כתב אישום נגד ניצב בדימוס מנשה ארביב, לשעבר ראש לה"ב 433 במשטרה, הוגש הבוקר (ראשון) לבית המשפט בראשון לציון על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ופרקליטות המדינה ובו מיוחסים לו עבירות של מרמה והפרת אמונים, וכן אי מילוי חובה רשמית בעת ששימש כנציג משטרת ישראל בארה"ב ובתקופת כהונתו כסגן מפקד מחוז ת"א.



כתב האישום הוגש באישור פרקליט המדינה שי ניצן, שדחה את כל טענותיו של ארביב בעת השימוע שנערך לו. כתב האישום מייחס לארביב כי מתחילת 2010, לאחר שהכיר לראשונה את הרב יאשיהו פינטו, שבתקופה הרלוונטית פעל באשדוד ובניו יורק, נכרתה ביניהם ברית אינטרסים. בכתב האישום נטען כי ארביב, שחפץ היה בקרבתו של הרב, בשל העובדה שמדובר במוקד כח בעל קשרים מקומיים ובינלאומיים, ומנגד הרב פינטו, שחיפש את החיבור למוקד כח בדמות קצין בכיר במשטרה, דאגו השניים לשמר ולהרחיב את ברית האינטרסים שנרקמה ביניהם.



במסגרת זו, כך נטען, פנה ארביב לרב ולאנשיו, ביניהם עוזרו האישי של הרב בארץ יוסי עמוס, בבקשות שונות לעזרה לצרכיו הפרטיים. בין היתר, כללו הבקשות סיוע במתן הנחה לרכישת דירה בפרויקט סביוני רמת אביב ומציאת עבודה לבנו וכלתו בניו יורק. אנשי הרב אכן סייעו לארביב וסידרו ומימנו לכלתו ויזת עבודה, עבורה שילמו מכספי הרב 2650 דולר. במח"ש טוענים כי בנוסף לאלה, התארח ארביב מספר פעמים במלון מטרו בניו יורק, שבתקופה הרלוונטית היה בבעלותו של עוזרו של הרב, בן ציון סוקי, ולשם שלח להתארח קרובי משפחה שלו, כאשר אנשי המלון סירבו בתוקף לקבל תשלום עבור האירוח ובני משפחת ארביב ובני משפחת ארביב דאגו להשאיר כסף במעטפות לפי אומדן שלהם.


הרב פינטו. צילום: פלאש 90



עורכי הדין משה סעדה ויפעת בן עמי, שהגישו את כתב האישום, מייחסים לארביב התנהלות במצב של ניגוד עניינים, וזאת לטענתם לאחר שנודע לארביב במסגרת תפקידו ובאמצעות גורמי החקירה בארץ, כי מתקיימת נגד הרב פינטו חקירה פלילית היאח"ה בעניין עמותת חזון ישעיה, ולמרות שהיה שותף סוד בחקירה האמורה, נמנע ארביב מלדווח לגורמים הרלוונטים במשטרה על אודות הקשר שלו עם הרב, וזאת על אף שהיה מחובתו לעשות כן. בנוסף, ארביב המשיך את הקשר עם הרב פינטו ואנשיו ובכך העמיק לכאורה את ניגוד העניינים בו היה נתון.



"העלים מידע ולא דיווח"



התביעה טוענת כי במסגרת הקשר בין השניים, אף הציע הרב פינטו לקצין הבכיר תשלום שוחד של 60 אלף דולר כדי שיפנה לגורמי החקירה בארץ, וביניהם ראש אח"מ (אגף חקירות ומודיעין), כדי שימנעו את המשך החקירה המשטרתית בה היה מעורב פינטו. במקביל קיים ארביב מגעים עם ה-FBI שאנשיה ביקשו עזרה ממשטרת ישראל לצורך בירור תלונה שהגיש הרב פינטו. גם הפעם, לטענת התביעה, ארביב לא דיווח על ברית האינטרסים בינו ובין הרב פינטו.



התביעה טוענת כי חרף ניגוד העניינים, הפר ארביב את חובתו כאיש משטרה, בעצם כך שלא דיווח על הצעת השוחד האמור וכן לא דיווח לצוות החקירה שניהל את החקירה הסמויה כנגד הרב פינטו, על כך שהרב יודע על אודותיה, למרות שהייתה חובתו לדווח על כך מיידית. עוד נטען, כי בעת שנחשפה פרשיית השוחד של הרב לתנ"צ אפרים ברכה ז"ל, ולמרות שהיה מודע לחשד החמור שנחקר בסוף 2012 בגין פרשה זו, העלים מהחוקרים ולא דיווח על הצעת השוחד שניתנה לו מאותו רב, למרות שידע כי יש לכך ערך ראייתי חשוב ביותר.



בכתב האישום נטען כי במסגרת חקירתו במח"ש על אודות הפרשה שהייתה קשורה לתנ"צ ברכה, ובעטיה נשאל לגבי קשריו עם הרב פינטו, נמנע במכוון מלמסור פרטים מהותיים על הקשר, ומסר גירסה שיקרית וחסרה לכאורה בנוגע לטיב הקשר ביניהם. חשוב להדגיש כי ניצב ארביב ביצע את העבירות המיוחסות לו בעת ששימש כקצין בכיר ביותר ונשא תפקידים רגישים בעלי השפעה רבה ומכרעת בתוך המשטרה.



כזכור, הודה הרב פינטו והורשע במסגרת הסדר טיעון במתן שוחד והצעה לשוחד לתנ"צ ברכה, ולאחרונה אף קיים ריצוי עונש בן שנה שהושת עליו במסגרת פרשה זו.