נערך כנס לזכרו של מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר שנפטר לפני שנה נערך היום (שלישי), בנוכחות בכירים במערכת הביטחון בהם הרמטכ"ל גדי איזנקוט וראש המוסד יוסי כהן



הרמטכ"ל פתח בנאום בו אמר כי "מאיר פעל כל חייו לחזק את בטחון המדינה. ראיתי את מאיר כדמות מופת כחבר ומפקד. קיבלתי ממנו עצות טובות. מאיר נלחם בארבעת מעגלי האיום: איום קונבציונלי של צבאות שהפעילו אש וחילות אוויר. האיום השני - בלתי קונבנציונלי, האיום השלישי - טרור, והרביעי - אינטרנטי. האיום הזה ילך ויתפתח ואנו נערכים לכך. בינתיים רואים את התפרקות הסדר הישן, התפרקות מדינות. רואים את הגברת איום הטרור. רואים מעורבות של האמריקאים ורוסיה במעגל הראשון של מדינת ישראל. לארגוני טרור יש נשק מתקדם יותר וגם חומר כימי טקטי להגעה להישגים". 



בהמשך סקר את המצב באזור: "חיזבאללה בצפון איבד 1,700 מחייליו, ונמצא במשבר כלכלי ומנהיגותי. על פי הפרסומים לאחרונה, רמטכ"ל חיזבאללה בדר א-דין חוסל על ידי פקודיו. בינתיים, השקט בצפון נמשך. למרות מלחמת האזרחים בסוריה, אנחנו מצליחים לשמר את השקט ולמנוע התחמשות ממי שלא צריך. בעזה נשמרת מאז צוק איתן המציאות השקטה ביותר מאז ששת הימים. ביהודה ושומרון - לפני שנה וחצי קרה משהו שאתגר אותנו מאוד - טרור בהשראה של מאות צעירים ללא הנהגה שיוזמים פיגועים. לקח לנו חודשיים שלושה לפתח כלים להתמודד עם זה ולמצוא מענה והצלחנו. בסיני יש כאלף אנשי דאעש שפועלים נגד הצבא המצרי ונגדנו, ואיראן מעורבת באזור באמצעות מיליציות וסיוע. בסיני ירדנו מ-14 אלף מסתננים בשנה - ל-14; שתפסנו אותם. 



לדבריו, "האתגר הוא לשמר את העליונות שלנו. האתגר הנוסף הוא המודיעיני והשלישי - ההתגוננות. בנוסף, יש לנו אתגר לשמר את צה"ל כצבא עם ומעל כל מחלוקת פוליטית. כל הצעדים שנעשו בשנה האחרונה היו על מנת לחזק את צה"ל כצבא העם ועם ערכים".



גם ראש המוסד הנוכחי, יוסי כהן, סקר את אתגרי ישראל באזור. "על צה"ל מוטלת האחריות האולטימטיבית להגן על מדינת ישראל במסגרת הבט"ש ובימי מלחמה. מרבים לדבר על כך שהעולם הופך לבלתי צפוי וכאוטי - ושמה שצפוי הוא הבלתי צפוי. אני לא מקבל בהכרח את התפיסה, בוודאי לא באופן נחרץ. 


האביב הערבי הפך לחורף קודר. יש מדינות שהתפוררו ויש כאלה שמתפוררות עדיין - עיראק, לוב, סוריה. איראן מנסה להשפיע ולהוות גורם מעצב במזה"ת. שיטות הפעולה של המדינה משתנה בהתאם לאילוצים, אבל המגמה והכוונה נותרה בעינה. כל עוד משטר האייתוללות קיים, עם הסכם הגרעין ובלעדיו, איראן תהיה אתגר ראשון במעלה עבור המערכת הביטחונית ועבור המוסד". 



עוד התייחס לחשיבות תחום הסייבר: "מעבר לאמצעים קשים ולאמצעים רכים יש גם - וכאן מדובר בחידוש משמעותי שנכנסנו לתוכו ועדיין לומדים אותו - התווך החדש המכונה סייבר. אפשר להשתמש בסייבר לאיסוף מידע, לייצר מבצעי השפעה, אפשר לפגוע דרכו בתשתיות לאומיות, קריטיות, חיוניות. העולם לא מתנהל רק במסגרות מדינתיות. לחברות כמו גוגל, פייסבוק, אפל מיקרוסופט - כוחן לפעמים נדמה לי ככוח מעצמתי. בלי צבאות ובלי גבולות. הנער באפריקה העני רואה איך חיים באירופה. מקבל מחבריו מידע רלוונטי ויוצא לדרך, לעתים ברגל. להבדיל - בחור אחר עובר הקצנה והופך לטרוריסט. לתופעות הגלובליות יש השפעה עצומה על מה שקורה במזרח התיכון. האזור שלנו משתנה במהירות, אבל יש בו גם דברים יציבים".



לדבריו, "האיומים לישראל ברורים. בראשם עומדת איראן שמפיצה את השפעתה הרעה באזור, שלא וויתרה על שאיפותיה הגרעיניות. ישנם גם חיזבאללה, חמאס ויתר ארגוני הטרור. אנחנו מחויבים להיות מעורים במזה"ת כולו. להיות עם יד על הדופק, לקשור בו קשרים. לזהות איומים, אבל גם הזדמנויות לשיתופי פעולה, להבנות. עלינו לדעת לפעול בעולם שבו יש שחקנים שהם עמיתים בנושא מסויים, ויריבים בנושאים אחרים".