"הבראת 'הדסה' לא על חשבון הסטודנטים", ככה קראו הבוקר (שלישי) עשרות סטודנטים שהגיעו להפגין מול בית שר הבריאות יעקב ליצמן וקראו לו להתערב במשבר בית החולים "הדסה" כדי להבטיח שהכשרתם האקדמית הרפואית לא תיפגע. עוד קראו הסטודנטים לשר: "ליצמן תתערב", "נגמרה ההרדמה הגיע הזמן להתעורר", "פיטורין זו לא תרופה" ועוד. ההפגנה פוזרה על ידי המשטרה אך בהמשך היום הסטודנטים מתכננים להפגין בקמפוס האוניברסיטה של "הדסה עין כרם".



רוני קורן, יושבת ראש אגודת הסטודנטים למקצועות הרפואה בעברית, אמרה ל"מעריב אונליין" כי "הסיפור מתחיל לפני שלוש-ארבע שנים במשבר 'הדסה' הגדול שאז בית החולים נכנס לגרעון ונחתם הסכם הבראה שמטרתו להבריא את בית החולים ולהביא אותו למצב יציב. כבר אז היו פגיעות בסטודנטים, היו שביתות, הלימודים הופסקו ומאז היה שקט לתקופה מסוימת. מתחילת שנת הלימודים הנוכחית אנו מרגישים ששוב המשבר מכה בסטודנטים בכל מקצועות הרפואה. יש אצלנו בקמפוס לא רק רופאים אלא מחלקות לסיעוד, בית ספר לרוקחות, רפואת שיניים, כולם מושפעים מהמצב הזה מהסיבה הפשוטה שבית החולים שוב חושש שלא יצליח לצאת מהמשבר וההרגשה שלנו היא שההנהלה מנסה להשתמש בנו כקלף שנוח לפגוע בו וליצור לחץ על האוניברסיטה, כנראה כדי לנסות להבריא או לגייס עוד תמיכה ופשוט פוגעים בנו בכל פעם".



הסטודנטים מפגינים מול ביתו של השר ליצמן. צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית
הסטודנטים מפגינים מול ביתו של השר ליצמן. צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית



"משתמשים בנו והסטודנטים נפגעים"


"אנחנו מצפים משר הבריאות להתערב, יש פה משבר גדול יותר ממה שקורה בתוך האוניברסיטה, זה לא סוד שבית החולים נמצא במשבר", אמרה קורן. "מעבר לזה אנחנו מצפים משר הבריאות שאנחנו יודעים שמעורב במשבר, להבהיר להנהלה שלפגוע בסטודנטים ככלי משחק זו לא הדרך כי הפגיעות לא פרופורציונליות להרגשתנו. מעבר לזה, אנחנו מרגישים שיש נתק בין משרד החינוך למשרד הבריאות. צריך להיות גוף, איזה רגולטור להכשרה של מקצועות הרפואה כי כרגע אין מענה והדברים נופלים בין הכיסאות. משתמשים בנו ובינתיים הסטודנטים נפגעים. אנחנו רוצים להושיב אותם סביב השולחן כמה שיותר מהר כי ככה משברים נפתרים ושיתנו לנו ללמוד בשקט". שלומי יחיאב, יו"ר אגודת הסטודנטים, התייחס לדברים ואמר כי "היינו כאן לפני שלוש שנים, אנחנו רוצים להבריא את 'הדסה'. אנחנו רוצים להיות הרופאים של המדינה הזאת - ליצמן בוא ותן יד לציבור הסטודנטים".



משבר מתמשך ב"הדסה"


מדובר בסטודנטים הלומדים בבתי הספר למקצועות הרפואה של האוניברסיטה העברית שיצאו למחות לאחר שבשבועות האחרונים קיבלו מעל 50 רופאים מסגל בית הספר מכתבי זימון לשימוע לפני פיטורין, דבר שיכול לפגוע על הכשרת הסטודנטים. בנוסף, רק השבוע התפטרו שישה רופאים בכירים במחלקה ההמטו-אונקולוגית בשל משבר במחלקה הנובע מחילוקי דעות בין מנהל בית החולים, פרופסור זאב רוטשטיין, לפרופסור וינטראוב, מנהל המחלקה ההמטו־אונקולוגית.



הסטודנטים רוצים שהשר ליצמן יתערב במשבר "הדסה" לפני שהסטודנטים יפגעו ולפני שישביתו אותם. השבתה כזו תהווה פגיעה חמורה בסטודנטים לרפואה, מבחינת ההכשרות, הסבבים הקליניים שהם מבצעים וזה יכול אף להוסיף להם שנה ללימודים. הסטודנטים מתכוונים להגיע לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת שתדון בצהריים בהתפטרות הרופאים במחלקה ההמטו־אונקולוגית ולבקש שיקיימו דיון בהשלכות עליהם.