מסמן מטרות: בראיון ראשון מאז שהכריז על חזרתו לפוליטיקה, אמר השר לשעבר גדעון סער כי הוא המועמד המוביל לראשות הממשלה בעידן שאחרי בנימין נתניהו: "יש לי סיכויים גבוהים יותר להיבחר ולהקים ממשלה מאשר ליאיר לפיד. יש לי תמיכה רחבה יותר בציבור ממנו, ולכן יש לי את הסיכוי הכי גבוה להיות ראש הממשלה הבא".



מאז שהכריז על שובו לפוליטיקה, סער הקפיד לא לבקר את רה"מ, אמר כי חזרתו לא קשורה לחקירות נגדו ואף הוסיף כי הוא מקווה שנתניהו יסיים את כהונתו ב-2019. "אמרתי לאורך כל הדרך כי אחזור לפוליטיקה, במסגרת 'הליכוד', לא יאוחר מ-2019. אני לא יכול לחזור רבע שעה לפני. עליי לעבוד ולפגוש מצביעי ליכוד בכל הארץ כדי להציג להם את הרעיונות החדשים והרפורמות שחשבתי עליהן במהלך היעדרותי".



מי ששיבח את סער על החזרה לעולם הפוליטי היה דווקא יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, שאמר כי הוא מקווה שהשניים יוכלו לעבוד יחד בעתיד, אך מהר מאוד סער שפך מים צוננים על רעיונותיו של לפיד, כשאמר: "אני לא מאמין בדרכו, ואידיאולוגיה חשובה לי".



ח"כ לפיד. "אני לא מאמין בדרכו". צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ לפיד. "אני לא מאמין בדרכו". צילום: מרק ישראל סלם



"ישראל צריכה לשכנע את העולם להפיל את אסד"


במהלך פסק הזמן שלו מהפוליטיקה סער ניהל מחקר מעמיק בנוגע לסוגייה הסורית במכון ללימודי ביטחון לאומי, מה שמוסיף על הידע הביטחוני שצבר בעבר כחבר קבינט. לטענתו, "לישראל יש אינטרס שאסד יאבד מכוחו. אם ארה"ב תחליט להפיל את אסד מהשלטון, יהיה זה גם אינטרס ישראלי".



לדבריו, הגורם המסוכן ביותר באזור הוא איראן: "בעוד שהעולם חי בפחד מהאיסלאם השיעי בעקבות פיגועי הטרור האחרונים שביצע ארגון דעאש, ישראל רואה באיראן כגורם המסוכן ביותר באזור, זאת מכיוון שיש לה את הצבא הדומיננטי ביותר באזור, מכיוון שהיא מייצאת קיצוניות איסלאמית ובשל העובדה שהיא עושה הכל על מנת לפתח נשק גרעיני".



"ממשלו של דונלד טראמפ רואה את העולם אחרת מממשלתו של אובמה, שראתה את איראן ככוח שביכולתו לייצב את האזור. עלינו להבין מה האינטרסים שלנו ואז לשכנע את העולם ללכת בדרכנו, וזו לא משימה קלה", הוסיף סער.



טראמפ (מימין) ואובמה (משמאל). "הממשל החדש רואה את סוגיית איראן אחרת". צילום: רויטרס
טראמפ (מימין) ואובמה (משמאל). "הממשל החדש רואה את סוגיית איראן אחרת". צילום: רויטרס



"יוזמה אזורית לפתרון הסוגיה הפלסטינית היא רק סיסמה"


לא כמו בוז'י הרצוג, נתניהו ולפיד, סער זהיר יותר בנוגע לנקיטת צעד בכיוון יוזמה אזורית כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "גישה אזורית היא סיסמה בלבד. השאלה האמיתית היא מה יהיה התוכן שלה. יש שתי אופציות. אם ירדן ומצרים ייקחו חלק בפתרון אז הגישה הזו יכולה להתאים לנו, אך אם המדינות הערביות יצדדו בפלסטינים ויפעילו לחץ גובר על ישראל, זה עלול לפגוע באינטרס הישראלי".



לטענתו, אם ממשל טראמפ יתווך במשא ומתן בין הצדדים על ישראל להציע לו רעיונות חדשים ולא את אותה פרדיגמה שנכשלה ב-25 שנים האחרונות: "המגעים בין הצדדים נכשלו גם לאחר שישראל הציעה הצעות נדיבות ביותר. הפרדיגמה של מדינה פלסטינית, המבוססת על קווי 1967 תוך חלוקת ירושלים לא יכולה לעבוד. זה לא מעשי. זה לא ייתן לפלסטינים מדינה חיונית או יעניק ביטחון לישראל".