כאוס תחבורתי בדרך: החל ממחר (ראשון) בלילה בחצות תיסגר תחנת רכבת השלום במרכז תל אביב ותנועת הרכבות בין תחנות ההגנה וסבידור מרכז תופסק לחמישה ימים, זאת בעקבות עבודות חפירת הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון. תנועת הרכבות בתוך תל אביב תשוב לסדרה רק ביום ראשון הבא והחשש הוא מפני עומסי תנועה כבדים ביותר במרכז תל אביב, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים.



תוואי הרכבת הקלה צפוי לעבור בעומק של כ-30 מטרים, דרומית למחלף ההלכה וצפונית למחלף השלום וברכבת ישראל חוששים מפני זעזועים אפשריים בקרקע במהלך עבודות החפירה, דבר שעלול להביא לתזוזה של כמה סנטימטרים במסילות ובחיבור ביניהן. לקראת ביצוע עבודות החפירה הותקנו על ידי רכבת ישראל עשרות גלאים על הקרקע, שיקלטו כל תזוזה אפשרית. אחר הגלאים והמסילות יעקבו מהנדסים ומומחים מחפ"ק מיוחד שהוקם בסמוך לתוואי החפירה בנתיבי איילון וכן מחדר המצב של רכבת ישראל בתחנת סבידור מרכז. במקביל, גם יהיה מעקב אחר תקינות נתיבי איילון, אבל הצפי הוא להמשך תנועה סדירה של כלי רכב.



עבודות החפירה מבוצעות על ידי נת"ע במכונת ה-TBM – "גולדה" באמצעות חברה סינית והן החלו לפני כשבועיים. מכונת "גולדה" היא רק הראשונה שתעבור מתחת לנתיבי איילון, כאשר תחפור את אחת משתי המנהרות. בחודשים הקרובים צפויות להתבצע על ידי מכונת TBM נוספת עבודות חפירת המנהרה המקבילה.




יופעל קו רכבת ייעודי במסלול עוקף ת"א



"קצב החפירה בעומק האדמה תלוי ב'גולדה' ואם החפירות יהיו בקצב מהיר יותר ולא יהיו תקלות, תנועת הרכבות תחודש בנתיבי איילון ברגע שניתן יהיה מבחינה בטיחותית", הבהירו ברכבת ישראל. בנוסף להפסקת תנועת הרכבות בין תחנות ההגנה לסבידור, תנועת הרכבות בקו ירושלים-הרצליה תסתיים בתחנת לוד ובקו הוד השרון תצומצם תנועת הרכבות.



במשרד התחבורה ורכבת ישראל הודיעו שיופעלו שאטלים בין תחנות ההגנה לסבידור מרכז. השאטלים יופעלו באמצעות שירות הסעות ייעודי, קו 777, בתדירות גבוהה ובשיטת "מלא וסע", זאת ללא עלות כספית. בנוסף, יופעל קו רכבת ייעודי במסלול עוקף תל אביב – בין נהריה לבאר שבע בשני הכיוונים. הרכבת מנהריה תנוע דרך תחנות חיפה, הרצליה, לוד, רמלה, קרית גת, להבים-רהט ובאר שבע.



עם זאת, החשש הוא מפני עומסי תנועה כבדים ביותר, מכיוון שרבים יעדיפו להגיע למרכז תל אביב בכלי רכב, לנוכח סגירת תחנת השלום. בנוסף, הצפי הוא לתוספת של מאות אוטובוסים ומוניות בנתיבי הנסיעה העמוסים שבין תחנות ההגנה לסבידור, דבר שצפוי להגביר את הפקקים.