שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד), בשיתוף עמותת אשל ירושלים-חב"ד וארגון לקט ישראל, בישר היום (שני), אחרי חודשים ארוכים של סחבת, על הוצאתו לפועל של מיזם ביטחון תזונתי בפיקוח ממשלתי, לראשונה זה עשרות שנים. במסגרת התכנית, יחולקו מידי חודש ללמעלה מ-10,800 משפחות הסובלות מאי ביטחון תזונתי חמור, כרטיסים נטענים לרכישת מזון בשווי 500 ש''ח. מדובר בתכנית ניסיונית לשנה אחת שתופעל החל מהחודש ב-36 רשויות מקומיות ובעלות של 60 מיליון שקל.



השר כץ אמר במסיבת עיתונאים בכנסת בה הוצג המיזם, כי "בשנת 2016 ייעדנו 225 מיליון ש"ח לטובת ביטחון תזונתי בבתי הספר, במרכזי תעסוקה לנכים וכן בעשרות מועדונים לקשישים, ובנוסף הקצנו 54.2 מיליוני ₪ לסלי מזון. אנחנו יוצאים היום למהלך שמטרתו לאפשר למשפחות נזקקות ביטחון תזונתי, לכל אורך השנה ובצורה מכבדת. מדובר ביוזמה שכוללת את כל שכבות האוכלוסייה מכל רחבי הארץ. אני תקווה שהפעילות תצליח כמצופה ושנרחיב את המיזם לעוד משפחות מכל רחבי הארץ".



גידי כרוך, מנכ"ל ארגון לקט ישראל, אמר כי "תודות למיזם, ולחבירה למשרד הרווחה ולאש"ל ירושלים, הצלחנו להגיע למשפחות שסובלות מאי בטחון תזונתי חמור ושחלקן לא טופלו עד היום. אני מאמין שבקרוב המיזם יצליח ויתרחב, ונוכל להגיע למספר רב יותר של משפחות הזקוקות לתמיכה".



שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מציג את המיזם לביטחון תזונתי. צילום: משרד העבודה והרווחה
שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מציג את המיזם לביטחון תזונתי. צילום: משרד העבודה והרווחה



מנגד, בעמותות רווחה רבות, המחליפות זה שנים את אוזלת ידה של המדינה במיגור אי הביטחון התזונתי, מותחים ביקורת חריפה על חלקיות המיזם והתנהלותו. "אפשר לשמוח בשעה שאלפי משפחות נזקקות מתעתדות לקבל סיוע פיזי באמצעות מימון חלקי של המדינה", אומרים גורמים בעמותות חלוקת המזון לנזקקים, "אבל במקביל גם להתאכזב שלא הוקצה תקציב כלשהו לאי ביטחון תזונתי בבסיס תקציב המדינה לשנים 2018-2017, שאין התחייבות ממשלתית לתת מענה כולל ולטפל ב-243 אלף המשפחות שחיות באי ביטחון תזונתי חמור - ושאחרי כל כך הרבה שנים של המתנה, הממשלה משקיעה סכום זעום בסך 17 מיליון ₪ שייתן מענה לאחוזים בודדים מהצורך".



אחד מראשי העמותות אמר ל"מעריב אונליין": "עצוב להיווכח, ששוב הוחמצה הזדמנות להקים מיזם לאומי לביטחון תזונתי וליישם מודל בר-קיימא, תוך שימוש במשאבים קיימים ומתן מענה יעיל ואפקטיבי למקסימום משפחות".



יצויין כי חלקה של המדינה במיזם הוא אכן 17 מיליון ₪ בלבד מתוך עלותו הכוללת של 60 מיליון ₪. עוד 19 מיליון ₪ מגיעים כהשלמה מהעמותות הזכייניות במכרז הפרוייקט, שמבוסס על ניסוי אבל מוגדר בעצמו זמני. ועוד 2 מיליון ₪ מהרשויות המקומיות שמשתתפות בו. כל זאת כאמור רק למעט יותר מ-10,000 משפחות ולשנה אחת. משרדי הרווחה והאוצר לא הצליחו להגיע עד היום להסכמה על מימוש תכנית רחבה יותר שהבסיס לה קיים בעשרות תכניות קיימות ובהצעות חוק שהממשלה התנגדה להן מהקואליציה (של יו"ר ועדת הפנים מהליכוד, ח"כ דודי אמסלם) והאופוזיציה (של שר הרווחה הקודם, ח"כ מאיר כהן מיש עתיד) כאחד. הממשלה מעולם לא הקצתה סכום משמעותי למימוש תכנית שכזאת בבסיס תקציב המדינה, גם לא בתקציב הנוכחי לשנים 2018-2017.



לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, בישראל 532 אלף משפחות החיות באי ביטחון תזונתי, מתוכן 243 אלף משפחות באי ביטחון תזונתי חמור. לאחר שנים של דיונים, ניסויים ובדיקות – המיזם עליו הכריז בחגיגיות שר הרווחה יסייע בשיא פעילותו השנה לכ-4% בלבד מהאוכלוסייה הזאת.