הכרעה דרמטית: בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה בראשות השופטת ג'אדה בסול הכריע היום (ראשון) כי על חיפה כימיקלים לרוקן את מכל האמוניה בעיר, לו העירייה ביקשה להוציא צו סגירה, בעוד עשרה ימים. בית המשפט אסר על החברה למלא את המכל שוב והורה לחברה לדאוג לחלופה לצרכי המשק לשעת חירום לאחר הריקון.



ההחלטה התקבלה במחיאות כפיים רבות באולם והשופטת ביקשה להרגיע את הנוכחים. לדבריה, "הנתונים שהציגה עיריית חיפה באשר למידת הסכנה שהמתקן מהווה הדירו שינה מעיני". 


המשמעות של ההחלטה היא שגם אם החברה לא תסיים להשתמש בכל העתודה של האמוניה במכל השנוי במחלוקת, בתוך התקופה שקצב בית המשפט, היא תהיה חייבת לרוקן את המכל עד אז. יש לציין כי חיפה כימיקלים חוכרת את המכל מהמדינה וכי לא כל 10 הטונות של האמוניה שמאוחסנים בו כרגע הם בשימוש החברה, כ-20% מתכולתו נמצאים בשימוש גורמים אחרים ובהם בין היתר מערכת הביטחון. 

ראש עיריית חיפה יונה יהב. צילום ארכיון:פיל סומן, פלאש 90


"הישג נוסף במאבק ארוך השנים"


מנציגי חיפה כימיקלים, שלא נכחו היום בבית המשפט, נמסר כי "החברה תכבד את החלטת בית המשפט". ראש עיריית חיפה יונה יהב מסר: "אני מברך את ההחלטה האמיצה של בית המשפט. זהו הישג נוסף במאבק ארוך שנים ולא נפסיק עד שיסולק מכל האמוניה ממפרץ חיפה.



עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, מסרה כי "זאת החלטה דרמטית והיסטורית משמחת מאד. סוף סוף אנחנו מתחילים לראות שינוי לטובת תושבי חיפה ומפרץ חיפה. השינוי הוא בזכות הלחץ הציבורי המתמשך שבעקבותיו עירית חיפה פרסמה את הדוח החדש שגרם לשופטת לקבל את ההחלטה הדרמטית. גם אם המפעל יערער, אנחנו נמצאים בצומת דרכים היסטורית ומה שהתאפשר בעבר לא יהיה עוד".




"הבעיה נפתרה רק בחלקה, 5000 טונות אמוניה יישארו במכל"



ד"ר רויטל גולדשמיד, דוברת "פורום אדם סביבה", מצננת את ההתלהבות מההחלטה וטוענת כי השמחה עוד מוקדמת: "ההחלטה מעידה על ההבנה כי קיום מערך אמוניה במרכז מטרופולין הומה הוא סכנה לבריאות וביטחון הציבור, אך עם זאת זהו מס שפתיים בלבד: בפועל כ-5000 טונות אמוניה במיכל מוגדרים 'עתודה לאומית לשעת חירום' אשר לא ניתן לרוקן, עליהם בית המשפט לא נתן את הדין. למעשה התקבלה החלטה שלא יהיה ניתן לבצע והמכל ישאר מלא בחלקו. הבעיה נפתרה רק לכאורה".



מעמותת צלול, מובילת המאבק לסגירת מכל האמוניה, נמסר בתגובה: "מדובר בהישג חשוב ממדרגה ראשונה לאחר שנים של מהלכי סרק וסחבת. בית המשפט אמר את דברו. אנו קוראי לחיפה כימיקלים שלא לעתור או לערער על ההחלטה, להבין שמכל האמוניה הגיע לסוף דרכו ושעדיף להשקיע כעת את המשאבים והמאמצים במציאת חלופות לייצור אמוניה. אנו קוראים גם למשרד להגנת הסביבה לנצל את המומנטום ולא לחדש את היתר הרעלים של המכל".