מעצמות העולם היו מודעות למימדי הרצח ההמוני בשואה שנתיים וחצי לפני שהיה ידוע עד כה, ואפילו החלו בהכנת האישומים על פשעי מלחמה נגד המפקדים הנאצים הבכירים, כך עולה מחומרים חדשים שנחשפו באו"ם לאחר 70 שנה שלא היו ידועים ולא נראו בידי איש. המסמכים מוכיחים שארה"ב, בריטניה והממשלה הסובייטית היו מודעים כי לפחות שני מיליון יהודים נרצחו, וכי לפחות חמישה מיליון נוספים נמצאים בסכנת חיים. למרות זאת, בעלות הברית עשו מעט מאוד כדי להציל את היהודים שהיו בסכנה. 

ואכן, במרץ 1943 טען ויסקואנט קרנבון, שר בקבינט המלחמה של וינסטון צ'רצ'יל, כי היהודים לא צריכים להיחשב כמקרה מיוחד וכי האימפריה הבריטית כבר מלאה מידי בפליטים מכדי להציע לנוספים מקלט בטוח.

"המעצמות ידעו על הרצח ההמוני שנתיים וחצי לפני הזמן בו חשבנו עד עכשיו" אמר לאינדיפנדנט הבריטי דן פלש, מחבר הספר "זכויות אדם לאחר היטלר". "עד כה הניחו כי הם ידעו על כך כאשר הם גילו על מחלות הריכוז, אבל הם ידעו על כך כבר בדצמבר 1942". לדברי פלש, פרופסור מלונדון, המעצמות החלו לגבש אישומים על פשעי מלחמה נגד הנאצים על סמך עדויות של עדים שברחו מתופת המחנות ועל סמך עדויות של תנועות ההתנגדות לנאצים במדינות השונות שהיו תחת הכיבוש הנאצי. 
 
ב-1942, לאחר שארה"ב, בריטניה ואחרות פרסמו הצהרה המגנה את הטבח ביהודים, שר החוץ הבריטי אנתוני עדן אמר בפרלמנט הבריטי: "הרשויות בגרמניה רוצות להכחיד את הגזע היהודי בכל השטחים בהם קיים החוק הברברי שלהם". למרות זאת, פלש מדגיש כי למרות איסוף הראיות ואף העמדתם לדין של בכירים נאצים במסגרת משפטי נירנברג לאחר המלחמה - בעלות הברית עשו מעט מאוד כדי לעזור ליהודים. הוא אף הוסיף כי המאמצים של שליחו של הנשיא האמריקאי רוזוולט בנושא בוועדת האו"ם לפשעי מלחמה - נדחו על ידי אנטישמים במחלקת המדינה האמריקאית.