משפטו של הישראלי בן חסין, שמוחזק במדינת אויב ערבית באישום ברצח ועלולים לגזור עליו 25 שנים בכלא או עונש מוות במידה וכספי הכופר שנדרשו על מנת לשחררו לא יימסרו, נדחה בשבועיים. השר איוב קרא, שנמצא בקשר עם המשפחה עוד לפני התרת הפשרה לפרסום, התייחס היום (חמישי) לנושא ברשת הטוויטר וכתב: "הצלחנו לדחות את משפטו של חסין בעוד שבועיים כדי לארגן לשלוח ולסכם סופית את העסקה בין הצדדים, זאת לאחר שרוב כספי הכופר בידינו. התוכנית בשליטה".
חסין בן ה-20, שאביו ישראלי ואמו מתגוררת בעשורים האחרונים בישראל, נסע לפני שנתיים לבקר את משפחתו במדינת אויב, ובסופו של דבר הצטרף ללוחמים מקומיים נגד פעילי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). לאחר שאביו ביקש ממנו להימנע מהלחימה ולשוב ארצה, עלה חסין על מונית לבית משפחתו, שם שמע אותו הנהג מדבר בעברית ורצה להסגיר אותו ללוחמי ארגון הטרור. בין השניים התפתח ויכוח שהוביל למותו של הנהג, חסין נעצר, נכלא והואשם ברצח.

לרשותו הועמד עורך דין מקומי שייצג אותו ושמר על קשר עם משפחתו, ובמשפטו אמר הישראלי כי פעל מתוך הגנה עצמית. גם לפי הגרסה שמסרה משפחתו, חסין ירה בנהג כדי להגן על עצמו לאחר שהנהג חשד בו שהוא יהודי וישראלי. המשפחה פנתה למשרד החוץ בישראל, ומאז נעשים מאמצים לשחררו.

לוחם דאעש. ארכיון: רויטרס





 

כספי הכופר גויסו אך לא הגיעו בזמן


מאז פרסום דבר מעצרו של חסין והסכנה הנשקפת לחייו, החל בארגון זק"א, בראשותו של יהודה משי זהב, מבצע נרחב לאיסוף כספים מתורמים בארץ ובעולם, על מנת לשחררו ולמנוע את קיום המשפט. לאחר פחות מ-24 שעות, הודיעו בזק"א על השלמת גיוס הכספים הנדרשים - 120 אלף דולר - עבור תשלום הכופר, והם יועברו לעורך דין בחו"ל המטפל בפרשה. למרות גיוס הכספים, משפחתו של חסין נתקלה בבעיה נוספת, כיוון שהכופר לא הגיע אליהם עד למועד קיום המשפט, מה שלא אפשר את מניעתו. כעת, משהמשפט נדחה, נדמה שנפתח שוב הפתח לשחררו. 

בעת התרת הפרשה לפרסום מסר דובר משרד החוץ בתגובה כי "שלומו וביטחונו של חסין עומדים בראש מעיינינו לשם כך עומד משרד החוץ בקשר עם משפחתו ואנו מקווים שמאמצי האב והמשפחה יישאו פרי וכי הוא ישוחרר בקרוב". כזכור, חלקים מהפרשה נחשפו לפני מספר חודשים, לאחר שהשר קרא (אז היה סגן שר) חשף אותה בפייסבוק, אולם התבקש להסירה. קרא נפגש עם אילן חסין אביו של הצעיר, שביקש את עזרתו וטען כי משפחת חסין הסכימה לשלם את הסכום הנדרש למשפחת נהג המונית. יש להדגיש כי החוק הישראלי אוסר על ביקורים במדינות אויב, ובעבר הועמדו לדין ישראלים שעשו זאת, אלא אם כן היו עיתונאים.