יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מאיים היום (שני) להשבית את המשק ודורש לא פחות מטיפול שורש בבתי האבות הסיעודיים, זאת בעקבות פרשת ההתעללות הגדולה שנחשפה בבית האבות נאות כיפת הזהב בחיפה. בכינוס השדולה לאזרחים ותיקים בכנסת איים היום ניסנקורן כי אם הממשלה לא תתכנס לרפורמה מעמיקה בסיעוד ובכלל זה קידום ביטוח סיעוד ממלכתי, ככל שהדבר תלוי בו הוא לא יהסס לגייס את ועדי העובדים הגדולים במשק ולצאת לשביתה כללית כ"מנוף לחץ על הממשלה".



כמו כן, בהסתדרות מאיימים כי בעוד חודש תחל שביתה כללית בכל קווי התחבורה הציבורית של חברת אגד, זאת לדבריהם בשל התנהלות משרדי התחבורה והאוצר במו"מ מול הנהלת החברה בנוגע לתנאי העסקתם של העובדים.



הרפורמה בסיעוד וההבטחות שלא התקיימו


הבטחות השר ליצמן להחלת הרפורמה בסיעוד כבר מהחודש שעבר לא התקיימו בשל עמידה איתנה של פקידי האוצר ושר האוצר משה כחלון, נגד מודל המימון היחיד של הרפורמה העלאת מס הבריאות בחצי אחוז, כך פורסם ביום שישי האחרון במעריב. יממה לאחר מכן התפרסם בחדשות ערוץ 2 התיעוד המזעזע מבית האבות הסיעודי בחיפה שהדגיש עוד יותר את הצורך ברפורמה מעמיקה בתחום.



ניסנקורן קרא היום לממשלה לקחת על עצמה את נושא הביטוח הסיעודי: "ההיסטוריה הוכיחה שהפרטת השירותים החברתיים בישראל נכשלה. מדינת ישראל חייבת לקחת על עצמה אחריות ולהנהיג ביטוח סיעודי ממלכתי לכולם. אם צריך להגדיל את מס הבריאות לטובת העניין, אז נגדיל - זו לא בושה להתחלק בעוגה התקציבית לצורך הנושא. יש כיום תקציב מאוד יציב וצמיחה גבוהה, אך מי שלא נהנה מהם אלו מקבלי הקצבאות".



ההתעללות הקשה בבית האבות בחיפה. צילום מסך, ערוץ 2



מבקריו של יו"ר ההסתדרות, שבעוד שלושה חודשים יתמודד על כהונה נוספת, טוענים כי במשבר הביטוח הסיעודי הקבוצתי שהותיר רבבות מבוטחים ללא כיסוי ביטוח, ניסנקורן לא "הלך עד הסוף" באיומיו להשבית את המשק והמשבר טרם נפתר. הפעם אמר ניסנקורן בכינוס השדולה: "מדינת ישראל הפקירה את אוכלוסיות הקשישים והנכים. אי אפשר להמשיך עם המצב הקיים. אלה הם הדגלים האדומים שלנו, ואם נצטרך לצאת למאבק למענם - לא נהסס".



ניסנקורן הוסיף: "ממשלת ישראל חייבת לעשות בדק בית בנוגע לדרך שהיא הלכה בה במשך עשרים השנים האחרונות, בהן היא הפקירה את אוכלוסיית הקשישים והנכים".



האולטימטום בסוגיית אגד


כאמור, יו"ר ההסתדרות הציב אולטימטום גם בסוגיית אגד וציין כי החל מה-21 במרץ כל קווי החברה ברחבי הארץ יושבתו. זאת, לדבריו, "בעקבות הסחבת שנוקטים משרדי התחבורה והאוצר במו"מ מול הנהלת אגד בנושא הסובסידיה".



"אלפי נהגים מסורים באגד, שמסיעים קרוב למיליון וחצי ישראלים ביום, משלמים מחיר כבד על אוזלת ידה של המדינה שמפקירה את הנושא כבר תקופה ארוכה, ארוכה מדי", אמר ניסנקורן. בדבריו מתח ביקורת על התנהלות המדינה: "גרירת הרגליים של משרד התחבורה ומשרד האוצר בסוגיית הסכם התשומות החדש, הביאה לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים. לא נעמוד מנגד בשעה שאלפי נהגים לא מצליחים לסגור את החודש בכבוד, והמדינה מצדה ממשיכה להפקיר את האינטרס הציבורי ולדרדר את ענף ההיסעים לשפל חסר תקדים".



יו"ר ההסתדרות הדגיש כי האחריות לפתרון המשבר מונחת על כתפיהם של משרדי האוצר והתחבורה: "ההסתדרות ועובדי אגד הפגינו בגרות ואחריות לאורך חודשים ארוכים, וניתנה יותר מתקופת חסד אחת שבה היה ניתן להביא את הנושא לפתרון. לצערנו, לא חלה שום התקדמות והגיעו מים עד נפש. אני קורא לצדדים במו"מ להתעשת, להבין את גודל השעה ולפעול במרץ על מנת למנוע את העמקת המשבר. במידה ולא יהיה סיכום בחודש הקרוב, החל מ-21 במרץ, כל קווי אגד ברחבי הארץ יושבתו".



הפגנת נהגי אגד. צילום ארכיון: אבשלום ששוני