הצעד של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הציב את ישראל בשורה אחת עם מדינות רבות בעולם שהחליטו בשנים האחרונות על לגליזציה של סמים קלים.


חוץ מהולנד, המאפשרת כבר עשרות שנים לרכוש מריחואנה וחשיש בבתי הקופי שופ המפורסמים שלה, הפכה פורטוגל בשנת 2001 למדינה הראשונה שיישמה את מדיניות אי־ההפללה נגד המחזיקים בסמים קלים, אולם נקטה שורת צעדי ענישה אחרים ותוכניות שיקום למשתמשים. המדינה השנייה בעולם שהתירה בחוק סמים קלים לחלוטין הייתה אורוגוואי בדרום אמריקה, שהודיעה ב־2013 על לגליזציה לצד תקנות חדשות המסדירות את נושא הסחר בקנאביס, שנועדו לאפשר לשלטונות לשלוט בשוק המריחואנה.



גם מדינות רבות באירופה הצטרפו בשנים האחרונות למגמת מדיניות אי־ההפללה - ובהן גרמניה, ספרד, צ'כיה, דנמרק, בלגיה, איטליה, קרואטיה ולטביה. מדינות אלה ורבות אחרות ביבשת מאפשרות להחזיק כמות קטנה של סמים קלים לשימוש עצמי. לגליזציית המריחואנה עומדת היום על הפרק גם במערכת הבחירות לנשיאות בצרפת; אזרחיה דורשים לבטל את החוק הנוקשה האוסר שימוש בסמים קלים ומטיל עונשים על מי שנתפס משתמש בהם.



בארה"ב המצב מסובך מעט יותר. לאחר שהנשיא הקודם ברק אובמה הביע תמיכה בהתרת סמים קלים בחוק ואף הודה כי בצעירותו נהג לעשן מריחואנה מדי פעם בפעם, אישרו בינתיים רק שמונה מדינות - ובהן קליפורניה, פלורידה, ארקנסו ונבאדה - להחזיק סמים קלים לשימוש עצמי ולמטרות רפואיות. מדינות אחרות הודיעו כי בכוונתן לקיים בקרוב משאל עם בנושא הלגליזציה ולאפשר לתושביהן להכריע אם להתיר החזקת כמות קטנה לשימוש עצמי או למטרות רפואיות.