חשד להסתה נגד חיילים חרדים: שלוש בובות בדמות חיילים חרדים אותרו תלויות במהלך היום (שני) בשלושה מקומות שונים בשכונת מאה שערים בירושלים. בעקבות האירועים נעצרו שני חרדים אשר ניסו לשבש את פעולות ההסרה של הבובות. הם הובאו לחקירה. בעקבות המקרים, שלא ברור מי אחראי להם, המשטרה בודקת את האפשרות לפתיחה בחקירה בגין הסתה.



יש לציין כי בחוגים מסוימים בעדה החרדית יש שנוהגים לתלות בפורים בובות של המן הרשע, או של מי שמייצג אותו לכאורה. כך למשל, נצפו בעבר באזור בובות של נשיא איראן לשעבר אחמדיניג'אד. במקרה הנ"ל מדובר בשיא חדש של הסתה, כשמי שמוצגים כ"רשעים" הם החיילים החרדים שמתגייסים לצה"ל.



במקרה הראשון, אותרה הבובה ברחוב יחזקאל בעיר ירושלים, שהוצבה סמוך לבניין מגורים בדמות חייל צה"ל ועליה הכיתוב "חרד"ק החוצה". היא הוסרה והועברה לבדיקת המעבדות לזיהוי פלילי במשטרה, ובמקביל פעלה המשטרה מול פרקליטות המדינה לפתיחה בחקירה בגין הסתה.



לאחר מכן אותרו שתי בובות נוספות הלבושות בדמות חיילי צה"ל שנתלו על גגות בניינים ברחוב חוקוק וזוננפלד באזור כיכר השבת. במהלך הסרת הבובות, פעולה שביצע כוח משטרה בסיוע כבאות והצלה, החלה התקהלות והתגודדות של חרדים במקום. חלקם ניסו לשבש את פעולת הסרת הבובות ושני חשודים עוכבו והובאו לחקירה בתחנת לב הבירה.



הכוחות מסירים את הבובות התלויות. צילום: דוברות המשטרה



 

מהמשטרה נמסר כי היא "רואה בחומרה רבה את תופעת ההסתה כנגד חיילים חובשי כיפה על רקע שירותם בצה"ל. המשטרה משקיעה מאמצים רבים לטיפול בתופעה, הן באמצעות איסוף מידע ממוקד כנגד תופעת ההסתה נגד לובשי מדים והן במישור החקירתי לשם איתור חשודים והבאתם לדין". עוד נמסר כי "המשטרה תנקוט ביד קשה ותפעל למיצוי החקירה והעמדה לדין של כל מי שמעורב בכך".

הרצוג: "הסתה פרועה", נחמיאס ורבין: "הסתה ברורה לרצח"
ראש האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס למעשים ואמר בתגובה: "מה שהחל כקמפיין שיימינג מבזה, הפך הבוקר להסתה פרועה שקוראת באופן ברור לפגיעה בחיילי צה"ל החרדים, שעושים לילות כימים להגנה על גבולותיה של מדינת ישראל ואזרחי ישראל, תוך סיכון חיים ובמסירות נפש". 
עוד הוסיף הרצוג: "דווקא בחג הפורים, בו אנו רוצים למגר את הרעה מקרבנו, אנו חוזים בהשוואה מזעזעת ומחלחלת בין חיילי צה"ל החרדים להמן הרשע.
אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לפרקליטות ולמשטרה להיכנס לעובי הקורה, להגיע למסיתים ולמצות עמם את הדין על הסתה וקריאה ברורה לפגיעה בחיילים ובבני משפחותיהם. הציבור החרדי סולד מההתקפה הפרועה, שחצתה כל קו אדום בחודשים האחרונים ועליו לעמוד כחומה בצורה אל מול אותם מסיתים קיצוניים שבשולי החברה החרדית. זהו מאבק עקרוני שאסור לוותר בו עד מיגורו באופן מוחלט".
ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) גינתה גם היא את המעשים ואמרה כי "מדובר במעשים שיש בהם הסתה לרצח ברורה וחד משמעית נגד ציבור שבחר לתרום למדינה ולשרת בצה"ל. מעשים שכאלו ראויים לגינוי שאינו משתמע לשני פנים מצד הח"כים החרדיים ובמקביל לתגובה מהירה של רשויות אכיפת החוק". לדבריה, "על המשטרה לעצור מידית כל מי שתלה בובת חייל מחלון ביתו ועל הפרקליטות להגיש נגד כתבי אישום בגין הסתה לרצח. התעלמות משמעה התרת דמם של החיילים החרדים".