האם הידיעה בדבר תרומה מאיש עסקים לפתיחת עוד מיטות במחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים בהדסה עין־כרם היא בלוף, או שמדובר באפשרות חדשה ומהירה לפתרון הסכסוך שהביא להתפטרות של שישה רופאים בכירים? תלוי את מי שואלים.



מנהל הדסה טוען שמדובר ב”בלוף”: “בשביל לבנות שטח ראוי להשתלת מח עצם בתוך מחלקת הילדים נדרשים יותר מיום־יומיים. אני מתרוצץ בעולם להשיג תרומות כדי לבנות מיטות כאלה. בכל מקרה, מיליון שקל הוא לא סכום משמעותי למהלך כזה. אין כרגע מקום פיזי במחלקת הילדים לבניית המיטות הללו. זה הכל בלוף. אלי אף אחד לא פנה בעניין התרומה, זה נראה לי ספין. בכל מקרה, יש מנהל מחלקה חדש למחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים”.



רוטשטיין מדגיש: “פרופ’ וינטראוב לא חוזר להדסה כמנהל מחלקה. אהיה מוכן לקבלו כרופא. חתמתי כבר הסכם עם מנהל חדש, והוא שיקבל את ניהול המחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים. לפני מינוי המנהל החדש פניתי למיקי פעמיים, והוא סירב להליך גישור. מיקי תפר לי תיק, הוא ישב בעצמו ב־2011 בוועדה שאישרה השתלות לילדים מעל גיל 5 במחלקת מבוגרים, ולמעשה אישר בכך את ההחלטה”.



עו”ד ארנה לין, המייצגת את פרופ’ וינטראוב, הגיבה על הטענות בשמו: “לא היו דברים מעולם, מדובר בעוד ספין. אפשר לפנות למנהלי הדסה לדורותיהם – בידינו כל ההיסטוריה של המחלקה עם כל הפרטים בעניין”.



רוטשטיין רותח מזעם על המהלך, שבו לדבריו היה ניסיון של מחלקה שלמה, בהובלת פרופ’ וינטראוב, לערוק לכאורה לבית החולים שערי צדק. רוטשטיין עומד בקשר עם מנהל בית החולים שערי צדק, וטוען כי אין שם תנאים להקמה מהירה של מחלקה המטו־אונקולוגית: “זה עניין של שנתיים לפחות עבור שערי צדק להרים מחלקה כזו”. סירובו של רוטשטיין לקבל חזרה את פרופ’ וינטראוב כמנהל המחלקה הוא צעד ניהולי תקיף שנועד לסמן לכל מורד פוטנציאלי בהדסה מי הבוס.



גורם בכיר בשערי צדק מסר ל”מעריב־השבוע” כי לפני שלושה חודשים אכן היו מגעים עם פרופ’ וינטראוב, אך “מנהל שערי צדק היה פסיבי לגמרי במגעים הללו”. “לא הובטח לוינטראוב דבר ולא היה שום דיל בינו ובין שערי צדק”, נמסר. מנהל בית החולים שערי צדק פרופ’ יונתן הלוי סירב להגיב על הדברים.


פרופ’ אליעזר רחמילביץ מעיד מעל כל במה שגייס תרומה של מיליון שקל, עם אופציה לתוספת של עוד כ־3 מיליון שקל, בניסיון להחזיר את כל הצוות המקורי להדסה בהליך גישור. רחמילביץ, שהיה ממקימי המחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים בהדסה וכן מהמשתילים הראשונים של מח עצם בילדים בישראל, עומד בתוקף מאחורי קביעתו המקצועית בוועדת הבריאות של הכנסת באחרונה, שאין להשתיל מח עצם בילדים במחלקות שאינן מיועדות לילדים.



פרופ’ רחמילביץ אמר ל”מעריב־השבוע”: “מדובר בחבר שהוא איש עסקים רציני, שהזדעזע ממה שקורה בהדסה ואמר לי שהוא מוכן לתרום את הכסף כדי לפתוח מיטות להשתלה במחלקת הילדים. העברתי את המידע להדסה. רוטשטיין רוצה לבנות בית חולים לילדים, אבל דרוש לזה הרבה זמן. בינתיים חשוב להשתיל מח עצם בצורה הטובה ביותר. ההצעה היא שבית החולים הדסה יקבל בשלב ראשון מיליון שקל, שיושלמו למיליון דולר, כדי להקצות מיד עוד שמונה מיטות להשתלה בילדים, וכך יהיו 12 מיטות. הרי ליצמן לא נותן לפתוח מחלקה בשערי צדק.



“הרופאים טעו כשלא הסכימו להיכנס לגישור. לאור התרומה שעל השולחן, אני קורא להורים, לחברי הכנסת ולעורכת הדין של הרופאים לשכנע אותם שיחזרו בהם מההתפטרות וילכו לגישור. בזה אני עוסק עכשיו, כדי שהילדים האלה יוכלו לקבל טיפול בהדסה”.



עוד הוסיף רחמילביץ: “רוטשטיין יהיה טיפש אם לא יסכים לגישור, והרופאים גם הם אמורים להיות מחויבים, בהיותם רופאים, לתת למהלך זה סיכוי. התרומה היא מאיש עסקים אמיד ואמין וההצעה על השולחן. אני מחכה לתת לו אור ירוק, ושהרופאים כולם יסכימו לגישור. התורם ייתן את הכסף בתנאי שהמחלקה תמשיך לתפקד כפי שתפקדה עד כה. ליצמן מינה עד כה מגשר שהיה מקובל רק על הנהלת בית החולים, אבל גם את זה אפשר לפתור”.



משה בניטה, ממובילי המאבק המייצג את הורי הילדים המטופלים, שינה כיוון וקורא לרופאים לשבת למשא ומתן ולהליך גישור: “אותנו מעניינים רק הילדים, לא יצאנו למאבק כדי להגן על הרופאים. אנחנו קוראים לתקשורת ולכל מי שיכול להפעיל לחץ על הרופאים להישאר. שכולם יירדו מהעץ”.