בית המשפט השלום בראשון לציון האריך היום (חמישי) בשמונה ימים נוספים את מעצרו של הצעיר בן ה-19 מאשקלון, החשוד כי שביצע איומים בשיחות טלפון למוסדות יהודיים בארצות הברית ובמדינות נוספות, בפרשה 8001. הצעיר, ששמו אסור לפרסום, נעצר לפני שמונה ימים. הוא חשוד גם שניסה לחטוף נשק משוטרת. אביו של הצעיר, שנעצר אף הוא, שוחרר בתנאים מגבילים ובהתאם עמדת המשטרה. 

במהלך הדיון שאלה עורכת דינו של החשוד, שירה ניר, את נציג המשטרה כיצד הם מתמודדים עם חשוד שהוא אוטיסט ויש לו גידול בראש. תשובתו היתה שמכל המסמכים הרפואיים שבידיהם "אין לנו שום אינדיקציה שהוא אמנם אוטיסט, חוץ מגוש לא סרטני שיש לו".
 
לדבריו, מדובר באופן כללי בילד עם רמה קוגניטיבית גבוהה מאוד ולאורך כל החקירה אין שום אינדיקציה שהוא אוטיסט.

לאחר מכן האשימה הסנגורית כי נגד החשוד נעשה שימוש באלימות, וטענה כי הוא נרדם על ספסל בחצר והדרך להעיר אותו היתה לשבת עליו. לאחר נכן הוא נגרר עם הידיים ונפל על הרצפה ונפצע בפנים בעקבות זאת. עוד טענה עו"ד ניר כי "השקו אותו כמו כלב והוא היה רטוב  עד עצמותיו".
 
על כך אמר נציג החברה: "חברתי יכולה להמשיך לעשות הצגות באוחם בית המשפט. אני לא יודע מאיפה היא מביאה את הדברים האלה. לא היה שום שימוש בכוח. החשוד פשוט עשה הצגות כמו שהוא עושה לאורך כל מעצרו, הפיל את ראשו, עד שנפל למטה ונחבל. 
 
פרקליטתו של האב, ורכת הדין מעיין חיימוביץ', הגיבה לשחרור ואמרה כי "צר לי שמרשי נאלץ לבלות ימים רבים כל כך כשהוא בבית מעצר. אני מברכת על ההסכמה לשחררו בשלב זה, שלא בתנאי מעצר בית, מה שמראה כבר כעת לאן עתיד לצעוד התיק הזה. המשפחה ואני כולנו תפילה כי כבוד בית המשפט ייעתר לבקשה וישחרר גם את בנו".

אמצעים טכנולוגיים מתוחכמים

הפרשה החלה בעקבות התראות שווא בניו זילנד על הטמנת פצצות. הדבר גרם לפינוי של בתי ספר במדינה השלווה. לאחר מכן התפשטו ההודעות למקומות שונים בעולם לרבות אוסטרליה ומקומות רבים באירופה, כשלאחרונה גם התראות רבות שנתקבלו גם בארצות הברית. 

לאחר שברוב המקרים הובילו העקבות מהעולם בסופו של דבר לישראל, יחידת הסייבר נכנסה לחקירה מאומצת במטרה לאתר את החשוד ולאסוף נגדו ראיות. החשוד השתמש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים כדי להסוות את הפעילות שלו, כשיחידת הסייבר ניסתה להתחקות והשתמשה באמצעים מתוחכמים כדי לאתר את מיקומו. היום בוצע חיפוש בביתו במהלכו איתרו החוקרים מעבר לחלון ביתו אנטנת WI-FI.

על פי החשד, הצעיר ביצע את השיחות בעצמו, ואמר שהוטמנו פצצות במרכזים יהודיים ובמקומות נוספים בעולם לרבות ב -JCC וכל האירועים שהציפו את העולם בגל האחרון. ההודעות הגיעו לטלפונים המרכזיים באותם מקומות וזאת כשהבחור משגר את ההודעות באמצעות מחשב שהחזיק בביתו ובסיוע אנטנת ה-WI-FI רבת עוצמה המשדרת לטווחים רווחים עם כיסוי גדול שנתלתה בחלון ביתו.

הסנגורית: "הגידול גורם לו לעשות דברים שהוא לא בהכרח רוצה"

הבוקר, טרם הדיון, שוחחה עורכת דינו של הצעיר עם אילה חסון ב-103FM, ואמרה כי "מדובר בבחור אוטיסט מאובחן, שיחד עם גידול במח שיש על האונה הימנית שלו, גורם לו לעשות לו דברים שהוא לא בהכרח רוצה". לדבריה, אפשרות של הסגרה של הלקוח שלה לארה"ב לא עומדת על הפרק. 

"אני משוחחת איתו בכל יום ומעבירה איתו הרבה זמן, גם על זה שהוא הטריף עולם ומלואו", סיפרה ניר. "לא נראה לי שהוא מבין את ההשלכות של מה שהוא עשה, הוא פשוט ילד. אני יושבת מול בחור מסכן שחוץ מלחבק אותו לא בא לי לעשות כלום".



"מדובר בבחור שמאובחן כאוטיסט, עם גידול במח", אמרה עו"ד ניר. "יש לו גידול במח על האונה הימנית, לא סרטני. הוא יושב במקום מאוד מסוכן זו הסיבה שבגיל 14 כשזה התגלה בחרו לא לנתח. הוא אוטיסט מאובחן, מהסוג שיש לגאונים, שביחד עם האוטיזם פוגע בהתנהגות והוא מסוגל לעשות דברים שהוא לא בהכרח רוצה".



עוד סיפרה עורכת הדין, כי צה"ל לא הסכים לגייס אותו: "הוא קיבל צו גיוס רגיל והמשפחה הגישה להם את כל המסמכים שמאששים את הבעיות שלו. הוא חי בעולם משלו, חוץ מההורים שלו וסבתא שלו הוא לא מתקשר עם הסביבה. יש דברים שגיליתי עליו והזדעזעתי. למשל שבחור בן 18 וחצי רק בשנה האחרונה התחיל לצאת לבד ולהסתובב ברחוב".





"אני ראיתי גם את החדר שלו, אין בו שום דבר מיוחד", סיפרה ניר. "לילד יש מיקרוסקופ, מגיל מאוד קטן הוא מחובר לגאוגרפיה. הוא היה יושב כל היום מול האינטרנט, הוא למד מהאינטרנט ויש לו פטיש לגוגל". לדבריה, "ההורים שלו הם משפחה נורמטיבית שלעולם לא היה להם שום קשר למקרה ולא נחקרו במשטרה".



עורכת הדין סיפרה גם על התקרית בה תקף החשוד את אחד השוטרים שהגיעו לעצור אותו והסבירה: "הוא לא שלט בעצמו ונורא נלחץ כשהוא ראה שוטרים. הוא נורא נלחץ ממגע עם אנשים, ועוד יותר נכנס ללחץ כשתקפו אותו. האוטיזם גורם להם להיות נורא מנותקים, כשאתה מתקרב אליהם הם מגיבים בצורה של רפלקס. הוא לא רצה לפגוע באף אחד, זה מה שהוא אמר גם להם".