נהג אוטובוס של חברת "קווים" סרב להעלות לאוטובוס אישה נכה בשיעור של 100%, המתנייעת על קלנועית. הנכה הגישה תביעה לבית המשפט, שחייב את 'קווים' לפצות אותה ב-20 אלף שקלים והציע לחברה לפרסם באמצעי התקשורת מודעה גדולה שתעסוק במודעות ליחס לנכים. עורך הדין רועי טאובי, שייצג את הנכה בתביעה, סיפר היום (רביעי) לגבי גזית בתוכניתו ברדיו 103FM: "חברת 'קווים' טענה שנכה המתנייע בקלנועית לא יכול לעלות לאוטובוס, כי מדובר בקטנוע ממונע. זה לא נכון. האוטובוס היה מונגש לנכים ולמרות זאת הנהג לא העלה אותה".



"יתרה מכך", המשיך עו"ד טאוב, "הנהג העלה אותה לאוטובוס כמה ימים לפני כן, וכאשר לא העלה אותה צעק עליה: 'אמרתי לך שיותר לא אעלה אותך לאוטובוס'. הטענה שלו הייתה שמדובר בקלנועית ושהוא לא יכול להעלות אותה. המציאות מראה שהוא כן העלה אותה כמה ימים לפני כן, אבל הוא לא הסכים לעשות זאת שוב".



"חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות קובע שבתחבורה הציבורית חלה חובה להעלות אדם עם מוגבלות כאשר יש התקנים מתאימים", הבהיר יו"ר מטה הפעולה של הנכים בישראל, קובי כהן. "יש אוטובוסים שהם מונגשים וכוללים רמפה מתאימה שתאפשר את עליית הנכה לאוטובוס, ובתוך האוטובוס צריכים להיות התקנים המאפשרים את קשירת הכיסא שלו כדי להבטיח את בטיחותו".







תופעה קשה ורחבה, מצפים מ"קווים" שינחו את הנהגים



גזית הקריא את תגובת חברת "קווים", שטענה שההליך המשפטי הסתיים בפשרה. כמו כן נאמר שהנהג כבר אינו עובד בחברה. "אני לא משוכנע שזה היה הדבר הנכון לעשות", הגיב עו"ד טאובי. "כי זה לא הנהג המסכן שבא לעבוד. אני לא מבין אותו, אבל הטענה שלי נגדו היא פחותה, כי התופעה הרבה יותר רחבה וקשה. אנחנו מצפים מ'קווים' שינחו את הנהגים שלהם, יעבירו להם סדנאות ויסבירו להם איך מתנהגים לנכים באופן כללי. שאלו אותי למה לא תבעתי אותו ואני לא רוצה לפגוע באנשים החלשים בחברה. אני מצפה מחברה בסדר גודל כזה שתעביר את המסר הנכון".



כהן הסכים: "זו תופעה מוכרת וידועה וזו לא התביעה הראשונה. גם החברות 'דן' ו'מטרופולין' נתבעו ונקנסו, והתופעה ממשיכה למרות כל ההסדרים וההסכמים שיש עם חברות ההיסעים. הם מחפשים כל דרך כדי להתחמק מהחובה להסיע נכים, כיוון שהנהגים נקנסים על ידי החברה אם הם לא מסיימים בזמן את מסלול הנסיעה שלהם. את חברת ההסעות לא מעניינת הסעת נכים, אלא העניין הכלכלי".



"לצערנו מי שאמור לטפל בנושא הזה ולתבוע בשם ציבור בעלי המוגבלות את החברות, זו נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים", הוסיף כהן. "הם החליטו להימנע מהגשת תביעות נוספות, בעקבות ביקורת שנשמעה בנושא משר התחבורה, לאחר שהחברות נקנסו בעשרות אלפי שקלים בתקופה קצרה וזה הפך לתופעה. במקום שיחנכו את ציבור הנהגים להתנהג נכון כלפי הציבור שלנו, ויוציאו להם הסברים ברורים לגבי מה ואיך צריך לעשות, פשוט מצרים את התובעים ופוגעים בהם".