“כשהבן שלי היה בגיל שלושה חודשים, נאלצתי לשים אותו במעון בגלל הלימודים והסטאז’. מדובר ב־3,000 שקל, סכום אסטרונומי לזוג צעיר. אני מרוויחה פחות ממה שאני משלמת, אז אפילו לא משתלם לי לצאת לעבוד. אם הייתי נשארת בבית יכולתי לגדל אותו כמו שצריך, אבל אני חייבת את הסטאז’ כדי לקבל את תעודת ההוראה ולהיות מורה”, סיפרה ל”מעריב־השבוע” תמי, סטודנטית לתואר ראשון בחינוך ואמנות מדרום הארץ.



משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, האחראי על מעונות היום החל מקיץ 2016, מעודד אמהות להשתלב בשוק העבודה ומאפשר להן להכניס תינוקות מגיל שלושה חודשים למעונות. לכאורה מדובר במטרה טובה. הבעיה היא שבמשרד מאפשרים סבסוד רק לאמהות העומדות בכמה קריטריונים, בין היתר: אישה העובדת בהיקף של לפחות 24 שעות שבועיות; אישה הלומדת בהיקף של לפחות 24 שעות שבועיות; ואישה המשלבת בין השניים ועובדת וגם לומדת בהיקף של 24 שעות שבועיות. כדי שאמהות לומדות הנדרשות לסטאז’ יקבלו שעות אלה בנוסף לשעות הלימודים, עליהן להציג אישור לימודים, וכאן הן נתקלות בקשיים. לא כל מוסדות החינוך מסכימים להוציא אישור זה, מה שמונע מאותן אמהות לקבל סבסוד.



לדברי ליטל, אם לשניים מרחובות וסטודנטית שנה ד’: “בשנה שעברה למדנו מערכת מלאה בלימודים ושילמתי 800 שקל למעון, ועכשיו, בתקופת הסטאז’, מדובר ב־2,500 שקל, שזה יותר מהמשכורת שלנו. אנחנו במינוס גדול בבנק”.



גם לימור מהמרכז מספרת: “יש לי ילד בן שנתיים במעון ולפני שלושה חודשים נולדה לי בת. בגלל הלידה מחשבים לי דרגה מחדש, ואני מקווה לקבל אותה עד סוף השנה. גם בעלי הוא סטודנט, ואנחנו משלמים על שני הילדים 5,000 שקל. זה קשה. כל המשכורות שלנו נשאבות למעון. אני לא יושבת בבית ומשחקת שש־בש. המשרד מנסה לעודד נשים לצאת מהבית, אבל לא רק שלא מקלים עלינו בשום דבר, עוד מנסים להקשות. גם כשאתה מגיש את הטפסים לא חוזרים אליך, וכשחוזרים מבקשים עוד ועוד מסמכים וכל נציג שאליו פונים אומר משהו אחר”. לדברי הנשים, למצב הקשה השפעה גם החיים הזוגיים. לימור: “זה מאוד משפיע על חיי המשפחה”. גם תמי מסכימה: “שנת הסטאז’ זו השנה הכי קשה. יש עומס נפשי, והמצב הכלכלי מביא לריבים עם בעלי”.



מי שמנסה לעזור לנשים היא שרה ליבוביץ, חברה ב”אנו - הקואליציה לחינוך מלידה”, העובדת כסייעת בחינוך המיוחד. ליבוביץ, אם לשלושה ילדים ששניים מהם נמצאים במעון יום בעלות של כ־5,000 שקל בחודש: “אני חווה את זה על בשרי, זה סיוט שאי אפשר לתאר. הבירוקרטיה אחרי חופשת לידה מתישה. בכל פעם צריך עוד טפסים, ואין סינכרון בין הפקידים”.



בתגובה אומרים במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים: “לא ידוע לנו על מקרים שבהם לא הוכרו שעות התנסות מעשית של אמהות שלומדות לתעודת הוראה, שהגישו אישור על כך ששעות ההתנסות המעשית הן תנאי לקבלת תעודת ההוראה. אם יש פרטים, נשמח לקבל אותם לבדיקה והתייחסות”.