ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הועמד לדין משמעתי בגלל אירוע שאירע באגף 10 בכלא מעשיהו לאחר שהתבטא בחריפות כנגד סוהר. בעקבות כך, הוחלט לשלול ממנו ביקורים משפחתיים למשך חודש ימים. מה נחשב להתחצפות בבית הסוהר? מנהל כלא באר שבע לשעבר, שלמה טויזר, הסביר היום (ראשון) לגבי גזית ברדיו 103FM מה נהוג לעשות במקרים כאלה בכלל, בניסיון להבין מה קרה בדיוק באירוע המדובר בכלא מעשיהו.



"חשוב לי להיות אובייקטיבי גם כלפי אולמרט וגם כלפי שירות בתי הסוהר. למעשה אם נצטרך להעמיד לדין את האסירים בגלל התחצפות, נצטרך לשפוט אותם למאסר עולם. הרי מטבע הדברים שאדם הכלוא בבית סוהר לזמן רב, הוא אדם טעון ולפעמים קורה שהוא מדבר באופן לא ראוי. לכן, אני תוהה מה הייתה מידת ההתחצפות של אולמרט כלפי הסוהר", אמר. 



"אם היה ויכוח בין אסיר לסוהר, לא משנה על איזה נושא", הסביר טויזר, "והאסיר זרק לכיוון הסוהר משפט כמו 'אתה מטומטם', או 'אתה לא בסדר', אז זה נחשב להתחצפות ואפשר להעמידו לדין על כך, אבל עדיין, העונש שהוטל על אולמרט הוא עונש כבד מדי בגלל שהתחצף לסוהר, ולכן מאוד קשה לי להגדיר את רמת הענישה על התחצפות, ולמיטב ידיעתי באף בית סוהר בארץ אין חוק או כלל מיוחד שעסוק בכך".




"בוודאי שלא צריך להעניש על כל מילה שאינה במקום"



"האם אי פעם בעת תקופתך כמנהל בית סוהר, שללת הטבות מאסירים על כך שהתחצפו לסוהרים?", שאל גזית. "השאלה היא מה היה גבול החוצפה", ענה טויזר. "אסיר שמקלל ואומר 'יא חתיכת חרא בן זונה', זה באמת נחשב כהתחצפות. אבל לפי הדיווח בעיתונות, אולמרט בסך הכול מתח ביקורת על התנהלות הסוהר, וגם קשה לי להאמין שאדם כמוהו יקלל סוהר בצורה גסה".




"כאשר הייתי מנהל בית הסוהר", סיפר טויזר, "אם הייתי נותן הוראה לאחד האסירים והוא היה משיב לי במשפט כמו 'לא בא לי', לא הייתי מתייחס לכך כאל התחצפות. אל תשכח שאנחנו לא נמצאים במסגרת צבאית. אני כמנהל הכלא, למעשה כמו האבא של האסירים, הם כמו הילדים שלי, וקורה שילד מתחצף להורה ומקבל בתגובה נזיפה, ובוודאי שלא צריך להעמיד אותו בפינה כעונש על כל מילה שאינה במקום, ממש לא. יש גבול מסוים והסוהרים, מעבר לתפקידם, צריכים להיות גם עם המון סבלנות, הכלה והבנה של נפש האדם", הוסיף.



"נשאלת השאלה גם מי היה הסוהר שהיה מעורב בתקרית עם אולמרט", הוסיף טויזר. "כי לפעמים יש סוהרים שהם יותר נודניקים ומחליטים להגיש תלונה על כל פסיק. במקרים כאלה מנהל בית הסוהר חייב לתת להם גיבוי מלא. בכל מקרה, אני שוב אומר שלדעתי שלילת ביקורים למשך חודש שלם נראה לי כעונש חמור מדי על סתם אמירה שאינה במקום, ואני מתכוון לברר מה בדיוק אמר אולמרט שהוביל לעונש כזה, כי אולי באמת הוא אמר משהו חריג שלא ניתן לעבור עליו בשתיקה".