, לנהוג באיפוק ולא ולהיגרר אחרי "הפרובוקציות של המשטרה", כך שהתהלוכה וההפגנה יתקיימו כמתוכנן.