נשבר שיא: 16,644 תלמידי י"ב יבחנו הקיץ ברמה של חמש יחידות לימוד במתמטיקה, עלייה של 3,780 תלמידים מהשנה הקודמת, בה נבחנו 12,864 תלמידים, כך מפרסם היום (רביעי) משרד החינוך במסגרת יישום התוכנית הלאומית למתמטיקה והמצוינות המדעית.



משנת 2012 כמעט והוכפל מספר תלמידי חמש יח"ל במתמטיקה, אז למדו 8,869 תלמידים. בשנת 2013 למדו 9,185, ב-2014 9,500 ובשנת 2015 עמד מספר הלומדים בכיתות י"ב על 11,300 תלמידים. בנוסף צפויים השנה להיבחן בקרב כיתות י"א כ-18 אלף תלמידים הלומדים חמש יחידות מתמטיקה.



במשרד החינוך מסבירים את העלייה במספר התלמידים, בין היתר בכך שבשנתיים האחרונות נפתחו כ-160 מגמות חדשות לחמש יח"ל מתמטיקה, בבתי ספר שבהם לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה מורחבת. עוד מציינים כי במסגרת התוכנית, מרבית המגמות החדשות נפתחו בפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.



כמו כן, הוענק תקציב מיוחד של כ-2,000 שעות לימוד לטובת תגבור ולמידה בקבוצות קטנות ופתיחת קבוצות לימוד חדשות, יותר סטודנטים החלו ללמוד הכשרה לתעודת הוראת מתמטיקה באוניברסיטאות וכן יישום התוכנית "נפגש בחמש", בכ-90 בתי ספר, בה תלמידי תיכון חונכים תלמידי חטיבות ביניים במטרה לסייע להם ולעודד להשתלב בעתיד בלימודי חמש יח"ל במתמטיקה.



שר החינוך נפתלי בנט התייחס לנתונים ואמר: "שיא כל הזמנים בניגשים לחמש יחידות מתמטיקה: אחרי שנים של הדרדרות מתמדת במספרם של בוגרי חמש יחידות מתמטיקה, שהיה בה בכדי לסכן את היתרון היחסי של מדינת ישראל, המדינה נמצאת בתנופה אדירה ומתמקמת במקום הראוי לה על מפת ההצטיינות העולמית. במתמטיקה ומדעים, אנחנו נמצאים במקום שמעולם לא היינו בו בעבר עם כמות בוגרי חמש יחידות שהיא שיא כל הזמנים. באופקים, לומדים כיום פי שש תלמידים בחמש יחידות בהשוואה ללפני שלוש שנים בלבד. מצב דומה אנו רואים גם במגזר הערבי והבדואי. אני מדמיין את כמות הרופאים, המהנדסים והחוקרים שיהיו כאן בעוד שנים ספרות, בודדות ובוגרי בתי הספר בפריפריה הגאוגרפית והחברתית, והלב מתחמם".



כזכור, עם כניסתו לתפקיד, שם השר בנט את התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה כאחד מיעדיו המרכזיים ובפרסום התוכנית הושקעו בשנת 2016 כ-2.5 מיליון שקלים. 



רק לפני כחודשיים הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פרסמה נתונים פחות מחמיאים על תלמידי ישראל ומקצוע המתמטיקה, כאשר פרסמה את נתוני המחקר הבינלאומי "טימס" ל-2015 ובו ממצאים על הישגים במתמטיקה ובמדעים בקרב תלמידי כיתות ח'. לפי המחקר ישראל ירדה במדרג המדינות ובמתמטיקה היא מדורגת במקום ה-16 בניגוד ל-2011 אז דורגה במקום השביעי. 



כמו כן, ראמ"ה פרסמה באותה התקופה תמונת מצב ללימודי המתמטיקה בישראל וגם לפיה המצב לא טוב - אומנם חלה עלייה בין תשע"א לבין תשע"ד בשבעה אחוזים בשיעור הנבחנים בבגרות במתמטיקה, אך היא נובעת בעיקרה מעלייה בשיעור הניגשים לבגרות ברמה של שלוש יחידות לימוד אשר עלה מ-40% ל-48%.