”זה הכל ריב על כסף ואגו" - כך מסכמת רוני וינרב בת ה־15 את הסערה בשבוע שעבר בבית החולים הדסה בירושלים, בעקבות התפטרות מנהל מחלקת ההמטו־אונקולוגיה ילדים פרופ' מיקי ויינרטאוב וחמישה רופאים בכירים. וינרב חייבת את חייה לטיפול שקיבלה במחלקה. ההתפטרות לוותה במאבק תקשורתי של הרופאים, משפחות הילדים והילדים החולים עצמם. ההורים והילדים התראיינו בכל מקום אפשרי לבושים חולצות וכובעים ועליהם דמותו של ויינטראוב.


מנגד, מנהל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, התרוצץ כאחוז תזזית במאמצים למניעת העזיבה של בכירי המחלקה ועבר לילות ללא שינה בחיפושים קדחתניים אחר מחליף למנהל המחלקה המתפטר.



ביום רביעי הכריז רוטשטיין שקיבל את התפטרותו של ויינטראוב ולמחרת אישר גם את התפטרות סגנית מנהל המחלקה, פרופסור שושנה וילק. ליתר הרופאים המתפטרים מציע רוטשטיין, וכך גם משרד הבריאות, הליך גישור עם ההנהלה.



כמו כן, הכריז רוטשטיין שאת מנהל המחלקה המתפטר יחליף ד"ר גל גולדשטיין מבית החולים שיבא בתל השומר. לאחר שווינטראוב ניסה לכאורה "לערוק" לבית חולים שערי צדק, נקט רוטשטיין שיטה זהה ושיכנע את גולדשטיין משיבא, שניהל בעבר, לעבור אליו להדסה. ד"ר גולדשטיין, שהתמחה בגרמניה בהשתלות מח עצם, שימש עד כה כרופא בכיר במחלקת המטו־אונקולוגיה בשיבא.



אי אמון במנהל בית החולים



בפרשה החריגה הזו יש משום הבעת מחאה חריפה ואי אמון במנהל בית החולים. מצד שני, ייתכן שבכלל מדובר פה במאבקי אגו וחוסר מוכנות לקבל את צעדי ההנהלה החדשה, שאמורים להביא כסף ורווחה לבית החולים ובסופו של יום גם לפתיחת מחלקות חדשות ומאובזרות עבור ילדים חולים רבים. יש כאן גם כנראה התנגדות לשיטות העבודה של ההנהלה החדשה.



למשל, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקידו מינה רוטשטיין את ד"ר פאולינה סטפנסקי למנהלת היחידה להשתלת מח עצם, שדווקא מוצאת שההשתלות במחלקת המבוגרים הרחק ממחלקת הילדים, רגועות יותר ומתנהלות בצורה מקצועית יותר. מדובר ברופאה שרוטשטיין מטפח, ויש האומרים בהדסה שמדובר בהנפת סדין אדום מול ויינטראוב.



לטענת מנהל הדסה, המגובה במסמך מייל שהגיע ל"מעריב־השבוע", נכח ויינטראוב כבר בשנת 2012 בישיבה שדנה בקיום ניתוחי השתלת מח עצם בילדים במחלקת המבוגרים. לדברי ההנהלה, הוא לא הביע מחאה על כך - עד להתפטרות עכשיו.



עם זאת הנהלת הדסה דבקה בעמדה שיש קשר בין מינוי ד"ר סטפנסקי למנהלת היחידה להשתלת מח עצם לבין ההחלטה של ויינטראוב להתפטר מתפקידו עם בכירי המחלקה.



התמיכה הציבורית בפרשה מופנית באופן טבעי לילדים החולים המפגינים ולמלאכים בלבן שעמלים מדי יום להציל אותם. אולם גם מנהל הדסה זוכה לגילויי תמיכה.



אח שעבד כאחראי ליחידה להשתלת מח עצם בשיבא כשרוטשטיין ניהל את בית החולים, כתב לו: "בעבר הלא כל כך רחוק, בתוקף תפקידך הבכיר בשיבא, קיימנו עבודה משותפת. הרגשתי חלק מצוות, הרגשתי שאני מבטא את עצמי ואתה נותן לי רוח גבית. רוח של העצמה, התפתחות וביטוי מקצועי. כידוע, גם בשיבא ביצענו השתלות מח עצם לילדים במחלקת מבוגרים. זהו אתגר, אבל עשינו את כל מה שלמדנו. והצלחנו. אני חש חובה להעביר לך מסר של תמיכה. תמיכה בנחישותך ובדבקות במטרה. מאחל לך שתצעיד את הדסה למקומות שהבאת את שיבא בשנים המאתגרות בהן כיהנת כמנכ"ל".