ד"ר דן יצחקי מומחה לכימיה מהטכניון התייחס לדוח על האמוניה במפרץ חיפה, שפורסם היום (שלישי) והסביר בתכניתו של גבי גזית ב-103FM כי "המכל הוא סכנה מיידית, בשל המצאת ה-GPS השכנים שלנו הלא נעימים מצפון, כמו נסראללה שקורא למכל הירושימה, כי הוא יכול לעשות לנו כמו הירושימה, כי בטילים שיש לו היום - יש אפשרות לשים סנפירים והגה יכוון אותם לקוראדינטה מיוחדת". לדבריו, נפילה של טיל על מיכל האמוניה תוביל לכך שהוא יתבקע, האמוניה תנזל על פני האדמה ותתפשט כנוזל, וכל משב רוח קל ייצר ענן ויניע אותה לכיוון הקריות - ויכסה אותן באמוניה.

ד"ר יצחקי שיתף: "השתמשתי בדוח שעשתה החברה הטובה בעולם לחקר סיכונים והשלכתי אותו בערך משולש על תושבי מהקרייה,  והדוח שהם עשו על חיפה נעלם משום מה, וכיום מחפשים אותו בארכיון בית המשפט". 
 
"יהיו 4,000 הרוגים ו-16,000 נכים במצב קשה במקרה והמכל יתפוצץ", הסביר, "האמוניה חונקת את האדם כשהיא מתיישבת על המערכת שאחראית על קליטת אוויר לדם וזה ייגרום לאנשים להיחנק, וגם הראייה תיפגע. אין אמצעי התגוננות כי זה כמו פצצה אטומית". ד"ר יצחקי סיים בציטוט של גורמים מחיל האוויר: "החבר'ה מחיל האויר אומרים שסיכויי הפגיעה עלו משמעותית, כי אם נסראללה ירצה לפגוע במכל אז הוא יוכל לעשות את זה בקלות עם ה-GPS".

 

"פגיעה במיכל האמוניה, או באוניית המשא המשנעת את האמוניה למיכל במפרץ חיפה, עלולה לגרום לעשרות אלפי הרוגים ברדיוס של 20 קילומוטר", כך טען היום (שלישי) במסיבת עיתונאים מיוחדת יו״ר הוועדה המקצועית לבדיקת מיכל האמוניה בחיפה פרופסור אהוד קינן, אשר עמד בראש וועדת מומחים שבדקה את השלכות מיכל האמוניה בחיפה. בין היתר, נאמר כי ההשלכות של פגיעה באוניית המשא המשנעת אחת לחודש 14000 טונות אמוניה למיכל במפרץ חיפה - בין אם מדובר בפגיעה מכוונת ובין אם מדובר בתקלה - עלולות להיות הרות אסון, ולגרום לעשרות אלפי הרוגים.

הדוח לבחינת האמוניה במפרץ חיפה, חובר על ידי עשרה פרופסורים ודוקטורים לכימיה מארבעה מוסדות אקדמיים, בראשם פרופסור אהוד קינן והוא חריף במיוחד. בדוח מזהיר פרופ' קינן מסקנות רבות בהישארותו של המכל במפרץ חיפה. "לפגוע באניית האמוניה זה כמו מטווח ברווזים", כתב בפרק המסקנות והוסיף כי "יש כמה נקודות קשות מאד במכל. הוא יכול להתפרק מחר בבוקר".



"חובה להשבית את המפעל עכשיו" קבע קינן. "אם אניית האמוניה נפגעת, אין אחר כך דבר במרחק עשרה קילומטרים ממנה. חצי אחוז אמוניה באוויר זה מוות תוך 5-10 דקות. אם המיכל נפרץ במקום מיושב עשרות אלפי אנשים חשופים לסכנה", הוא הזהיר. "זה משונע על כבישי הארץ, מצפון לדרום, זה מסוכן, ומשאיות עושות תאונות". לדברי פרופ קינן חייו של מיכל האמוניה במפרץ חיפה הוא 40 שנים ואילו גילו של המיכל כיום הוא 31 שנה.



