חברת אל על וועד הטייסים הגיעו היום (רביעי) להסכמה על דחיית ההתפטרות, שהייתה עלולה להוביל להפסקת הטיסות של החברה, ליום שבת, ולקיום משא ומתן בין הצדדים עד יום שישי. בנוסף לכך הוסכם,כי אם יתפטרו הטייסים, תשמר לחברה הזכות להגיש בקשה דחופה לדיון נוסף ביום ראשון.



הדיון, שנערך בראשות השופטת אופירה דגן-טוכמלר, ובהשתתפות נציגים של שני הצדדים עלה פעמים רבות לטונים גבוהים, וירד לפרטים אותם אפשר להגדיר קטנוניים, בשלב מסוים אף זעמה דגן-טוכמלר על הצדדים, ואמרה, "הלקוחות של אל על נפגעים מהגנון הזה, אך נראה לי שהם מעניינים את שני הצדדים כקליפת השום". עם זאת, בסיום הדיון הגיעו הצדדים 



במהלך המשפט, ניסתה החברה לדחות את הדיון ליום ראשון ולעכב את הדיון בבית המשפט עד ליום ראשון, מתוך מטרה למנוע את ההתפטרות, אך הטייסים הבהירו כי גם אם יגיעו הצדדים להסכם אין ברצונם להמשיך בחברה, כמו כן הם הסכימו לקיים משא ומתן עד יום שישי, אך סירבו לקיים דיון נוסף ביום ראשון, בו אמורה התפטרותם להיכנס לתוקף.



לדיון הטעון הגיעו עובדים רבים שמילאו את יציעי בית המשפט, והשופטת אופירה דגן-טוכמכר החלה באמירה כי היא לא משמשת כמגשרת וברור לה כי אם היא תתן צו מניעה להתפטרות הטייסים או לא, הסכסוך יחריף. יו"ר ועד עובדי התחבורה הציבורית בהסתדרות, אבי אדרי אמר כי גם ההסתדרות מעדיפה הסכמה בין הצדדים, והציע לחברה להעלות את השכר שקוצץ לטייסים ב-17 אלף שקלים.



"הלקוחות מעניינים את הצדדים כקליפת השום". הדיונים בבית הדין לעבודה, צילום: אבשלום ששוני
"הלקוחות מעניינים את הצדדים כקליפת השום". הדיונים בבית הדין לעבודה, צילום: אבשלום ששוני



באת הכוח מטעם חברת אל על, עו"ד אפרת בירן, טענה כי היא מאינה שנושא המשכורות יסתדר בקרוב, וראש אגף משאבי אנוש, שלומי עם-שלום, הוסיף כי כי ההנהלה והעובדים בני 65 ומעלה לא יוגדרו כטייסים. בשלב זה התערבה באת כוחם של הטייסים, עורכת הדין אפרת דויטש, וטענה כי מדובר בשקר ולא הייתה הסכמה שכזו. 



עם-שלום הוסיף כי תמורת שכר מלא החברה דורשות תשעה ימי עבודה בחודש ואז היא תשלם 60 אלף שקל בחודש, ובירן ביקשה דחייה של שבוע, שבזמן זה שמונת הטייסים והטייס הראשי לא יתפטרו, זאת בשביל למנוע את השבתת הטיסות. בשלב זה באי כוח מטעם העובדים טענו כי גם אם יתפטרו שמונת הטייסים, החברה תוכל לפעול ואף ציטטו את עם-שלום עצמו בנושא, אך הוא התערב וטען כי דבריו הוצאו מהקשרם. מנהל צי 737 בחברה, רונן זוהר, כי אם לא יהיה הסכם, בשלב זה לא יוכל לקחת אחריות על הצי, ללא קשר לקיום המשא והמתן. 



בשלב זה התערבה דגן-טוכמכר ואמרה כי לראות דעתה, צווים רק יחריפו את הסכסוך, והציעה שיוסכם שהמפקחים שיתפטרו ימשיכו למלא את תפקידם ושאל על תשלם לפחות חלק מהשכר שקוצץ (מ-60 אלף שקל) לטייסים בני ה-65 ומעלה. בירן שוב ביקשה ארכה כדי לקיים משא ומתן ודחייה של מועד ההתפטרות. בתגובה לכך ביקש רונן את הקפאת קיצוץ השכר לטייסים עד לסיום המשא ומתן.



דגן-טוכמכר הציעה כי בשלב זה אל על תבטל את קיצוץ השכר במשכורת האחרונה, ובזמן זה יימשך המשא ומתן והצדדים יצאו להתייעצות.



דיון שעלה לטונים גבוהים וירד לרמות קטנוניות. צילום: אבשלום ששוני
דיון שעלה לטונים גבוהים וירד לרמות קטנוניות. צילום: אבשלום ששוני



הטייסים התחייבו ל"שקט תעשייתי"



כזכור, בפנייה לבית הדין לעבודה שהוגשה אמש, ביקשה חברת אל על סעדים זמניים דחופים. בחברה ציינו שהבקשה הוגשה לקראת כניסתן לתוקף של הודעות ההתפטרות שנמסרו לחברה, על ידי כמה מהטייסים המשמשים בתפקידי מפקחים.



באל על עוד הזהירו בפנייה לבית הדין שההתפטרויות והפסקת הטיסות עלולות לגרום לנזק שאין החברה יודעת להעריכו בשלב זה. אל על מבקשת לאור זאת הצהרה כי ההתפטרות של המפקחים מהווה שביתה שלא כדין ולמנוע נקיטת פעולה אשר תגרום לשיבוש הפעילות בחברה.



באל על ציינו עוד שבמסגרת ההסכם בין החברה לבין ועד הטייסים, שנחתם ב-4 בדצמבר 2016, התחייבו הטייסים לשקט תעשייתי בהתאם לתנאים שפורטו בהסכם. למרות זאת, אירעו שיבושים נוספים ובשבוע שעבר ניתן צו ארעי בבית הדין לעבודה המחייב את נציגי הטייסים להפעיל את מרותם על מנת לגרום לשקט תעשייתי.



מחברת אל על נמסר:  "בית הדין קיבל את עמדת הנהלת החברה והורה על דחיית כניסת ההתפטרות של המפקחים לתוקף בהתאם להסכמה בדיון. בית הדין נתן רוח גבית להנהלת החברה והפנה את הצדדים למו״מ בנושא גיל 65 וחידד את הקשר בין ההתפטרויות למחלוקות במו״מ המתמשך. הנהלת אל על הוכיחה כי דאגתה לנוסעי החברה ולעובדיה בראש מעייניה ותעשה הכל לשמור על פעילותה הסדירה".



גם בוועד הטייסים טענו כי בית המשפט קיבל את עמדתם ואמרו כי "הנהלת אל על כשלה מלקבל צווי מניעה על מנת לרתק את מנהליה. כפי שאמרה השופטת בדיון היום, חברת תעופה לא יכולה להתנהל באמצעות צווים ולא נכון לפגוע באופן חד-צדדי בעובדים. האגו של דוד מימון מסרב לעכל שבמקום לנסות "לנצח" ו"להכניע" את מנהליו ועובדיו ולהשמיץ אותם בתקשורת - כדאי לו לדבר איתנו בהגיון ולהסכים להצעות הוגנות שכבר הסכים להן ונסוג בו. חבל שמימון מוסיף לפגוע בחברת אל על שהיא הבית שלנו - ובשבילו היא רק דירה זמנית בשכירות".