ארגון "אמנסטי" העולמי פרסם דו"ח הקובע  שבשנת 2016 הרגה ישראל 110 פלסטינים, שחלקם לא סיכנו חיים, וביצעה פגיעות נרחבות בזכויות אדם, כולל מעצר או המשך מאסרם של אלפי פלסטינים ללא משפט וללא כתבי אישום וכן עינתה רבים מהעצורים, ביניהם ילדים. לפי הדו"ח, כללו שיטות העינויים מכות, כבילה כואבת ומניעת שינה. בתגובה, שוחח גבי גזית ב-103FM עם ירון בלום, בכיר בשב"כ לשעבר, שאמר: "המידע הזה לא נכון, שיתביישו. שיפסיקו לבלבל את המוח כל החבורה הזו. חבורה של הזויים ובטלנים, שחיים טוב מהארגון הזה, ומאשימים את ישראל במלחמה בטרור. שהחבורה הזו תירגע, שתעשה את העבודה החשובה שלה בצורה שאינה מוטה".

"רוב הטענות מיוחסות בדרך כלל לשב"כ, שהוא זה שחוקר עצירים פלסטינים, בדרך כלל כאלה שמואשמים בגל הפיגועים האחרון, או 'פצצות מתקתקות'", הסביר בלום. "יש הגדרה מאוד ברורה מה היא 'פצצה מתקתקת' ומתי מותר להשתמש בלחץ פיזי מתון. בשנה נעצרים עשרות עד מאות פלסטינים ומתוכם חלק קטן נעצר מעצר מנהלי על פי חוק. המעצר המנהלי עובר דרך בג"צ ומאושר על ידו. על אותם אנשים יש מודיעין מדויק, רק שהם לא מדברים בחקירה. אלה מחבלים 'קשים', שאם הם לא יישבו בכלא הם ייבצעו פיגועים ויהרגו יהודים". גזית שאל על ילדים וקטינים ובלום השיב: "אם ילד בן 16 נעצר אחרי שדקר חייל ישראלי והרג שלושה, האם זה מעונה או עציר כחוק?".

 "בישראל הם מוטים לצד הפלסטיני"

"מדובר ב'אמנסטי', ארגון מתנדבים בינלאומי, ויש להם גם סניף ישראלי", אמר בלום. "הם מוטים לצד הפלסטיני והערבי. מתייחסים לישראל כמו שמתייחסים למשטר בסודן או בסוריה. יושב ראש הארגון בישראל הוא ישי מנוחין, פעיל זכויות אדם ותיק, יו"ר הועד נגד עינויים ופעיל בתנועת 'יש גבול'. רוב הפעילים שלהם בארץ הם מהשמאל הקיצוני. לא תמצא שם פעילי מרכז ולא שבאמת נלחמים על דברים מוצדקים בצד הפלסטיני. הם מטים את הדו"ח שלהם. הלא גם ב'צוק איתן' הם שמו אותנו באותה רובריקה עם חמאס והדברים שהוא עשה בעזה. הם טענו שישראל ב-50 הימים של 'צוק איתן' הרסה את רצועת עזה באופן חסר תקדים ולא נפתחו חקירות פליליות נגד קציני צה"ל ואנשי ביטחון נוספים. בשולי הדו"ח בהם התייחסו לירי הרקטות המאסיבי נגד אוכלוסיה אזרחית בישראל".

תקיפות ברצועת עזה בצוק איתן. צילום: רויטרס
תקיפות ברצועת עזה בצוק איתן. צילום: רויטרס

גזית שאל האם צריך להתייחס ל"אמנסטי" כאל מוסרניים טהרנים או כאל מפריחי בדותות, ובלום ענה: "גם וגם. יש דברים טובים שהם עושים בעולם ובארץ, מאבק על דברים צודקים, כמו הגנה על מבקשי מקלט, מהגרים ופליטים, מאבק בעונשי מוות, על זכויות אזרח וחופש הביטוי. 'אמנסטי' הוקם ב-1962 על ידי בריטי. המטה שלהם נמצא בלונדון. הם משלמים הרבה מאוד כסף כל שנה למימוש מטרותיהם. יש להם מיליוני תומכים בעולם, אבל בישראל הם מוטים לצד הפלסטיני".

על הנעשה בשטחים אמר בלום: "הסיטואציה היא בלתי הגיונית. ראינו אתמול את תוצאות משפט אזריה. כולנו מבינים שחייל בן 20 עומד לפעמים בסיטואציות בלתי סבירות. כתוצאה מהחזקת השטחים לאורך הרבה מאוד שנים יש לפעמים טעויות". הכיבוש משחית, טען גזית. בלום הסכים: "נכון, זה מה יש וזה מתגבר, לצערי".