1. בעד: הגיע הזמן להסדיר את שוק הקנאביס בחוק

השר ארדן נאלץ להסכים לקריאה לאי־הפללת צרכני הקנאביס אחרי שבמשך שנים ארוכות הרסה הממשלה את חייהם של רבים כל כך בגין שימוש עצמי בלתי מזיק. למרות הברכות על ההתקדמות המסוימת, מדובר בצעד קטן בלבד שצריך להוביל בהקדם לשם הסדרת שוק הקנאביס בחוק, בקרה ופיקוח והתרת הרכישה והשימוש לבוגרים. התיקון הצפוי, על פי ארדן, משאיר את השימוש בקנאביס בחזקת "עבירה" ללא הצדקה - ולעומת שימוש בחומרים מסוכנים בהרבה כגון אלכוהול וסיגריות, החוקיים לגמרי וזמינים לרכישה לבוגרים.



עם זאת, השינוי - אם יאושר בחקיקה - יוביל גם לעלייה בתופעת גידול הקנאביס הביתי, עציץ או שניים במרפסת. אם נסתמך על החלטות של שופטים מהשנה האחרונה - גם הם יוגדרו "שימוש עצמי" בלבד. עובדה זו תאפשר לישראלים נורמטיביים להימנע מהתערות בגורמי פשיעה, בגורמים עברייניים ומחיכוך עם "דילרים" ותאפשר להשתמש במוצר בריא יותר, אף שלא הוגדר כך בחוק. כך או אחרת, המאבק להפסקת רדיפת צרכני הקנאביס לא הסתיים. נמשיך לפעול עד שיוסדר השוק בחוק והשימוש בקנאביס לא יוגדר עוד כעבירה כלל. לא הפללה וגם לא קנסות.



אורן ליבוביץ' -  עורך המגזין המקוון "קנאביס" ויו"ר תנועת עלה ירוק



2. נגד: הנוער שלנו ראוי לכלים נכונים יותר



כמי שעוסק ימים ולילות בהסברה ובפעילות חינוכית בבתי הספר נגד השימוש בסמים ובאלכוהול, לדעתי ההחלטה שלא להפליל את מי שנתפס משתמש בקנאביס לצריכה עצמית אינה טובה ואינה מועילה. אני חושש ממתן לגיטימציה, או אפילו "איתות בקריצה" לקראת לגליזציה מלאה בעתיד. ללא הרתעה מהרישום הפלילי ומחיפושים בבתים, בני נוער עלולים להיחשף לקנאביס הרבה יותר. הרתעה שיוצר הקנס לא תשפיע מהותית, כפי שאנו רואים כיום שהקנסות המוטלים על עישון במקומות הציבוריים אינם משיגים את מטרתם באמת.



מעבר לזה חשוב מאוד שנזכור היכן אנו חיים – במזרח התיכון. יש אינטרס מובהק לאויבינו שיהיו כאן כמה שיותר סמים וכמה שיותר אלכוהול. חשבו על חיילים בגבול הצפון, שעלולים לפני תחילת הפעילות המבצעית לעשן כמה ג'וינטים. יתרה מזה, רוב המריחואנה במדינת ישראל מרוססת בחומרים כימיים רעילים. וגם אם אינה מרוססת, החומר הפעיל בה, דלתא נייט THC, מסוגל להביא משתמשים מסוימים לידי אשפוז במוסד פסיכיאטרי. יש לנו בישראל נוער איכותי שאנו חייבים לתת בידיו את הכלים הנכונים כדי להתמודד עם מציאות מורכבת ומסובכת. החוק הזה יוצר איתות רע מאוד עבורו.



אייל מדני - מגיש את תוכנית הרדיו "החצר האחורית" ברשת ב' ומוביל מיזמים חינוכיים בנושאי אלימות, סמים ואלכוהול