זוג הורים חרדים ממרכז הארץ נעצרו אתמול על ידי המשטרה בחשד כי התעללו בבנם בן הארבע וחצי. על פי החשד, האם סיפקה לילד חומרים רעילים והאב פגע בו מינית. המעשים הקשים נחשפו במצלמות נסתרות שהתקינה המשטרה במחלקת ילדים ב' בבית החולים "שיבא" שבתל-השומר. דוקטור גליה ברקאי, מ"מ מנהל המחלקה, שחשפה את ההתעללות, סיפרה היום (ראשון) בשיחה עם ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM על מצבו.



"מצבו הגופני של הילד טוב עכשיו. אנחנו מכירים אותו מזה כמעט שנה מאשפוזים חוזרים, עם תלונות כמו הפרעות חום ובעיות במלחים ועוד בעיות, שאנחנו לא מצליחים לפענח את הסיבה להן, למרות בירורים מאוד נרחבים. גם אני חשדתי שמשהו קורה".


החשדות והתקנת המצלמות

לדבריה של ד"ר ברקאי, "החשד לא נפל בגלל הפרופיל של ההורים או ההתנהגות שלהם, אלא בגלל הסימפטומים של הילד שלא הסתדרו לנו רפואית. באשפוז האחרון זה כבר היה כל כך ברור. לא היה לנו הסבר אחר למצב הקשה שלו. פנינו למשטרה שהשיגה צו מבית המשפט והתקינה מצלמות בחדר של האמא, מבלי שהיא תרגיש, בפעולה מיוחדת וחשאית".

"מה שהשוטרים ראו זה שהאמא נותנת לילד חומרים שהיא לא אמורה לתת. לא ברור אם זה מהעירוי או בדרכים אחרות. זה מכונה 'תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח', כאשר נגרמת פגיעה על ידי אדם קרוב מכל מיני סיבות. באב לא חשדנו בכלל, אבל לטענת המשטרה יש חשד לפגיעה מינית שככל הנראה נראתה במצלמות".




"זה מנוגד לכל הגיון"

על התקנת המצלמות שחשפו את ההתעללות סיפרה: "זה עלה בעבר. מדובר בפרוצדורה לא פשוטה שדורשת פנייה למשטרה וצו של בית משפט. אנחנו משתדלים מאוד מאוד לא לעשות את זה אם אין חשד מאוד מאוד גבוה, כי מבחינת הקונספט אנחנו אף פעם לא אוהבים לחשוד בהורים שהם פוגעים. זה משהו שהוא מנוגד להיגיון. באשפוזים קודמים עלתה מספר פעמים מול האמא השאלה האם היא נתנה חומרים או תרופות, והיא הכחישה. אני לא התעמתי איתה, בוודאי לא באשפוז הזה".

"אני לא יודעת מה תעלה החקירה ומה יקרה", הוסיפה ד"ר ברקאי. "קשה לחשוב על הרעיון שמשפחה מתפרקת. יש שם עוד ארבעה ילדים. אני כן רוצה להאמין שההורים יכולים לקבל איזשהו טיפול ולטפל בילדים שלהם. על פי מה שנראה זו משפחה נורמטיבית לגמרי, הורים בשנות ה-30 לחייהם, עם חמישה ילדים".