חברת חיפה כימיקלים הגישה היום (רביעי) ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה על החלטת בית משפט לעניינים מקומיים בחיפה שהתקבלה בים ראשון ע"י השופטת ג'אדה בסול לרוקן את מכל האמוניה שבמפרץ חיפה בתוך עשרה ימים. הבסיס לערעור, לפי החברה: כל טענות עיריית חיפה כבר נדחו בעבר על ידי בית המשפט וגורמי ביטחון מוסמכים ובהם צה"ל והמועצה לביטחון לאומי. 



"עיריית חיפה מפריחה נתונים מופרכים ודמגוגיים שתכליתם לזרוע בהלה בקרב הציבור, שעה שלא רק שאין להם כל תימוכין מדעיים או עובדתיים הרי שהם גובלים בהטעיה - לא פחות", נכתב בערעור. עוד טענו כי פניית עיריית חיפה לבית המשפט "אינה נקיית ידיים ותמת לב", כיוון שהוגשה יום אחד בלבד לאחר הגשת בקשה להוצאת דוח מתיק שמתנהל בבית המשפט העליון ובחלוף שש שנים ממועד הגשת כתב האישום. 



מכל האמוניה בחיפה. צילום:פיני חמו, המשרד להגנת הסביבה


 
החברה ביקשה להסביר כי את נחיצות השימוש במכל: "מסוף האמוניה הארצי מהווה חלק מנמל חיפה מזה 32 שנים ומספק 100% תצרוכת האמוניה של מדינת ישראל. אם תופסק - לא תתאפשר פעילותם של מתקנים ביטחוניים רגישים דוגמת הכור הגרעיני בדימונה, בתי חולים, תע"ש, רפא"ל, מערכות לטיהור מים וכן הפסקת פעילותן של  מגזרי תעשייה שלמים במשק הישראלי, על כל המשתמע מכך כולל פיטורי עשרות אלפי עובדים". 

החברה ביקשה להבהיר כי כלל לא מייצרת אמוניה בישראל, אלא מדובר בחומר שמיובא מחו"ל לישראל דרך הים לנמל חיפה. עוד מסרו כי "מיכל האמוניה עומד בתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר של בטיחות וכוללים בין השאר מעטפת פלדה מיוחדת, קירות מגן מבטון, קירות חיצוניים ועוד שורה של מעגלי אבטחה גלויים וסמויים. המיכל נבדק מספר פעמים על-ידי מומחים בינלאומיים ונמצא תקין".

ארגוני איכות הסביבה נדהמו: "עזות מצח שכולה אינטרס"
 
מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי "תושבי העיר, הנהלתה וראש העיר מצביעים בדאגה  על העובדה לפיה הנהלת חיפה כימיקלים מתעלמת מהחלטת בית המשפט וטרם החלה בפינוי מיכל האמוניה כפי שהונחתה בפסק הדין האמיץ של השופטת. תחת זאת מפעילה החברה מנופי לחץ על ממשלת ישראל ודי לשמוע את דברי השר להגנת הסביבה אלקין על הלחצים המופעלים נגדו. במקביל נוקטת חיפה כימיקלים במסע הפחדה בתקשורת על 'השבתת המשק וקריסתו' במקרה של פינוי המכל". 
 
עוד הוסיפו בעירייה : "אנו תובעים מממשלת ישראל לעמוד לצד תושבי חיפה וערי המפרץ ולא לאפשר לחיפה כימיקלים להמשיך ולשטות בתושבים". 
  
ארגוני איכות הסביבה נדהמו מעצם ההחלטה לערער. "מי שמערער על החלטה כזאת לוקח על גבו ועל מצפונו את הסכנה הטמונה במקרה של אסון למיליון תושבים מזיכרון ועד נהריה. מדובר בעזות מצח שכולה אינטרס כלכלי שאין לו על מה להסתמך, כי כולם יודעים שבפועל המלאי הנדרש הוא זעום בהשוואה לזה הנכנס לארץ", כך גורמים בכירים בארגוני איכות הסביבה.