שר האוצר משה כחלון פועל לקיצור זמני ההמתנה לזכאי הדיור הציבורי. במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול בהשתתפות כחלון ושר הבינוי יואב גלנט הכריזו השניים על כוונת להקצות 3%-5% מהפרויקטים של מחיר למשתכן לטובת זכאי הדיון הציבורי. המטרה היא לצמצם את זמני ההמתנה של אלפי הזכאים לדיור ציבורי, והצעד המדובר אמור להגדיל את מלאי הדיור ב-2,600 דירות. במקביל ייעשו מהלכים לקצר את זמני ההמתנה של יותר מ-150 אלף אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה.



ההחלטה בעניין תהיה בתוקף לגבי פרויקטים שטרם שווקו במסגרת מחיר למשתכן. עד היום שווקו 70 אלף יחידות דיור, ויהיה צורך ב-2,500 דירות נוספות. עלות רכישת הדירות נאמדת ב-2 מיליארד שקל, ולא ידוע מהיכן יגיע התקציב.



ייתכן שהדבר ייעשה באמצעות הנפקה בבורסה בסכום הנאמד במיליארד שקל, שתובטח בערבות מדינה. דרכים נוספות הן צמצום ההנחה לזכאי מחיר למשתכן או העלאת שכר הדירה שמשלמים זכאי הדיור הציבורי המתגוררים בשכירות.



 "מאבק ארוך וסיזיפי"


"דיור ציבורי זה לא סעד - זו חובת המדינה", אמר השר כחלון. "לפני 20 שנה הפסיקה המדינה להגדיל את מלאי הדירות. צמצום פערים אמיתי מגיע רק בהתערבות המדינה, אחרת החזקים יתחזקו והחלשים יחלשו. יש אנשים שהגורל לא שפר עליהם, אנחנו כאן כדי לסייע להם".



בשלב זה דיבר כחלון על הזיקה האישית שלו לעניין: "אני נולדתי בדיור ציבורי. אחרי הרבה שנים הורי הצליחו לקנות את הדירה, ואמא גרה שם עד היום. אם המדינה לא הייתה נותנת, מה היינו עושים? שבעה אחים יצאנו מהדיור הציבורי. כולם טובים ותורמים". לדבריו, "המאבק הוא ארוך וסיזיפי. זה ייקח זמן, אבל אנחנו שם".



השר גלנט הודה לשר האוצר, שלדבריו מוביל בשנתיים האחרונות מהפכה של ממש, ואמר כי "כבר שנים לא היה שיתוף פעולה כזה בין האוצר לשיכון כמו שיש כיום".



גם גלנט התייחס לקשר האישי שלו: "סבתא אחת שלי גרה בעג'מי והשנייה בג'באליה (כיום גבעת עלייה ביפו), כך שאני מכיר את הדברים מקרוב. אני רואה חיילים שנשארים במחנה כי אין להם בית. זה מקומם. יש מספיק ואפשר לתת. יש פתרונות לטווח קצר, בינוני וארוך".



בשלב הזה עבר השר גלנט לפירוט הצעדים שתנקוט הממשלה: בשלב הראשון תרכוש הממשלה אלף יחידות דיור ציבוריות. לאחר מכן יוקצו 5% מהדירות באזורים שבהם יש מחסור במרכז הארץ לטובת זכאי הדיור הציבורי. "המשמעות היא שגם אלה שלא היה להם יקבלו את הזכות הזו", אמר גלנט. "אם יהיה פרויקט שבו תהיה הגרלה של 100 דירות - חמש ילכו לזכאים".



כדי לתת מענה לטווח ארוך תושק תוכנית שכירות רוכשת, שבו יומר שכר הדירה ששולם לזכאים למשכנתה. "במקום שהכסף ילך למישהו שנהנה כמשכיר, הוא ילך לטובת הזכאי. הוא ייתן את החלק שלו ואנחנו את שלנו. בדרך הזו נסייע לאנשים לצאת ממעגל העוני. ניתן לאנשים חכות ולא דגים".



סגן שר הבינוי והשיכון, ז'קי לוי, אמר כי "בפעם הראשונה זה 20 שנה מתמודדים עם הבעיה של המחסור בדיור. בפעם הראשונה האוצר מזרים תקציבים, ויש כאן בשורה של ממש. בזכות שרי האוצר והשיכון מקבלים תוצאה. זה לא טיפה בים. כרגע 70 אלף צעירים וצעירות רשומים במחיר למשתכן. אנחנו הולכים לשכן 60 אלף איש, ומרבית הדאגה שלנו היא לזוגות הצעירים ולמשפרי הדיור".



ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה בתגובה לתוכנית כי "אחרי שנים של מאבק למען הדיור הציבורי הובקעה חומת ההתנגדות הממשלתית. שוב הוכח כי רק בהתמדה, עיקשות ואמונה בצדקת הדרך טמון הסיכוי לשינוי במאבק לצדק חברתי".



לדבריה, "המאבק למען דיור ציבורי, שבו אני לוקחת חלק מיומי הראשון בכנסת, הביא לא רק להעלאת הנושא לסדר היום אלא לחץ את הגורמים לגבש ולהציג מדיניות ותוכנית עבודה. הודעת השרים על שינוי המדיניות בשיכון הציבורי היא הודאה בצורך בשינוי גישה כלפי זכאי השיכון הציבורי, החיים בתנאים מחפירים".