מאות מפגינים מהפלג הקיצוני של הרב שמואל אוירבך המכונה "העצניקים" מירושלים חוסמים היום (שני) צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ, לרבות בירושלים, בית שמש, צומת מסמיה, צומת בית הגדי שבדרום ובצומת שעריה בפתח תקווה, זאת במחאה על מעצרם של עריקים חרדים. החסימות, אשר מתבצעות במהלך הימים האחרונים, גורמות לפקקי תנועה בכבישים רבים ברחבי הארץ. בחלק מההפגנות, תועדו המפגינים כשהם עם ילדים, כשהעגלות שלהן חוסמות את האוטובוסים והמכוניות על הכביש.   



הפגנת חרדים בצומת מסמיה. צילום: דוברות המשטרה
ההפגנות בירושלים התמקדו בשני מקומות, רחוב יפו-נורדאו שם ניסו המפגינים לחסום את הכביש ונהדפו ע"י השוטרים. באזור כיכר השבת נחלו החוסמים יותר הצלחה, כאשר הציר נחסם לתנועה ע"י כמה עשרות חרדים, כשחלקם אף יידו אבנים והשליכו חפצים לעבר השוטרים. מספר מפירי סדר ניסו לתקוף ולבעוט בפרש., ושוטרת נפגעה בידה מאבן שהושלכה לעברה ופונתה ע"י מד"א במצב קל. כ-20 חרדים נעצרו בעקבות האירועים.
 

בתוך כך, גוף חרדי גדול בפתח תקווה להפעיל יד קשה כנגד המוחים שלדבריהם, פוגעים קשות באחדות ובשלוות מערכת היחסים שרקמו בעיר: "לא נשתוק ולא נבליג, ראו הוזהרתם" זה המסר החד והברור שהעבירו היום גורמים בכירים ופעילי ציבור במגזר החרדי הדומיננטי בפתח תקווה במענה לקריאה שהתפרסמה בשני בצהריים הקוראת לחרדים לצאת ולהפגין בכל רחבי הארץ. התגובה המאיימת באה בעקבות הפגנת פעילי הפלג הירושלמי בפתח תקווה , הפגנה שבעקבותיה החליט הזרם החרדי בעיר לא לשתוק יותר. "עד היום חיינו בשלום בעיר אך אם תביאו עלינו את הזוהמה הזאת נצא בכל תוקף".



החרדים מפגינים. צילום: דוברות המשטרה



פעיל ציבור חרדי מציין כי ההנחיות שמקבלים אותם מפגינים הינן ברורות, להפריע לסדר היום הנורמלי, לשבש את החיים לכלל הציבור ולהוכיח אנחנו כאן ואנחנו חזקים כביכול. לדבריו. "ההוראות הינן להשתמש באלימות למרות שבציניות הם מצלמים עצמם וטוענים שהרבי אמר לא באלימות. הם מתודרכים להימלט ממעצר תוך שימת לעג על המשטרה בעיר וטענה כי היא לא חזקה מספיק ואין לה אזיקים. הם פועלים בצורת ארגון שמגיע לפעולות יזומות כשהם מגיעים לכאן באוטובוסים והכל כדי למחות על כך שעוצרים עריקים ומשתמטים מהגעה לבסיס מיון וגיוס".



לטענתו. "בציבור החרדי ישנו נוהל ברור שאברך מגיע לבסיס קליטה ומיון בצו הראשון ובשני כשבצו השלישי הוא מצהיר על נאמנותו לתורה ומקבל פטור מגיוס. במקרה האמור מדובר בפלג שלא מאמין כלל במערכת הביטחון ולא מוכן לשמוע על הגעה לבקו"ם כדי למסור הצהרה על מצבו הדתי. בגלל שהם לא מגיעים לקבל פטור תחת הצהרה הם נחשבים עריקים.



"אנחנו מאמינים בהגעה לצווי הגיוס ובמתן הצהרה על תורתו אמונתו. החיים שלנו כאן בסך הכל זורמים ושלווים יחד עם כלל גווני האוכלוסיה אם מישהו חושב לזרוע פה רעל וחורבה כדי לגרום לתסיסה ומתחים מיותרים אנחנו נצא במלוא העוצמה ופשוט נהווה כוח הודף מפגינים למרות ששנינו כביכול נחשבים חרדים. לא ניתן לאלימות ופורעי חוק לגרום לשיבושים בחיים שלנו בעיר".

תגובת המשטרה: "מבלי להתייחס לאירוע נקודתי כזה או אחר, כל תלונה לגבי התנהגות חריגה או אלימות לכאורה מצד שוטרים תיבדק לגופה על ידי הגורמים המוסמכים. יחד עם זאת, צריך לזכור כי מדובר באירועים אלימים ביותר בהם נטלו חלק מאות פורעי חוק שהגיעו לצמתים מרכזיים חסמו כבישים סיכנו חיי אדם תקפו שוטרים והפרו כמעט כל הוראה ודין. מאירועים אלו נפצעו שוטרים ואכן נעשה שימוש בכוח לרבות באמצעים על מנת לפזר את המפגינים ולהשיב את הסדר על כנו תוך פתיחת צירי תנועה ראשיים שנחסמו והיוו מטרד תחבורתי. מי שחווה את האירועים במקום ומי שצפה בסרטונים ובתמונות יכול להבין עד לאן גלשה ההתנהגות האלימה מצד אותם מפגינים כלפי שוטרים באותן זירות".