כארבעה מיליארד ו-786 מיליון שקל נתרמו לעמותות בישראל ב-2015, רובן על ידי משקי בית פרטיים. על פי סעיף 46 בפקודת מס הכנסה, כל אחד מאיתנו שתרם 180 שקל או יותר למוסד או ארגון ציבורי ללא מטרות רווח, או לכמה מוסדות כאלה, זכאי לזיכוי ממס הכנסה בגובה 35% מסך התרומה באותה שנה, אך בפועל היא לא עושה דבר כדי ליידע את הציבור על זכותו.



באמצעות סעיף הזיכוי במס הכנסה, אמורה המדינה לעודד תרומה של אזרחים. אך מנתונים שהגיעו לידי "מעריב-השבוע" על ידי ארגון "ישראל תורמת", עולה כי במהלך 2015 דיווחו משקי הבית בישראל לרשות המסים על תרומות בגובה 711 מיליון שקל בלבד, מתוך סך התרומות של כ-4.8 מיליארד שקל. מכאן, שכמיליארד ו־426 מיליון שקל לא נוצלו על ידי האזרחים הפרטיים וזה, כאמור, רק ב־2015.



מהבדיקה עולה כי התרומות שדווחו לרשות המסים בוצעו על ידי תורמים גדולים, שתרמו מעל 10,000 שקל, בזמן שרוב משקי הבית תרמו סכומים נמוכים יותר ולא ניצלו את הזיכוי.



"ישראל תורמת" היא עסק חברתי המאפשר תרומה מקוונת לכל עמותה רשומה בארץ. מנכ"ל העמותה, יונתן בן דור: "המדינה מתירה למעסיקים לזכות עובדים במס על תרומות שביצעו דרך תלוש המשכורת בצורה קלה ופשוטה, אך בפועל כמעט אף מעסיק בישראל לא מיישם המלצה זו.



האפשרות של השכירים בישראל להזדכות על המס היא באמצעות תיאום מס מול פקיד השומה. מדובר בתהליך מסורבל, שעלול להימשך חודשים רבים והתוצאה היא שפחות מאחוז אחד מהשכירים התורמים מנצלים את ההטבה החשובה הזאת. הפתרון הוא לגלגל את הנטל מהעובד למעביד. ככל שיותר אנשים פרטיים יתרמו, המדינה תוכל להפחית את מימון הפעילות של העמותות השונות".



יצוין כי בבריטניה, למשל, מתמרצים תרומות למלכ"רים לא רק על ידי הענקת זיכוי מס על כל תרומה, אלא אף מוסיפים לעמותה 25% נוספים, והעמותה היא זו שמדווחת למדינה על ביצוע התרומה כדי לקבל את התוספת.