ארגון המורים העל יסודי הכריז היום (רביעי) על סכסוך עבודה ארצי במערכת החינוך העל יסודי בישראל. זאת, "לאור התמשכות ואף התגברות מעשי האלימות של תלמידי והורים כלפי מורים ומנהלי בתי ספר על פי ארגון המורים". בהודעת הארגון היום נכתב כי "פניותינו לשר החינוך והצעות שהעלנו בפניו לבעיה לא נענו. לאור המצב החמור, המסכן חיי מורים ומנהלים, אנו נאלצים להכריז על סכסוך עבודה ולהפעילו בתום תקופת הצינון".  



במהלך השנה האחרונה נרשמה עלייה במקרי האלימות כלפי מורים ומנהלים במתחם בית הספר. לפני פחות מחודש נרשם אירוע אלים בתיכון טומשין למדעים בטירה, אשר הוביל את אנשי הצוות החינוכי להשבתת המוסד למספר שעות כמחאה. במהלך האירוע, אם של תלמידה השליכה נעל על מורה.
ארגון המורים דרש אז שהתלמידה תורחק מבית הספר לצמיתות ויו"ר הארגון, רן ארז, התייחס למקרה ואמר כי "מידי יום אנו עדים למקרי אלימות של כלפי מורים. לפי שעה, שר החינוך לא נוקף אצבע על מנת למגר את התופעה. בנוסף, השר לא מקדם הצעת חוק שהצענו - להשוות את מעמד המורים למעמדם של עובדי ציבור שמטרתו להחמיר את הענישה ולהרתיע תלמידים והורים מלנקוט באלימות כלפי מורים".

בנוסף לכך, בעקבות אלימות מילולית קשה של תלמיד נגד מורה בבית הספר ברנקו וייס בבאר שבע, קיימו המורים בסוף פברואר אספת מחאה בבית הספר והשביתו לשם כך את  הלימודים עד לשעה 10:00. 

אלימות תלמידים. ארכיון: נתי שוחט, פלאש 90
84% מהמורים דיווחו על אלימות
לפי נתוני אשתקד של סקר האלימות השנתי בחינוך העל יסודי יחד עם מכון גיאוקרטוגרפיה, 84% מהמורים בשנת הלימודים תשע"ו דיווחו על לפחות מקרה אלימות אחד כלפיהם. למרות הנתון העגום, יש לציין כי משנת 2012 ניכרת מגמת ירידה בשיעור המדווחים על חשיפה לאלימות.
הסקר בדק את רמת האלימות האישית כנגד המורים ואת הסביבה הארגונית האלימה בבתי הספר. בתחום האלימות האישית כנגד מורים, מעל למחצית מהמורים נתקלו באלימות מילולית שהופנתה כנגדם מצד תלמידים. אלימות זו התבטאה בעיקר בחוצפה וסירוב לקיים הוראות מצד התלמידים וכן בניבולי פה, קללות ותנועות יד מגונות לעבר המורים.
5% מהמורים נתקלו באלימות פיזית שהופנתה כנגדם מצד תלמידים. אלימות זו התבטאה בעיקר בדחיפות, סיבובי יד וסטירות לחי. בפילוח לפי מגזר, ניכרת עלייה בשיעור המתלוננים על אלימות מילולית במגזר הערבי, כאשר שאר המדדים נשארו ללא שינוי משמעותי במגזרים השונים.
באשר לסביבה הארגונית בה פועלים המורים, מעל ל-62% מהמורים ציינו פגיעה ברכוש בית הספר בו הם מלמדים. עיקר הפגיעה הוא נזק לציוד, גרפיטי על הקירות וניפוץ חלונות. כ-23% מהמורים נתקלו בביטויי פגיעה מצד הורי תלמידים, שיעור לא מבוטל של מורים ציין גם איומים מצד ההורים (לפגיעה או פיטורין).
 
תלמידי תיכון. למצולמים אין קשר לכתבה. ארכיון:פלאש 90