עוד הדגיש פרופ׳ קינן כי שינוע האמוניה באמצעות ספינות הוא סכנה בטחונית: ״קיבלתי בלי בעיה את המידע מתי האוניה מגיעה לנמל. עמדתי 150 מטר ממנה ואיש לא שאל אותי מי אני ומה מעשי במקום. נסראללה הצליח במלחמת לבנון השניה לפגוע מהחוף בסטיל. הספינה שמשנעת את האמוניה למיכל עוגנת בנמל אחת לחודש 24 - 48 שעות. היום יש אמצעי לחימה מדוייקים יותר. אני לא יודע כמה עולה טיל לאו בשוק השחור. אבל זה כמו מטווח ברווזים. פרופ׳ קינן הוסיף ״מדינת ישראל משתמשת באחוז מאוד קטן מהאמוניה המאוחסנת במיכל. רוב האמוניה מיועדת לייצור דשנים שמיועדים לייצוא. כאשר רוצים לייצר ולייצא אמוניה לסין ולהודו ולמדינות נוספות יעשו זאת היכן שהרגולטור חלש. זה לא יקרה בשוויץ בגרמניה או בארהב כי שם הרגולציה חזקה. כאן מאפשרים את זה״.



יהב: "המיכל צריך לעוף מכאן, הבריאות והביטחון מעל הכל"



יונה יהב אמר במסיבת העיתונאים לראש הממשלה בנימין נתניהו "לא עוד". "זו העת שכל אחד יעשה משהו, במסגרת סמכותו, או במסגרת יכולותיו, על מנת לסלק את הפצצה הזו מהחצר שלנו. זה צו 8". יהב סיפר כי הדרישה לדוח נבעה מכך שקיבל חוות דעת מהמל"ל, המועצה לביטחון לאומי, הטוענת "שהמכל הזה תמים". עוד ציין: "ביקשתי מאנשיי לבדוק מי כתב את חוות הדעת הזו, מי עומד מאחורי ההמלצה להשאיר כאן את המכל? להפתעתי גיליתי כי מי שהכין את הדוח שהמל"ל השתמש בו היא חברת 'חיפה כימיקלים', בעלת המפעל. ההון כותב את חוות הדעת לשלטון".



לדברי ראש העיר יהב דוח האמוניה שחיברה הוועדה בראשות פרופ׳ קינן יועבר לראש הממשלה: ״נדרוש שהקבינט יכונס בנושא. הגשנו את זה לבית המשפט העליון, לצורך ההליך המשפטי לפינוי המכל, שנמשך כבר 13 שנה. המכל צריך לעוף מכאן. הבריאות וביטחון מעל הכול. אומרים זאת עשרה מומחים אובייקטיבים שחיברו את הדוח בהתנדבות מלאה״.



מחיפה כימיקלים נמסר היום כי ראש עירית חיפה, יונה יהב, מטעה במכוון את הציבור ועושה שימוש ציני בדו״ח שמסקנותיו כבר נדחו ונפסלו כליל על-ידי גורמי הביטחון האמונים על הטיפול במיכל האמוניה. עוד נמסר כי יהב יודע היטב שפרופ׳ קינן, העוסק בכימיה, מעולם לא ערך בדיקת סיכונים משמעותית והוא נשען על בדיקה שנעשה לפני למעלה מ-40 שנה ושאינה רלוונטית למצב כיום.



הם הוסיפו: נמסר עוד כי ״לצערנו בוחר יהב לזרוע בהלה מיותרת בציבור ובמקום לשמש מנהיג הוא בוחר להלך אימים על תושבי חיפה והאיזור על מנת להסיט את תשומת הלב הציבורית מחוסר התפקוד שלו בתחומים העירוניים ומהתשתיות העירוניות המצויות בקריסה. ״עדיף לו לראש העיר שישקיע את זמנו בשיפור מערכות החינוך והרווחה הכושלות, יתמקד בשיפור התשתיות, וינסה לפעול לשיפור המצב הסוציו-אקונומי בעיר, מאשר למלא את יומו ביצירת פרובוקציות שקריות״ נמסר. עוד נמסר כי "מכל האמוניה במפרץ חיפה הוא הבטוח מסוגו בעולם, וכי החברה ממלאת בדקדקנות את הוראות גורמי הביטחון האמונים על שמירת בטחון הציבור בשגרה ובחירום.״



יונה יהב בתגובה להודעת חיפה כימיקלים: ״עיקר עיסוקי הוא בסילוק מיכל האמוניה שלהם. כדאי שיפנימו זאת. השמצות אישיות כנגדי וחלוקת ציונים לתפקודי לא ירתיעו אותי אלא ההיפך".