בעקבות האירועים האלימים בעת ניסיון פינוי היישוב הבדואי אום אל חיראן בנגב בשבוע שעבר, יתקיים היום (רביעי) כנס בנושא באוניברסיטת בן גוריון. הכנס "אום אל חיראן: על זכויות ועקירות", יערך במסגרת מרכז חיים הרצוג לחקר המזרח התיכון והדיפלומטיה והוא היה אמור להתקיים אתמול, אך בעקבות פניות שהגיעו להנהלת האוניברסיטה על כך שהמשפחה של השוטר רס"מ ארז לוי עדיין יושבת שבעה, הוחלט לדחות אותו.



נוסף לשינוי התאריך, גם שמו הוחלף לאחר שהיה אמור לעסוק ב"אום אל חיראן: מנשלים או מנושלים?", ושוב, בעקבות לחצים שהופעלו על ההנהלה, שונה השם. כמו כן, יגאל בוסקילה, מנהל מרחב ברשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, החליט לבטל את השתתפותו, על רקע חוסר הסכמות של ראש הרשות על הדיון. במקום בוסקילה יגיע לכנס פרופסור משה ארנס, מתוך ניסיון של המארגנים לצייר תמונה יותר מאוזנת, וזאת בשל השתתפותם של פרופסור אורן יפתחאל, שהיה יו"ר הנהלת ארגון "בצלם", ראאד אבו אלקיעאן, יו"ר ועד אום אל חיראן, עו"ד ראויה אבורביעה מהאוני' העברית מהאגודה לזכויות האזרח, וחליל אל-עמור, נציג ארגון הזכויות "עדאלה" ותושב הכפר הבלתי מוכר אל-סירה.



ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) שנחשף לדיון במתכונתו המקורית, שלח מכתב לנשיאת האוניברסיטה, רבקה כרמי ובו ביקש לבטלו: "העובדה שבכוונתכם לקיים דיון בנושא טעון זה, בשעה שאלמנתו של השוטר ארז לוי ז"ל, שנרצח בעת פינוי הבנייה הבלתי חוקית באום אל-חיראן עדיין יושבת שבעה, מצביעה על ניתוק האוניברסיטה מהנעשה בשטח".



לאחר השינויים בדיון, אמר ח"כ פורר ל"מעריב" כי "הניסיון של גורמים באקדמיה להתערב או לערער החלטות הנוגדות את האידאולגיה שלהם חייב להיפסק. לכנס הזה, ולא משנה באיזה שם יחליטו לקרוא לו, יש מטרה אחת והיא יצירת נרטיב שקרי. הבנייה באום אל חיראן אינה חוקית, ובדיוק כפי שהרשויות אמורות לאכוף בניית מרפסות בתל אביב, כך יש לאכוף בנייה בלתי חוקית בפזורה. ההצטרפות של אוניברסיטת בן גוריון, והניסיון להפוך עבירות בנייה בלתי חוקית לסכסוך לאומי, מדאיג ומחייב בדיקה יסודית. לא תעזור הלוליינות המילולית שמנסה האוניברסיטה לנקוט כשהיא משנה את שם הדיון, אסור לקיים דיון במתכונת הזו, שכן הוא מעודד את אלימות וההסתה".



 "ייעוד חברתי" 


מנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג, התייחס לכך ואמר כי "נשיאת האוניברסיטה מאפשרת חסות למיעוט קיצוני של פרופסורים רדיקליים המקדמים דה לגטימציה להתיישבות בנגב ולמדינת ישראל. הגיע הזמן שאוניברסיטת בן גוריון תבין כי אקדמיה היא חממה למחשבה פתוחה וביקורת, ולא כלי למסע הכפשות נגד המדינה". לדברי פלג: "קיום האירוע בזמן שמשפחתו של השוטר ארז (עמדי) לוי עודנה יושבת שבעה היא יריקה בפרצופה של המשפחה האבלה. יש גבול לציניות הבוטה של אנשי מגדל השן. יש לבטל את האירוע לאלתר".



פרופסור יורם מיטל, יו"ר מרכז חיים הרצוג מסר בתגובה כי "בעקבות אירועי אום אל חיראן בשבוע שעבר, ונוכח העניין הציבורי באירועים, יזמה קבוצת חוקרים באוניברסיטה תחת חסותו האקדמית של מרכז הרצוג לחקר המזרח התיכון קיום פאנל בהשתתפות חוקרים ואישי ציבור המעורים בסוגיית הכפרים הבדואים הבלתי-מוכרים. מטרת הדיון להציג בפני סטודנטים וחברי סגל אקדמי עמדות שונות הנוגעות להסדרת התיישבות הבדואים וסוגיית הקרקעות בנגב. מדובר בכנס, העוסק בסוגיה חשובה על סדר היום הציבורי, חלק מהתפקיד של אקדמיה הוא גם להתייחס לאירועים משמעותיים על סדר היום. למשכילים ואנשי אקדמיה ייעוד חברתי והשמעת קולם הינה קריטית לדיון ציבורי בחברה חופשית. מי שאינו עומד על תפקיד חברתי זה אינו מודע כנראה לייעודה של אקדמיה בחברה חופשית, או שבכוונתו לבטלה לטובת המשך הסטטוס-קוו של 'עסקים כרגיל'". 



כאמור, לדיון הוזמנו פעילים מהמגזר הבדואי, נציג מרשות ההסדרה הממשלתית, ואנשי אקדמיה שלהם עניין בהיבטים שונים של הנושא. "למרבה הצער, חזר בו נציג המנהלת, מר יגאל בוסקילה, מהסכמתו הראשונית להשתתף בכנס. במכתב שהעביר לנו ראש הרשות, מר יאיר מעיין, הוא מטיח במארגני הכנס טענות חסרות בסיס. אנו דוחים את ניסיונו להטיל רפש במארגני הכנס ולהלך אימים על האוניברסיטה. אוניברסיטה אינה סוכנות לארגונים אירועים לפי מידתם ורצונם של גופים כאלו או אחרים. לאור פנית הנהלת האוניברסיטה הוחלט לדחות את קיום הכנס ביום אחד עד לסיום השבעה וקיום מסע הלוויה, מתוך כבוד לשתי המשפחות האבלות", אמר פרופסור מיטל.