"בכוונתי לעדכן את גורמי הביטחון כי החל מתאריך ה-5.3.17 ועד להסדרת הנושא לא יועברו עוד מטופלים סוריים לבתי החולים הממשלתיים, אלא אם מדובר במטופל אשר נמצא בסכנת חיים מידית", כך הודיעה היום (ראשון) ד"ר אורלי ויינשטיין, ראש חטיבת מרכזים הרפואיים הממשלתיים, במכתב למשרד ראש הממשלה.



משמעות האולטימטום החדש היא שאם הוא לא ייענה, סביר שנראה בתוך כשבוע פצועים סורים בעלי פציעות קשות שמגיעים בשארית כוחותיהם לגבול עם ישראל ולא נושיט להם יד בגלל סחבת, בירוקרטיה ומריבות בין משרדי ממשלה, שהובילו סירוב של שר הבריאות ליצמן כתוצאה מכך לטפל בהם.  מי וכיצד יגדירו אם מדובר בפצועים שנמצאים בסכנת חיים מידית אלו שאלות שאין עליהן כרגע מענה.



שר הבריאות יעקב ליצמן מתריע מזה זמן רב ומעל כל במה שיפסיק לקבל פצועים סורים בבתי חולים בישראל מאחר ולדבריו משרד הביטחון אינו מעביר את הכספים לכיסוי הטיפול בפצועים אלה. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הציב בשבוע שעבר אולטימטום והבהיר לנציגי משרדי האוצר, הבריאות והביטחון כי אם הם לא יקבלו החלטה משותפת בתוך שבועיים לתקצוב מיוחד עבור בתי החולים בצפון שקולטים את הפצועים מסוריה – הוועדה לא תאשר להם העברות כספים. הנושא עלה בוועדת הכספים בכנסת שדנה בגירעונות המצטברים בבתי החולים בצפון בעקבות הטיפול בפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה. יוזם הדיון, ח"כ איתן ברושי אמר: "לא נפקיר את תושבי הצפון לגורלם רק בגלל שקלטנו את הסורים".



חילוץ ילדים סורים מבניין מופגז בחאלב. צילום: רויטרס
חילוץ ילדים סורים מבניין מופגז בחאלב. צילום: רויטרס




מאז 2013: 2,278 סורים טופלו בישראל



מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, טופלו במרכז הרפואי לגליל למעלה מ-1500 פצועים, בהם נשים וילדים כאשר חלקם סבלו מפציעות חמורות ומורכבות. המרכז הרפואי מאשפז מדי יום כ-40 פצועים סורים מאירועי הלחימה בסוריה. עלות ממוצעת ליום אשפוז לבית החולים היא 10,321 ש"ח, כשבפועל, המדינה באמצעות צה"ל, מעבירה לבית החולים רק 1,300 ש"ח על כל יום.



את הפער בעלות הטיפול בפצועים הסורים מממן המרכז הרפואי בגליל מתקציבו שלו, מציאות שיצרה הכבדה גדולה על תקציב בית החולים והכניסה אותו לגירעון תקציבי עצום. עלות הטיפול בפצועים הסורים עד היום, הסתכמה בכ-300 מיליוני שקלים.



גם בבית החולים זיו בצפת טיפלו עד היום בכ-900 פצועים מסוריה, מתוכם טופלו 110 פצועים במיון ושוחררו או הועברו לבית חולים אחר. שאר הפצועים התאשפזו. סה"כ ימי האשפוז עד היום עומדים על 12,310 ימים. נכון להיום, עומד החוב של משרד הביטחון על סך של 14 מיליון ש"ח, זאת לפי התעריף הקיים שהוא רחוק מלכסות את העלויות בפועל.



יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, סיכם: "הוועדה לא תאשר להם העברות כספים, ואפילו לא שקל אחד. לא נפקיר את תושבי הצפון לגורלם רק בגלל שקלטנו את הסורים". לשאלת 'מעריב' כיצד יישנו בלילה שר הבריאות ומנכ"ל משרדו לאחר סירוב לטפל בפצועים שמבקשים סיוע ענו: "הנושא מורכב ונמשך זמן רב, לצערנו ההסכמות בדבר אופן התשלום של משרד הביטחון בגין השירותים הניתנים הוסדר אך ההסדר אינו מקויים והלכה למעשה התשלום לא מתבצע. מצב זה מייצר אתגרים כלכליים לבית החולים.