מאות אלפי המטיילים ברחבי הארץ מתמודדים היום (רביעי) עם מזג אוויר הפכפך. לצד השרב בכמה אזורים ירדו גשמים מקומיים קלים ונושבים רוחות ערות עם משבים של עד כ-50-40 קמ"ש. מהשירות המטאורולוגי נמסר כי שיא השרב כבר מאחורינו ואחרי הצהריים חלה ירידה של שתיים-שלוש מעלות במידות החום. בכמה אזורים בארץ ירדו לפתע טפטופים ואף גשמים מקומיים. על גשמים דווח, בין היתר בגוש דן ובצפון.



עוד נמסר שהטפטופים והגשמים הקלים עשויים להימשך וכך גם הרוחות חזקות. באזור הדרום ייתכנו סופות חול, שעלולות להגיע עד לאזור המרכז. בלילה השרב יישבר ואז יחלו לרדת גשמים לפרקים, מלווים לעתים בסופות רעמים. הגשמים צפויים לרדת בכל הארץ, אך בשירות המטאורולוגי ציינו שהדגש של המערכת הגשומה יהיה באזור הדרום והמזרח וקיימת סכנת שיטפונות והצפות גם בהרי אילת. מחר תחול ירידה משמעותית במידות החום וימשיכו לרדת ממטרים לפרקים מלווים בסופות רעמים בודדות.



מטיילים בכנרת במהלך הפסח, צילום: רשות הכנרת



משעות הבוקר המוקדמות מנשבות באזור הכנרת רוחות מזרחיות עזות, ולכן בשעות אלו הרחצה והשהייה בעומק המים הופכת למסוכנת. כמו כן, הכניסה למים על גבי סירות גומי ומזרני ים מהווים סיכון להיסחפות מהירה מקו החוף וסכנת חיים. כזכור, שני אנשים נעדרים בעקבות שני מקרי טביעה שאירעו היום בחופי הכנרת. במקרה הראשון נכנס למים זוג בשנות ה-20 לחייו על מזרן ים, ליד חוף לבנון באזור לא מוכרז שבו לא קיימים שירותי הצלה, ונסחף לעומק של כקילומטר. אזרחים רכובים על אופנוע ים הבחינו בהתרחשות וחילצו את הבחורה שדיווחה כי בן זוגה נותר במים. במהלך החיפוש אחר הנעדר הם הבחינו במקרה טביעה נוסף, כששני גברים ששטו גם הם על גבי מזרן באזור שבו אין מציל, נסחפו לעומק הכינרת. בסופו של דבר, הצליחו צוותי ההצלה להציל אחד מהם ובשלב זה נמשכים מאמצי האיתור של השניים שעדיין לא נמצאו. למקום הוקפצו צוללנים שיחפשו אחר שניים מתחת למים.



חיפוש אחר הנעדרים בכנרת, צילום: רשות הכנרת



בשישי תחול ירידה נוספת במידות החום והן כבר יהיו מתחת לממוצע. הגשמים ייחלשו וצפויים בעיקר גשמים מקומיים בצפון ובמרכז. גם בשבת צפויים גשמים מקומיים קלים, בעיקר בצפון הארץ. ביום ראשון כבר לא צפויים גשמים ומזג האוויר יהיה נח. בשל התחזיות למזג האוויר גשום עם סכנת שיטפונות, קיימת היערכות ביחידות החילוץ באזור הדרום והמזרח וברשות הטבע והגנים וקק"ל. חלק מהטיולים שתוכננו למחר בוטלו וכולם עוקבים אחר התחזית.



צפי לשיטפונות במרכז ובדרום הנגב



ברשות הטבע והגנים מסרו שעד לצהריים למעלה מ-50 אלף מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים, ונהנים בין היתר משלל פעילויות חווייתיות לכל המשפחה שעורכת רשות הטבע והגנים. עם זאת, יחסית לשנים קודמות, הפעם יצאו פחות לאתרי הטבע וליערות, בשל מזג האוויר הפכפך, שכלל שרב לצד רוחות חזקות ואף גשמים פתאומיים. תנועה ערה במיוחד מורגשת בעיקר בגן הלאומי קיסריה, שם עורכת רשות הטבע והגנים במהלך חול המועד והחג את פעילות רוכבים על הזמן עם מופעי סוסים בהיפודרום הגדול, גן לאומי גן השלושה (הסחנה), גן לאומי מצדה, שמורת טבע עיינות צוקים ושמורת טבע עין גדי. בנוסף נרשמת תנועה ערה של מטיילים גם בשמורת טבע תל דן והבניאס וגן לאומי אשכול.



מטיילים ביער בירייה, צילום: קק"ל



חלק מפעילויות רשות הטבע והגנים בדרום שונו לאור מזג האוויר, בהן שוק הלילה בגן לאומי ממשית שתוכנן ליום חמישי ויתקיים במוצאי שבת, יום הנשר בגן לאומי עבדת יתקיים ביום שישי במקום יום חמישי. השוק הנבטי בגן לאומי ממשית מתקיים במהלך היום ובימים הקרובים כרגיל. גם בקק"ל נאלצו לבטל חלק מהטיולים המאורגנים המתוכננים למחר לאזור הדרום והמזרח, בשל התחזית לגשמים עם סכנת שיטפונות. בתוך כך, מתנדבי יחידת החילוץ מגילות נערכים לקראת מזג האוויר ההפכפך, שצפוי על פי התחזיות להביא אתו שיטפונות בנחלי מדבר יהודה החל מהלילה. היחידה נערכת עם צוותי חילוץ ממים זורמים וצוותים עם רכבי שטח, בכדי לסייע היכן שיידרש.



ביחידת חילוץ מגילות המליצו ל"ציידי השיטפונות" המעוניינים לצפות בשיטפונות להגיע לארבעה מקומות מהם ניתן יהיה לצפות בבטחה: גשר נבי מוסא (נחל אוג), בכניסה לקיבוץ אלמוג, מצוקי דרגות – מצפה האפס ובכניסה ליישוב אלון. "אנו מבקשים מציבור המטיילים לנקוט במשנה זהירות, לא לחצות נחלים זורמים, לצפות בשיטפונות ממקומות בטוחים ולהישמע להוראות השוטרים ופקחי רשות הטבע והגנים", ציינו ביחידת החילוץ מגילות.



מרשות המים נמסר שהצפי מחר הוא לשיטפונות במרכז ובדרום הנגב, כולל בהרי אילת."הגשם אמנם צפוי לשוב, אך במקום שנזכה לגשם בצפון, בכנרת ובאקוויפרים, היכן שהוא דרוש, נראה כי שוב נזכה לאירוע שיטפונות דווקא באזורי המדבר ממשקעים אשר מקורם יהיה במדבר סיני", הזהירו ברשות המים. "התוצאה מכך ייתכנו זרימות בנחלים מאזור אילת ועד לצפון הנגב ומדבר יהודה. השיטפונות לא צפויים להיות נרחבים , אבל הם עשויים להיות חזקים ולגרום לשיבושים, כי שיש להיזהר מהצפות ושיטפונות", אמרו.