התפתחות דרמטית בחקירות ראש הממשלה: מסתמן כי מתגבשת תשתית ראייתית לביסוס החשדות כנגד רה"מ בנימין נתניהו ושאר מעורבים בפרשות 1000 ו-2000 הנחקרות ע"י היאח"ה בלהב 433 במשטרה. כך ניתן להסיק מדברים שאמר הבוקר (ראשון) מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2016.  בהתייחס לחקירות האמורות, ציין אלשיך כי "האחריות שלנו היא להגיע לחקר האמת, לדעת מה היה. ברוב הנושאים אנחנו יודעים מה היה ולכן התפקיד שלנו הוא להביא ראיות".



"מרגע שיש תשתית ראייתיית החומר כולו מועבר לפרקליטות", הוסיף אלשיך. "בהחלט יכול לקרות שהיועמ"ש והפרקליטות קובעים בסופה של חקירה כי אין מספיק ראיות, אלא שנראה כי במקרה הזה זה לא יקרה, בשל העובדה כי אנו עובדים בצמידות לפרקליטות וליועמ"ש", אמר המפכ"ל והדגיש: "אני יכול לומר שמבחינת התפקיד שלנו אנחנו ביישורת האחרונה. אתם יכולים לסמוך עלינו כי את החלק שלנו אנו עושים בצורה טובה, ברורה לנו החשיבות הציבורית ושאנו לא יכולים למתוח את החקירה. אנחנו נותנים פוש רציני לחקירה, אני לא יודע להגיד כמה זמן היא תימשך אבל ההערכה שלי היא שזה לא ייקח יותר משבועות אחדים". 



אלשיך ומני יצחקי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אלשיך ומני יצחקי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


מפכ"ל המשטרה סירב להתייחס למהות החשדות נגד המעורבים בפרשות השונות, והבהיר כי ההבדל בין טובת הנאה לבין שוחד, מסתכמת לעיתים במינוח משפטי. "בהחלט יכול להיות מצב שנפתחת חקירה בגין טובות הנאה ובמהלך החקירה היא מתגבשת לכדי עבירת שוחד". אלשיך דחה את הטענות לכאורה כי חומרי החקירה הודלפו ע"י גורמים במשטרה. לדבריו, "החקירה הזו בשל הרגישות הציבורית שלה מוכרת למספר שוטרים מצומצם ביותר, אותו ניתן למנות בקצת מעבר לכף יד אחת".  

אלשיך אף התייחס לדרך בה ניהלה המשטרה את החקירה ואמר: "אנו ערים לכך שניהלנו את הבדיקה והחקירה במשך חודשים ופרט אחד לא דלף החוצה. אחרי שכבר הגענו לשלב שהחשודים אומתו עם החשדות נגדם, ברור לנו שהחומר היה עלול לדלוף. לקחנו את זה בחשבון. היכולת שלנו בחקירה מרכזית שכזאת הייתה התשאול, איסוף המידע, לאחר מכן קבענו את סדר הנחקרים ואת הפרטים שרצינו לחשוף בפניהם. משם, כשהחומר דלף ניווטנו את החקירה לפי הצרכים שלנו והחובה לגבש את הראיות". 

"השוטר באום אל חיראן לא נהרג מירי שוטרים" 

אלשיך תקף את התנהלות התקשורת בסיקור פיגוע הדריסה באום אל חיראן: "אנחנו שילמנו מחיר כבד על זה שבמשך שעתיים לא יכולנו להודיע לציבור שיש לנו שוטר הרוג. אתם צריכים להבין שיש קודים ולא נוציא הודעה כזאת בתום אחרון בני המשפחה קיבל את ההודעה לפני התקשורת והציבור". 

"צריך להבין", הדגיש אלשיך, "מדובר היה בפעיל התנועה האסלאמית שנמצא ברכבו במצב אפס, כלומר לא זז, ומקבל הנחייה מהשוטרים שלא לצאת מהמתחם, למרות זאת הוא יוצא מהמתחם, מתחיל בנסיעה, שוטרים דופקים לו על הרכב. מסמנים לו לעצור ויורים לעבר הגלגלים ולאחר מכן יורים לעברו. אין, נכון לרגע זה שום דוח שקובע חד משמעית באיזה שלב נורה המחבל או איזה כדור גרם למותו, או באיזה שלב הוא נורה". 

המחבל בפיגוע הדריסה באום אל חיראן
המחבל בפיגוע הדריסה באום אל חיראן


לטענת המפכ"ל, האירוע לווה בחרושת של רסיסי מידע והטעיות: "טענה כי אובדן דם הוא שגרם למותו של השוטר לא שוללת את האמירות שלנו שמדובר בפיגוע דריסה, שכן פגיעה בברך עלולה לגרום לאובדן דם במהירות. הצוות הרפואי של המשטרה הוא שטיפל בפצועים ובהרוגים בזירה והוא זה שקבע את מותם של המחבל והשוטר. כל עוד אין לנו ניתוח ממצאי חקירה מדויקים של כל כדור שנורה בזירה אין לנו כוונה להתנהל מול רחש של שמועות ואמירות המשוללות כל בסיס".

אלשיך אף דחה טענות לפיהן השוטר נהרג מירי של שוטרים אחרים: "כאשר מישהו עושה עריכה של סרטון משטרתי ומשלב בה סרטונים שצולמו בזירה ללא ידע בסיסי זה חמור מאוד. דאגנו שהחקירה תתנהל ביסודיות והיא מתנהלת כך. נערכה בדיקה של גופת השוטר, בדיקה מדוקדקת ששללה מכל וכל טענה כי הוא נהרג מירי שוטרים. השוטר לא נורה בשום שלב".

"אתם צריכים להבין", הדגיש המפכ"ל, "כי מדובר בזירה קשה בתוך חושך ומה שאתה יודע זה שנעלם לך שוטר והחובה שלך היא לאתר אותו. זה מה שאתה עושה באותם רגעים. כשאיתרנו את גופת השוטר המשכנו בטיפול. השוטרים העידו בזמן אמת כי הם ראו איום מול עיניהם של מחבל שמתכוון לדרוס אותם. הם סיפרו כי קפצו הצידה כדי להימנע מפגיעה. אתם צריכים לבדוק את הטענות שעולות, ואת האמירות של גורמים שונים בעלי עניין בהם חברי כנסת. אנו נותנים לחקירה להתנהל ואם יעלו ממצאים שונים נערוך בדיקה ונפעל ע"פ ממצאיה".