בגיל 81, כאשר הוא מדדה בעזרת מקל ההליכה, נכנס הבוקר (רביעי) ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר לשערי כלא מעשיהו, שם ייקלט ככל הנראה באגף 10, בו נמצא גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. הוא יחל לרצות את עונש שלוש שנות המאסר שנגזרו עליו לאחר שהורשע בעבירות של שוחד. בר הגיע מלווה בשני בניו וביתו, שנשאו את תיקו.



בשערי הכלא המתינו לו עשרות לוחמים ששירתו אתו ביחד במשך שנים ארוכות בחטיבת הצנחנים ובמשמר הגבול עליו הוא פיקד. הם לבשו חולצות עליהן נכתב "צבי בר - אוהבים אותך", וצעקו בקריאות קצובות "ברזני ברזני" - שמו הקודם של בר כשהיה בשירות הביטחון. בר הגיב בהתרגשות רבה: "בן גוריון ביקש ממני לשנות את השם לבר ועשיתי את זה. אני מאוד מתרגש ואני רוצה לגלות לכם סוד, זו לא הפעם הראשונה שאני נכנס לכלא. בזמנו, רפול שלח אותי לאימוני קומנדו בהרי הפירנאים, ואז ישבתי פעם ראשונה בכלא כשתפסו אותי".



בר הוסיף כי "כאן זה לא דמשק ולא בגדד, אנחנו במדינת ישראל, נתמודד עם זה, ננסה להתמודד עם זה". בתגובה לקריאות "שתשתחרר כבר מחר" הוא האשים, "יש סדר וצריך להיות סדר ואני אנסה להתמודד".



צבי בר בכניסה לכלא מעשיהו. צילום: אבשלום ששוני



כמה מחייליו צעקו לו "אנחנו מצדיעים לך" והצדיעו, ובר השיב "תודה רבה לכם", ואז הוא פסע בצעדים אטיים בעזרת מקל הליכה לשער הכניסה לכלא מעשיהו.



חייל לשעבר של בר: "נתן את הנשמה שלו למדינה, איפה החמלה?"



בין הלוחמים והמפקדים שהגיעו ללוות את ראש העיר המיתולוגי לכלא, היו אלוף במילואים עמוס ירון ומפקדים בכירים בצנחנים ובמג"ב, בהם בני העדה הדרוזית. אחד מחייליו בעבר במג"ב, אליהו סבח, אמר "בר הוא אדם שנתן את הנשמה שלו למדינה וזה מאוד חורה לי. אנחנו חיילים שלו תמיד, זה יום כואב, הוא היה קצין וג'נטלמן. איפה החמלה של מדינת ישראל?". הוא הוסיף "בר לקח כסף לווה כסף מחבר והחזיר לו, המדינה מתייפייפת. אני זוכר איך שבמג"ב הוא היה מגייס ותורם לחיילים ממשפחות קשות יום".



עובדים בכירים בעיריית רמת גן הגיעו גם הם ללוות את בר, בהם הסמנכ"ל הבכיר יוסף גרילי, שפרץ בבכי: "זו הפעם השנייה שאני בוכה. הפעם הראשונה הייתה על אמא שלי". ראובן שמר מנהל אגף התברואה סיכם את התגובות הקשות "זה היום הכי קשה שהיה לי מאז שאני בעיריית רמת גן, לא להאמין".


כאשר בר נפרד מכולם ונופף בידו רגע לפני כניסתו לשער כלא מעשיהו הוא פרץ בבכי. "אני מקווה שנעבור את זה", אמר.



צבי בר והתומכים ותומכיו בכניסה לכלא. צילום: אבשלום ששוני



כזכור, לפני שנתיים הורשע בר בקבלת שוחד בהיקף של כשני מיליון שקל. לאחר מכן נידון לחמש וחצי נשות מאסר, אולם ערער על ההרשעה והעונש. בחודש שעבר קיבל בית המשפט העליון את ערעורו באופן חלקי והפחית את עונשו לשלוש שנות מאסר בפועל. בנוסף, התקבל גם ערעורו לגבי גובה הקנס שישלם והוא הופחת ביותר מחצי. "אני לא מצטער על הטעויות הגדולות שעשיתי לאורך השנים - אני רק מצטער על זה שאני הולך לכלא כי יהיה לי משעמם שם", אמר אז בראיון בערוץ 2, "בית המשפט העליון פסק אחרת משחשבתי. אני מקבל את זה - מה אפשר לעשות?". הוא הוסיף: "השופט טעה זה לא אני".



"על חלק מהדברים הייתי צריך לקבל צל"ש", הסביר, "מוכן להתערב שהייתי נבחר שוב לראשות העירייה אם הייתי רץ". הוא טען כי הוא מנסה לעודד את ריבה, רעייתו מזה כ-60 שנה אך לא מצליח. "אם אבא שלי היה חי - הוא היה מת מיד אם הוא היה יודע שאני בכלא", אמר, "אני הולך לכלא עם ראש מורם וכתף כפופה".



"היו יכולים לוותר על לשלוח אותי לכלא", גרס בר וציטט את שופט העליון שאמר שקשה לו לשלוח אדם בן 81 לכלא. "לא רוצה להשתמש במילה שאני לא אוהב - 'חמלה' - אבל לשופט צריכה להיות חמלה", אמר ראש העיר המיתולוגי, "תפסו את צבי בר ושמו אותו על חבל התליה. חבר שלי אמר שזה גזר דין מוות, כי גם התלוי חושב שהוא ייצא מזה בחיים". הוא סיכם: "אני מסתכל אחורה בגאווה ואומר: עשיתי את שלי. אני מקבל פה מכה שאולי מגיעה לי".