פעם קצין משטרה מול ראש ארגון פשע היום ראש ארגון פשע מול עבריין. כך נראה היום (שלישי) בית משפט השלום בתל אביב, שעה שעמיר מולנר, מהיעדים המרכזיים של המשטרה העלה לדוכן העדים את קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה, וחקר אותו. מולנר חקר את מלכה בחשד שתפר לו תיק כביכול בפרשה שבגינה בוצע חיפוש בביתו של ראש ארגון הפשע. בשל אותו אירוע הוגש נגד מולנר כתב אישום בגין הכשלת שוטר.



בכניסה לאולם בית המשפט פנו לעברו של מלכה קצין המשטרה לשעבר חבריו של מולנר שהגיעו לתמוך בו בדיון. "כמה חפים מפשע הכנסת לכלא?", אמרו התומכים.



מלכה, שהיה רגיל לעמוד מצדו השני של המתרס התייצב הפעם מול דלפק עדי התביעה ונשאל על ידי מולנר שהבהיר תחילה. "לא באתי בדרך של נקמנות. לא באתי להזיק לך. באתי רק לשפוך אור על מה שקרה. האם בתיק הזה היית ראש הצוות?".



ערן מלכה השיב: "הייתי אז ממלא מקום ראש מפלג ונתבקשתי לתת קצין לצורך החיפוש ונתתי קצין".



מולנר המשיך: "אני מבין שאתה אסיר ששפוט לשבע שנים ואתה חושש שתתגלה עוד עבירה. אין לך מה לחשוש. אף שוטר לא הועמד לדין על אי אמירת אמת. אני לא בא להזיק לך. האם השתמשתם באמצעים הוגנים או שבאתם להטריד ולייצר בכוח כתב אישום?".



מלכה: "אנחנו בחקירות. לא אנחנו מוציאים את צו החיפוש".


מולנר: "היום אתה אסיר והיו פה עשרה שוטרים שהתביישו להגיד שאתה היית המפקד שלהם. בישלתם נגדי ידיעה מודיעינית כדי לעשות חיפוש ולטפול נגדי כתב אישום. פברקתם נגדי. לא נהגת ביושר בחקירות. בית המשפט קבע שפעלת בשיטה. האם אני הייתי חלק מהשיטה?".



מלכה הוסיף: "בית המשפט דיבר רק על כתב האישום שהוגש נגדי. אכן ביצעתי אז עבירות ואני משלם עליהן מחיר כבד".


מולנר: "פיברקת נגדי ראיות?".


מלכה: "לא".


מולנר: "האם פעלת ביושר מולי?".


מלכה: "פעלתי ביושר ואתה הרגשת את זה... אתה מתייחס לתחושה שלך של רדיפה בידי המשטרה. אכן הייתה אכיפה מוגברת בשל אירוע חמור".


מולנר, סיים את חקירתו בעניין והתובעת הציגה בפני הקצין לשעבר מספר שאלות ולו רק כדי לאמוד את מידת מעורבותו באותו תיק חקירה שהתנהל.


כזכור השבוע חקר מולנר מספר בלשים מהיחידה למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) במטרה להוכיח שמאחורי החיפוש בביתו בעצם התנהל ציד מכשפות מצדו של מלכה, שבאותם ימים היה קצין מודיעין ביחידה, שהציע לו, לדבריו, שישלם לו כמה אלפי שקלים לחודש בתמורה למידע קבוע על תיקים שמתנהלים נגדו.



ערן מלכה תחת חקירה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ערן מלכה תחת חקירה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"ערן מלכה השף של הסיפור"


מולנר מייצג את עצמו באותו תיק ומנהל אותו בסדר כרונולוגי מתוכנן להפליא. במסגרת ניהול התיק ביקש מולנר מבית המשפט לחייב את הבאתו של האסיר מלכה, וזאת לדבריו כדי להוכיח שאת החקירה נגדו ניהל קצין מושחת.



נגד מולנר הוגש כתב אישום שהתייחס לאירוע מלפני כארבע שנים במהלכו הגיעו בלשי היאל"כ לביתו באחד המגדלים ברמת גן סמוך לשעה 06.30 ובמשך למעלה משעה התדפקו על דלת ביתו ללא מענה. בכתב האישום נטען כי מולנר התעלם במכוון מהבלשים שהיו מצוידים בצו חיפוש מטעם בית המשפט. מולנר, הואשם בהכשלת שוטר והחליט לייצג את עצמו בתיק האמור.



קודם הגעתו של מלכה, נחקר מולנר על ידי התובעת. בבית המשפט אמר מולנר: "באותו יום התעוררתי בשעות הבוקר לקול דפיקות בדלת. הסתכלתי במצלמות האבטחה שיש בדלת וראיתי שמישהו כיסה את העינית. חשבתי שבאו לפגוע בי. סגרתי את עצמי בחדר הביטחון בדירה וחיכיתי שהאיום יחלוף. לאחר זמן מה שמעתי שמנסים לפרוץ לדירה באמצעות פטישים. שאלתי 'מי זה' ואמרו לי 'משטרה'. השוטר הזדהה וניסיתי לפתוח את הדלת אך היא היתה תפוסה בגלל מכות הפטישים. הסברתי להם שאני לא מצליח לפתוח וכעבור כשעה היא נפרצה".



מולנר מאשים את מלכה כמי שעמד מאחורי בניית התיק האמור וכן את החיפוש בביתו. עוד הוא מאשים את המשטרה שבחרה למחוק את מלכה מרשימת עדי התביעה בעניינו. "ערן מלכה הוא העד העיקרי. הוא השף של כל הסיפור הזה. באמצעותו אני אוכיח שכל החיפוש היה מפוברק. הוא היה צריך להיות עד תביעה. לא מבין למה העלמתם אותו".



התובעת ניסתה להקשות על מולנר, ותהתה האם נשמע הגיוני שגורם המגיע לחסל עבריין בכיר ימתין מחוץ לביתו במשך כחמש שעות. מולנר רק חייך והשיב: "אני לא רוצה לתת רעיונות לאויביי". מיד לאחר מכן המשיך לתקוף את המשטרה וציין כי בעבר כבר היה קורבן לחיפושים בביתו אולם לדבריו השוטרים לא התנהגו מעולם כפי שהתנהגו בהקשר האמור. "הם כיסו את עינית בדלת ביתי וכן את המצלמה".