מדענים הצליחו לתעד בפעם הראשונה את העקצן הצהוב בפעולה. זהו העקרב הקטלני ביותר בעולם, שגם שכיח בישראל, והמדענים זיהו כי הוא בעל יכולת התקיפה המהירה יותר מכל זני העקרבים. החוקרים, בהובלתו של פרופ’ אריה ואן דר מיידן, ביולוג מאוניברסיטת פורטו שבפורטוגל, הכניסו שישה זנים שונים של עקרבים לתוך פלטפורמה קטנה שהייתה מוקפת במצלמות מכל ארבעת הצדדים. לאחר מכן הם תיעדו את האופן שבו העקרבים עוקצים באמצעות צילום וידיאו אטי של 500 פריימים בשנייה, ויצרו מודלים ממוחשבים בתלת־ממד כדי להשוות בין הזנים.



מהממצאים, אשר פורסמו אתמול בכתב העת המדעי Functional Ecology, עולה כי העקצן הצהוב – שזו הייתה הפעם הראשונה שבה הוא תועד כשהוא עוקץ – הוא בעל התנועה הפתאומית המהירה ביותר, וכי הוא מכה עם העוקץ הארסי שלו ישירות מעל הראש במהירות של 130 סנטימטר בשנייה. כמו כן התברר כי הוא נע ישירות למטרה שלו לפני שהוא תוקף, בדומה למכת הפתיחה של העקרב הקיסרי, הגדול ביותר בעולם. שאר הזנים, שחלקם יכולים להתיז את הארס שלהם ממרחק, מכים עם הזנב שלהם בצורה מעגלית יותר.



“מצאנו שצורות שונות של זנבות - חלקם רזים ואחרים שמנים יותר - מאפשרות ביצועים שונים של מכות פתיחה”, הסביר ואן דר מיידן לסוכנות הידיעות הצרפתית. העקצן הצהוב, שמגיע לאורך של עד 110 מילימטר, חי באזורים היבשים של צפון אפריקה והמזרח התיכון ונחשב לנפוץ ולקטלני ביותר מבין העקרבים שנמצאים בישראל. הארס שלו מסוכן לבני אדם בוגרים, ועשוי להיות קטלני עבור ילדים וקשישים.