דיון סוער התקיים היום (שלישי) בכנסת בעקבות התפטרות של שישה בכירים כולל מנהל מחלקת המטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים הדסה. הדיון, שהתקיים ביוזמתו של ח"כ שמולי, יו"ר השדולה למען הילדים חולי הסרטן, לווה בהאשמות מצד הרופאים המתפטרים ובראשם מנהל המחלקה, פרופ' מיקי ויינטראוב, כלפי מנהל ביה"ח זאב רוטשטיין.



בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף: "הילדים מודעים למשבר סביבם, ונמצאים במצב פסיכולוגי מאתגר בכל מקרה. יש לחשוב על הילדים לאורך כל הדיון, הם המטרה שהתכנסנו לשמה. יש לסיים את המשבר בהקדם האפשרי. נעשו מהלכים, כולל מגשר". מנהל הדסה הוסיף: "לוקח זמן ליצור מחלקות של ילדים בלבד, אנחנו עכשיו בתוך תהליך ביניים, אבל הוא לוקח זמן שכמובן לא מעניין את ההורה והילד הזקוק לטיפול. כרגע לאור הבעיה בטיפול באגף הילדים הטיפול יהיה תחת פיקוח וניהול אגף הילדים גם אם לא במחלקה עצמה פיזית לאור המגבלות. רוטשטיין הדגיש עוד: "לא אסכים שבהדסה יהיה רופא שלא יסכים לטפל במטופל שמחוץ למחלקה שלו".



מנהל המחלקה המתפטר, פרופ' ויינטראוב התייחס להאשמות נגד הבכירים: "נמנענו עד היום באופן גורף מדיבור בתקשורת. הטענות שהועלו לאחרונה שאנחנו רודפי בצע ורודפי שררה הם כולם שקר והכפשה. עובדים איתי הרופאים הטובים ביותר שהכרתי בימיי, אנחנו עובדים במחלקה ציבורית בלבד ללא שר"פ ועוסקים בעבודה זו אינספור שעות. הנהלת הדסה קיבלה החלטה ללא התייעצות עם הצוות שכל הילדים המושתלים עוברים למחלקת המבוגרים. לדברי המנהל המתפטר בהדסה הדגיש כי אין אף ילד שמאושפז במחלקות מבוגרים אחרות. "ילדים הם לא 'מבוגרים קטנים' הם אלא צריכים להיות בהשגחה של צוות מלא שעבר הכשרה לטיפול בילדים. לא מכיר אף איש מקצוע שמערער על כך."



מחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים. צילום: מתוך אתר ביה"ח הדסה עין כרם
מחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים. צילום: מתוך אתר ביה"ח הדסה עין כרם



פרופ' ויינטראוב הבהיר כי ההחלטות התקבלו ללא שיתוף של הרופאים. "קשה לי לעבוד במוסד שבו מתקבלות החלטות קררדינליות ללא התייעצות עם המומחים כשמדובר בהחלטות שנוגעות להם ולמקצועיותם ישירות. אני לא מוכן לעבוד בארגון שזו רוחו. ההחלטה לנתח ילדים מחוץ למחלקה והחלטות אחרות נעשו מאחורי גבי, בצורה שגויה ובסגנון ניהולי שגוי. תוך כדי התהליך כשנאמר שלא התקבלה ההחלטה. הגישה שלי לטפל בילד כאילו מדובר בילד שלי ואני לא מוכן לשום פשרות כמו העברה למחלקת המבוגרים שהיא בגדר פשרה", סיכם.



"אווירה של מוות"



אורי יקיר, אחד ההורים שבתו בת השלוש מטופלת במחלקה דיבר בהתרגשות: "אני מאמין בצוות הרפואי הזה בלבד. שר הבריאות דחה אותנו מכל הכיוונים ואמר 'יהיה בסדר'. מי מכם יעז להסתכל על ילדה בת שלוש ששואלת כל הזמן 'מה יקרה אם הרופאה שלי לא תהיה?', 'מה יהיה איתי מחר בבוקר?'". האב הוסיף: "לא נהיה מוכנים בשום תנאי שאותם המלאכים שהתחילו את הטיפול בילדים שלנו לא ימשיכו אותו, לא אכפת לנו אם זה מעבר למקום אחר כל עוד הצוות זהה. אם צריך יהיה, נוציא את הילדים מבית החולים ונלך בעקבות הצוות למקום אחר. אנחנו גם מוכנים לשבת ולמחות מתחת לבית של ליצמן. אני לא מכיר הורה אחד שיסכים לוותר על הרופאים האלה".



משה בניטה, הורה שכול, שבנו טופל במחלקה סיפר: "עברנו שנה אחרונה של גיהינום, מה שהחזיק אותו בחיים הייתה ההשגחה התמידית של רופא ילדים מומחה. אונקולוגיה של מבוגרים היא גזר דין מוות – אווירה של מוות".



פרופ' רחמילביץ' מוותקי הרופאים בהדסה שנכח בדיון אמר: "עצוב לי. אני רופא 50 שנה, חצי מחיי ביליתי בהדסה. השתלות מח העצם הראשונות בארץ בוצעו בהדסה, על מטופל שלי. השתלות מח עצם לילדים יכולות להתבצע אך ורק במחלקות ילדים, נקודה. יש צורך הכרחי ברופא ילדים ובצוות ילדים. המקום שבו צריכות להתבצע ההשתלות הוא אך ורק הדסה. צריך להיות פתרון ופרופסור רוטשטיין יכול להגות אותו". פרופ' רוטשטיין השיב: "לא חשוב לי להיות צודק, אני רוצה להשיג שלום בית. אני מושיט את היד לויינטראוב למו"מ עד שיימצא פתרון".