משלחת סקר מיוחדת של הפרויקט "צבא ההגנה לטבע" ואנשי בית הספר שדה כפר עציון יצאה בימים האחרונים למשימה של ספירת פרטי הבז האדום בוואדי קלט שבמדבר יהודה. במשלחת השתתפו לוחמי יחידת דובדבן כחלק מהפרויקט המשותף לצה"ל, לחברה להגנת הטבע ולרשות הטבע והגנים. כבר ביומו הראשון של המסע בוואדי גילו הצפר רון הרן ולוחמי היחידה מושבת קינון של שבעה בזים אדומים. ב־15 השנים האחרונות כמות העופות הדורסים באזור הולכת ומתמעטת. מאחר שלא נעשו סקרים מסודרים עד היום, קשה לדעת מה הביא לירידה בכמות העופות הדורסים. בבי"ס שדה כפר עציון משערים שהסיבה נעוצה בכך שעופות אחרים כגון המיינות השתלטו על מושבות הקינון של הבזים האדומים וכי גם רעיית יתר של עדרי צאן משבט הג'אהלין באזור פגעה בשטחי המזון של הבז האדום.
 

במסגרת פרויקט צבא ההגנה לטבע, יחידת דובדבן מובילה את ספירת הבז האדום על מנת להביא להגדלת מספר הבזים המקננים במרחב נחל פרת. עמיחי נעם, האחראי על הפרויקט מטעם בית הספר שדה, מסביר: "אנחנו מהווים הגורם המקצועי המלווה את הפרויקט 'דובדבן במדבר' ולאור לימוד מעמיק של השטח והצרכים שלו, בחרנו להתמקד בשמירה על הבז האדום, שהוא מין בסכנה אשר הולך ומתמעט באזור".




"בעבר הייתה אוכלוסייה היסטורית של בזים אדומים"



דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, מוסיף: "באזור ירושלים ומישור אדומים הייתה אוכלוסייה היסטורית של בזים אדומים. הגורם העיקרי שמונע מהבזים קינון משמעותי באזור הוא היעדר מקומות לכך. בז אדום מקנן על בתים עם גגות רעפים, אבל בבנייה של היום גגות הרעפים אטומים וכדי שהבזים יוכלו לקנן יש להציב תיבות קינון מותאמות לצורכיהם. במסגרת הפרויקט נערך סקר לאיתור ריכוזי בזים ובעקבותיו ימוקמו תיבות קינון ביישובים שבהם נמצאה פעילות שלהם".



מטרתו של מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם" היא להוביל מפקדים וחיילים לאחריות ולמעורבות פעילה לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם, במרחב האחריות והפעילות של יחידות צה"ל. המיזם החל בשנת 2014 וכיום לוקחות בו חלק 39 יחידות שונות בצה"ל.